Piața mașinilor electrice a încetinit în 2023, contrar așteptărilor, iar producătorii sunt sub presiune. Unii scad prețurile artificial, peste noapte, precum Tesla, alții opresc parțial producția. Carlos Tavares avertizează într-un interviu despre un posibil colaps al industriei de mașini electrice.
Citește și: Mașinile electrice Tesla, ieftinite iar de Elon Musk sub amenințarea BYD. Noi prețuri în Europa
Șeful Stellantis: Piața mașinilor electrice a încetinit. Reducerea prețurilor, „o baie de sânge”
Carlos Tavares, șeful gigantului Stellantis (14 mărci - Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS Automobiles, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, Ram și Vauxhall), trage un semnal de alarmă și afirmă că producătorii de automobile care reduc prețurile mașinilor electrice prea repede riscă o „baie de sânge” în industrie, potrivit diepresse.com.
El explică că prețurile ridicate ale autovehiculelor electrice se datorează cererii scăzute și că și la prețurile actuale producătorii fac deja bani puțini, riscând chiar să iasă pe minus. „Este exact ceea ce încerc să evit”, a subliniat Tavares.
Șeful Stellantis a dat de exemplu Tesla, care a redus prețurile de mai multe ori anul trecut pentru a stimula cererea.
Citește și: Hertz închiriază zeci de mii de mașini electrice. E dezamăgit. Reparațiile costă dublu ca la termice
Acest lucru a declanșat un război al prețurilor cu Ford, de pildă, dar Tesla nu a putut preveni o scădere a profiturilor. Iar, per ansamblu, creșterea industriei de mașini electrice din SUA a încetinit.
Stellantis este unul dintre cei mai mari actori de pe piața de mașini electrice din Europa, cu mărcile Peugeot, Fiat, Opel și Citroën, și lansează o ofensivă în SUA începând din 2024.
În Statele Unite, grupul deține mărcile Jeep și Ram, care concurează direct cu Ford și General Motors, dar i-a luat mai mult pentru a introduce modele de mașini electrice decât concurenții săi din Detroit. Primul SUV Jeep complet electric și primul pick-up Ram electric vor fi lansate în SUA în acest an.
Citește și: Sixt nu mai vrea să închirieze mașini electrice Tesla. Se depreciază repede. Cu ce le înlocuiește
Ford Motor Co. și General Motors Co. și-au încetinit investițiile în mașinile electrice în ultimele luni, însă, deoarece cumpărătorii de mașini americani au renunțat la mașinile electrice din cauza prețurilor ridicate și a infrastructurii de încărcare deficitare. Iar Ford a renunțat momentan la producția pick-up-ului său F-150 Lightning alimentat cu baterii.
Pe de altă parte, compania de închirieri auto Hertz, care a adăugat mașini electrice Tesla în flota sa în 2021, a început să vândă 20.000 de mașini electrice sau o treime din flota sa electrică globală, pentru a cumpăra mai multe vehicule pe benzină pe fondul cererii puternice de mașini cu ardere internă. Modelele Tesla sunt scump de reparat și s-au și depreciat foarte repede, mai ales din cauza ieftinirilor succesive din ultimul an dictate de Elon Musk pentru a stimula vânzările.