Cum va arăta piaţa auto în 2021

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 23.04.2021 - 10:51

Românii și europenii au preferințe similare și, în același timp, diferite.

SHARE

Anul trecut a fost unul de grea încercare pentru industria auto, iar 2021 nu se anunță mult mai ușor. Piața auto europeană a început slab anul 2021 pe fondul pandemiei, cu scăderi de 26% și, respectiv, de 20% în primele două luni.

Luna martie a adus, însă, puțin optimism. Cel puțin față de martie 2020, momentul intrării în primul lockdown a aproape întregii planete din cauza COVID-19, înmatriculările de mașini noi au început să crească ușor și, atât în Europa, cât și în România, SUV-ul este în continuare la putere. La nivel european, cota de piață a SUV-urilor a ajuns la aproape 44%, iar în țara noastră a urcat la circa 42,5%. 

Ce mașini au preferat românii în 2021

Înmatriculările de autoturisme noi în România au crescut în martie 2021 cu 18,14%, față de martie 2020, atingând un volum de 7.861 unități. Față de martie 2019 (9.183 unități), însă, când piața nu era afectată de pandemie, înregistrările au scăzut cu 15%. 

În primele trei luni din 2021, nivelul înmatriculărilor de autoturisme noi în Romania a atins nivelul de 20.762 de unități, acumulând o scădere de 25,79%, față de perioada similară din 2020 (27.979 de unități).

Și, îngrijorător, criza COVID-19  a dezechilibrat din nou puternic raportul mașini noi / mașini la mâna a doua. În intervalul ianuarie – martie 2021, românii au înmatriculat 101.299 de automobile second hand, raportul ajungând la cinci mașini SH la una nouă.

Ca idee, pe o piață sănătoasă, acest raport se învârte în jurul valorii de trei mașini SH la una nouă. 

Top 5 mărci de mașini noi preferate de români în primele trei lunidin 2021 este condus detașat de Dacia (3.830 unități). Iar, în ordine, pe următoarele locuri se află Dacia (1.915 unități), Toyota (1.882 unități), Hyundai (1.844 unități) și Skoda (1767 unități).

Criză, pandemie, dar în Top 10 mărci preferate de români în 2021 se află două branduri premium, BMW pe locul opt (939 unități) și Mercedes pe locul nouă (810 unități).

Pe locurile șase și șapte se află Volkswagen (1.548 unități) și Renault (1.049 unități).

Iar pe locul zece stă Suzuki, cu 809 unități, conform datelor Asociației Constructorilor de Automobile din România (ACAROM) și DRPCIV.

Referitor la segmentarea pe clase, piața de mașini noi din România este dominată de SUV-uri, cu o cotă de piață de circa 42,5%.

Urmează automobile de clasă C (compact), cu 29%, și cele de clasă B (mașini mici), cu 17,2%. Cea mai mare creștere, cu peste 140%, a fost înregistrată în segmentul F (mașini de lux), iar segmentul A (mini) a crescut și el cu peste 70%. 

Singurul segment aflat pe un trend de creștere sănătos este cel al autoturismelor electrificate, fie ele 100% electrice, hybrid sau plug-in hybrid.

Ce mărci preferă românii și în aceste cazuri? Ei bine, în ceea ce privește mașinile electrice, în „Top 3“se află Volkswagen, Peugeot și BMW. În cazul autoturismelor hybrid, „Top 3“este alcătuit de Toyota, Hyundai și Ford.

Iar în „Top 3“automobile plug-in hybrid se află Volvo, BMW și Mercedes-Benz. 

În ceea ce privește Top 5 mărci de mașini second hand preferate de români în 2021, Volkswagen este lider autoritar, cu 24.863 de unități. Pe locul doi se află Audi, cu 10.051 de unități, iar pe trei, BMW (9.898 unități).

Locurile patru și cinci sunt revendicate de Ford (7.333 unități) și Opel (6.814 unități). 

Ce mașini au preferat europenii în 2021

Datele totale pe luna martie la nivelul celor 27 de piețe europene nu au sosit încă, dar, având în vedere că martie 2020 a fost cea mai slabă lună din ultimii 38 de ani pentru industria europeană (doar 848.400 unități), analiștii sunt optimiști. 

Conform Jato Dynamics, în februarie 2021, înmatriculările de automobile noi în Europa au ajuns la 848.455 de unități (-20%, față de februarie 2020). Iar lupta pentru supraviețuire a diesel-ului este din ce în ce mai dificilă pe fondul electrificării. 

Înregistrările de mașini diesel, inclusiv cele cu sistem mild-hybrid, au scăzut cu 33%, până la o cotă de piață de 27% (225.000 unități).

Mărci precum Honda, Toyota, Mini, Mazda și Mitsubishi aproape că nu mai au deloc motorizări diesel în ofertă.

În contrapartidă, vânzările de mașini electrice și plug-in hybrid au crescut cu 67%, ajungând de la o cotă de piață de 6,5% în februarie 2020, la o cotă de piață de 13,6% în februarie 2021. În Norvegia, cota de piață a acestor automobile a ajuns chiar la 79%. 

Ca și românii sau viceversa, europenii au preferat SUV-urile în primele trei luni din 2021, cota de piață a acestora ajungând aproape la 44%. Cele mai populare SUV-uri și SUV-ulețe au fost Peugeot 2008, Volkswagen T-Roc și Volkswagen Tiguan. 

Apoi, europenii au optat pentru automobile mici, de clasă B, fiind atrași mai ales de Peugeot 208, Toyota Yaris și Renault Clio, și de mașini compacte (clasa C), caz în care „Top 3“este format din Volkswagen Golf, Skoda Octavia și Toyota Corolla. 

În clasa A, cea a automobilelor de oraș, cele mai căutate modele au fost Fiat Panda, Fiat 500 și Toyota Aygo. Mai departe, în segmentul D, al mașinilor de clasă medie, lideri la nivel european în februarie 2021 au fost BMW Seria 3, Volkswagen Passat și, surpriză, Tesla Model 3.

Clasa E (medie superioară) este dominată, ca de obicei, de tripleta Audi A6, Mercedes E-Klasse și BMW Seria 5, iar în segmentul de lux (clasa F) conduce Mercedes S-Klasse, urmat de Porsche Panamera și BMW Seria 7.

În segmentul MPV (monovolume), europenii au optat în primul rând pentru Volkswagen Touran, Citroen C4 Spacetourer și BMW Seria 2 Active Tourer. Iar la capitolul mașini sport, în „Top 3“s-au aflat în februarie 2021 Porsche 911, BMW Z4 și Porsche 718, conform datelor Jato Dynamics.

În ceea ce privește mașinile electrice, în 2021, preferințele europenilor s-au îndreptat către Renault Zoe, Tesla Model 3, VW ID.3, Peugeot 208-e și Kia Niro EV.

Iar în segmentul plug-in hybrid pe primele poziții s-au aflat
Volvo XC40 PHEV, BMW 330e, Peugeot 3008 PHEV, Volvo XC60 PHEV și BMW X1 PHEV.  

_______________________

Citește toate articolele din suplimentul RABLA

e:HEV, ofensiva electrificată Honda

TOP 5 cele mai accesibile automobile de pe piață

Mașini pe toate gusturile

Idei de automobile plug-in hybrid cu bonus de până la aproape 6.000 € de la stat

Honda e - Conceptul de stradă

Reducere de până la 10.700 €, pentru un autoturism electric

_______________________

Comentarii

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

© 2021 NEWS INTERNATIONAL S.A.