Aproape toată lumea vorbește despre renunțarea la mașinile cu motoare termice, pe benzină sau motorină, însă tranziția ecologică în curs de desfășurare presupune costuri foarte mari într-un orizont de timp destul de scurt, atât pentru producători, cât și pentru clienți, costuri pe care mulți nu și le pot permite.
Tranziția forțată la mașini electrice merge prost. Sunt prea scumpe, mărcile se întorc la termice
Unii constructori auto s-au grăbit, anunțând că vor deveni 100% electrici încă din 2025, alții au creat mărci 100% electrice. Iar acum par să dea înapoi și să repună pe planșete planurile electrice.
De exemplu, constructorul suedez deținut de chinezii de la Geely, Volvo, a creat și investit masiv în marca electrică Polestar, dar face un pas înapoi. Acționarii nu sunt mulțumiți de performanța investiției și Volvo a anunțat că este pregătit să înceteze complet finanțarea companiei și să predea Geely frâiele Polestar (Volvo deține aproximativ 48% din acțiunile Polestar), potrivit Reuters.
Citește și: Șeful Stellantis: Piața mașinilor electrice a încetinit. Reducerea prețurilor, „o baie de sânge”
Prin urmare, o nouă eră a tranziției către autovehiculele electrice se profilează la orizont, iar companiile auto se străduiesc să se adapteze în consecință.
Încrederea în mașinile electrice de lux, pe care mizau mulți producători că le-ar putea aduce mai repede profitabilitate în acest segment, s-a cam destrămat în ultimele luni, deoarece și clienții cu bani au început să se retragă de pe piață, se arată într-o analiză Business Insider.
Sigur, cererea de mașini electrice nu a dispărut complet. Dar a crescut simțitor numărul clienților aflați în căutarea unor opțiuni electrice mai accesibile și mai practice. Iar cum mașinile electrice de volum sunt încă mult mai scumpe decât versiunile termice echivalente, piața automobilelor electrificate, hybrid plug-in hybrid sau mild-hybrid, care au și motor termic și baterie și prețuri mai bune, urcă notabil în detrimentul celei 100% electrice.
Prin urmare, după ce la sfârșitul anului 2023 mai mulți constructori auto importanți au frânat dezvoltarea de mașini electrice, acum lansează, încet-încet, noi strategii și se întorc la „planșetă” pentru a pune pe hârtie noi modele care să aibă și motor termic.
Citește și: Prețurile asigurărilor Casco, mai mari cu 72% pentru mașinile electrice. Care este motivul
Recent, de exemplu, directorul general al General Motors, Mary Barra, a declarat că societatea, a cărei campanie „all-in” pentru vehicule electrice a fost lansată în timpul Super Bowl, va începe să se bazeze în principal pe vânzările de vehicule hybrid în SUA.
Iar, după cum spuneam mai sus, compania suedeză Volvo a declarat că retrage finanțarea viitoare a companiei sale de vehicule electrice Polestar și o predă Geely.
Aceste schimbări de strategie în ceea ce privește mașinile 100% electrice urmează altor semne, precum faptul că Hertz a renunțat la o treime din flota sa de mașini electrice pentru că sunt prea scump de întreținut și reparat. De asemenea, și Sixt nu mai vrea să închirieze mașini electrice Tesla. Se depreciază repede în comparație cu vehiculele pe benzină sau motorină, reparațiile sunt mult mai scumpe și, prin urmare, nu rentează.
Citește și: Businessul cu mașini electrice de închiriat șchioapătă și în România. Spark iese de pe piață
Mașinile hybrid, cu motor termic și baterie, la putere
În ultimii ani, industria auto a fost împărțită în două tabere în ceea ce privește strategiile privind vehiculele electrice.
Prima, cum ar fi GM și Volkswagen, a căutat să sară peste mașinile hybrid și să treacă direct la o gamă complet electrică, în timp ce a doua, cum ar fi Toyota și Stellantis, s-a concentrat pe modele hybrid și plug-in hybrid pe termen scurt, cu introdcuerea mai multor electrice pe parcurs, pe termen mediu.
Până de curând, nu era clar care dintre cele două strategii va câștiga, dar mișcarea recentă a GM, care se reorientează către modele hybrid pe piața din SUA, și cifrele globale de vânzări ale hybrid-elor Toyota în 2023, sunt semne clare că mașinile hybrid vor fi la putere, cel puțin pe termen scurt.
"Implementarea tehnologiei plug-in în segmente strategice va oferi o parte din beneficiile de mediu ale vehiculelor electrice, pe măsură ce națiunea continuă să își construiască infrastructura de încărcare", a declarat Barra, asigurând în același timp că obiectivul final al GM este în continuare eliminarea emisiilor până în 0235.
"Ne sincronizăm lansările pentru a ne ajuta să ne conformăm cu standardele mai stricte privind economia de combustibil și emisiile de gaze de eșapament care sunt propuse", a adăugat CEO-ul GM.
Declarația lui Barra reflectă modul în care se schimbă peisajul mașinilor electrice. „Febra” electrică s-a domolit, iar clienții obișnuiți, care nu își permit să își ia mașină electrică doar ca să se înscrie pe trend-ul eco, nu prea tolerează ciudățeniile legate de încărcare, anxietatea legată de autonomie sau alte schimbări semnificative ale stilului de viață și ale libertății de mișcare.
BMW mizează în continuare pe motoarele termice. Șeful bavarezilor explică de ce
Nu mai departe de decembrie 2023, șeful BMW a declarat că BMW mizează în continuare pe motoarele termice.
Oliver Zipse a afirmat că "denigrarea produselor care sunt încă în ofertă" este o greșeală și că BMW nu dorește "să elimine motorul cu combustie din catalogul său".
El a explicat că mulți subestimează existența vehiculelor cu motoare cu combustie care se află în prezent pe piață și pe șosele.
Ca idee, potrivit firmei de cercetare a industriei auto Hedges & Company, există aproximativ 1,4 miliarde de mașini răspândite în întreaga lume la ora actuală.
Totodată, CEO-ul BMW, Oliver Zipse, a subliniat că „combustibilii sintetici sunt, de asemenea, importanți".
Și asta pentru un motiv întemeiat: aceștia ar permite ca mașinile cu combustie existente să continue să funcționeze fără a afecta mediul înconjurător, un lucru mult mai viabil decât înlocuirea imediată a tuturor mașinilor de pe șosele cu modele electrice.
Războiul reducerilor de preț demarat de Tesla, un alt factor care temperează vânzările de mașini electrice
Valoarea de revânzare este un aspect deosebit de important pentru orice mașină. Iar Elon Musk, boss-ul Tesla, l-a destabilizat puternic.
Musk a început un război al prețurilor anul trecut, folosindu-se de marjele de profit extrem de ridicate ale Tesla pentru a reduce prețurile vehiculelor sale, rămânând în același timp profitabile - lucru pe care concurenții tradiționali ai Tesla nu îl pot face.
Citește și: STUDIU Mașinile electrice se depreciază mult mai repede decât termicele: -50%, după 5 ani
Dar, în timp ce războiul prețurilor purtat de Musk duce la scăderea prețului mediu al vehiculelor electrice, companiile auto tradiționale sunt obligate să își regândească calea spre profitabilitate pentru vehiculele alimentate cu baterii.
Iar în paralel companiile și persoane private care au cumpărat Tesla au constatat că, peste noapte, valoarea mașinilor lor s-a prăbușit.