duminică 14 decembrie
EUR 5.0904 USD 4.3406
Abonează-te
Newsweek România

Cât de sigură este consultanța financiară pe TikTok și platforme similare? Specialiștii avertizează

Data publicării: 14.12.2025 • 18:15
Fată care caută pe telefon Foto: Freepik (imagine cu rol ilustrativ)
Fată care caută pe telefon Foto: Freepik (imagine cu rol ilustrativ)

Aceștia explică subiecte financiare complexe în câteva secunde și promit libertate financiară: influenceri financiari, cunoscuți și sub numele de finfluencers. Dar cât de fiabile sunt sfaturile financiare care devin virale pe rețelele de socializare?

„Influencerii ajung la tineri acolo unde se află, și anume pe rețelele de socializare. Fac subiectele financiare accesibile și explică subiectele dificile într-un mod ușor de înțeles”, spune Sally Peters de la Institutul pentru Servicii Financiare.

Ea a studiat pe larg subiectul  influencerilor și al protecției consumatorilor  și cunoaște oportunitățile și riscurile conținutului financiar. 

Cât de sigură este consultanța financiară pe TikTok și platforme similare? Specialiștii avertizează

De ce au tinerii încredere în conținutul financiar de pe TikTok, Instagram sau YouTube? Johannes Treu de la Universitatea Internațională (IU) oferă o explicație: „Persoanele private de pe rețelele de socializare, așa-numiții influenceri, par mult mai autentice.

Seamănă cu oameni exact ca tine și ca mine.” El a contribuit la studiul IU   „Bunăstarea financiară: starea de spirit în Germania”  în calitate de expert în domeniu. 

Studiul a constatat că una din cinci persoane cu vârste cuprinse între 16 și 30 de ani a declarat că rețelele de socializare le influențează deciziile financiare.

Scurtele tutoriale financiare și recomandările privind stilul de viață și tendințele au un impact de peste două ori mai mare asupra Generației Z decât asupra generațiilor mai în vârstă.  

Citește și: Pe ciotul de 26 km al Autostrăzii Transilvania început de Bechtel în 2004 lucrările au depășit 60%

Încrederea se construiește prin apropiere.

Însă mediul personal joacă, de asemenea, un rol major în deciziile financiare: Peste jumătate dintre tinerii cu vârste cuprinse între 16 și 30 de ani spun că modelele din familie sau din cercul de prieteni îi sprijină în gestionarea responsabilă a banilor.

„Oamenii au întotdeauna încredere în indivizi și nu în instituții”, explică expertul Treu.

Pe lângă persoanele fizice, influencerii sunt și ei figuri de încredere pentru tineri, „în timp ce consilierii bancari sunt mai degrabă ca niște instituții”.

Această încredere, potrivit lui Treu, provine dintr-un sentiment de apropiere socială: „Și asta creează pentru cel care urmează sentimentul: Da, cunosc persoana și îmi înțelege calitatea vieții, este ca mine.”

Când aprecierile sunt înșelătoare

Însă acest apel poate aduce și pericole. Treu avertizează: „Rețelele de socializare sunt pe termen foarte scurt, foarte emoționale în prezentarea lor și niciodată cu adevărat diferențiate sau pe termen lung. Și asta poate duce la sfaturi excesiv de simpliste sau chiar excesiv de simplificate.”  

Treu subliniază că există avertismente incomplete privind riscurile și reprezentări înșelătoare ale activelor și randamentelor, care îi pot determina pe tineri să ia decizii bazate pe informații false sau incomplete, fără a înțelege cu adevărat riscurile și consecințele. 

Citește și: FOTO O autostradă din România de 420.000.000 € se surpă continuu în garanție. Recepția finală, suspendată

În plus, rețelele de socializare creează presiune psihologică: „Creează rapid un sentiment de genul: Toată lumea investește în criptomonede – și dacă nu mă alătur, voi rata ocazia.

Sau chiar: Dacă nu investesc acum, este vina mea.” Astfel de gânduri întăresc deciziile impulsive și adesea duc la o toleranță la risc semnificativ mai mare decât ar putea gestiona în realitate. 

Mai multe articole din secțiunea Economie
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Newsweek România Abonamente

Print

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Fără reclame
Abonează-te
Print + Digital

Print + Digital

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Digital

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Newsweek România
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te
Newsweek România
Newsweek România Ultima oră
Newsweek România
Ultima oră