Românii nu prea mai vor mașini diesel, „electricele” sunt la modă. Piața second, în scadere

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 15.10.2022 - 15:40
Autoturismele echipate cu motoare diesel au cam căzut în dizgrație, acumulând o scădere de 29,3% față de primele 7 luni din 2021 - Foto: Profimedia Images
Piața auto a scăzut cu 13% în primele 7 luni ale anului, față de același interval din 2021 - Foto: Profimedia Images

Piața auto din Europa nu reușește să-și revină după pandemie, în contextul crizelor suprapuse ce afectează „bătrânul continent“ (energie, semiconductori etc.).

SHARE

A scăzut cu 13% în primele 7 luni ale anului, față de același interval din 2021, și se află la un nivel comparabil cu cel înregistrat în 2020, anul lockdown-urilor.Iar piața auto din România nu mai e o excepție. După 5 luni de creștere, în iunie, iulie și august a luat-o destul de repede pe tobogan.

În iunie, înmatriculările de mașini noi în România au scăzut cu 7%, în iulie cu 22%, iar în august tot cu 22%, față de perioadele similare de anul trecut.

Totuși, în ciuda acestei alunecări accentuate pe tobogan, după primele 8 luni din 2022, înregistrările de automobile noi din țara noastră au rămas pe plus, marcând o creștere cu 5,08%, până la 83.349 unități, comparativ cu același interval din 2021 (79.320 unități), potrivit datelor ACAROM si DRPCIV. 

Topul constructorilor după numărul de înmatriculări de mașini noi din România în primele opt luni din 2022 este condus detașat de Dacia, cu 24.148 unități.

Iar „podiumul“ este completat de Toyota, cu 6.860 unități, și Hyundai, cu 6,607 unități. Urmează Ford, cu 6.062 unități, și Skoda, cu 5.508 unități.

Apoi, „Top 10“ este completat de Volkswagen (5.242 unități), Renault (4.630 unități), Peugeot (2.469 unități), Mercedes-Benz (2.322 unități) și Kia (1.982 unități). 

Dieselul, cotă de piață de doar 14,1%

După primele 7 luni ale anului 2022, se observă o evoluție mixtă a segmentelor în care sunt încadrate autoturismele, după cum urmează: Clasa A (+207,7%), Clasa B (-8,6%), Clasa C (+5,2%), Clasa D (+13,0%), Clasa E (-14,7%), Clasa F (+1,7%), SUV (+15,1%), MPV (+115,4%) și Clasa Sport (+16,4%), raportat la perioada similară din anul anterior. 

În ceea ce privește cota de piață, segmentul SUV este pe prima poziție, cu o cotă de 44,9%, în creștere cu 1,2% față de 2021, urmat de Clasa C, cu o cotă de 25,9%, în scădere cu 1,7%, și Clasa B, cu o cotă de 16,8%, în scădere cu 3,8%, față de cota deținută în aceeași perioadă a anului trecut, conform datelor APIA.

În funcţie de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, în primele 7 luni din acest an, motorizările pe benzină au înregistrat o creştere cu 10,1% față de perioada similară din 2021, ajungând, astfel, la o pondere de 65,3%. 

Autoturismele echipate cu motoare diesel au cam căzut în dizgrație, acumulând o scădere de 29,3% față de primele 7 luni din 2021 - Foto: Profimedia Images

În ceea ce privește autoturismele echipate cu motoare diesel, acestea au cam căzut în dizgrație, acumulând o scădere de 29,3% față de primele 7 luni din 2021. Cota de piață a mașinilor diesel a ajuns la doar 14,1% din total.

În același timp, autoturismele electrificate, respectiv cele electrice (100% și plug-in hybrid), precum și cele full hybrid (care dispun şi de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă), au ajuns să dețină, după 7 luni din 2022, o cotă de piață de 20,7%, cotă ce depăşeşte cu 6,6% cota deţinută de motoarele diesel. 

Mașinile 100% electrice au ajuns să reprezinte 7,9% din piața românească în primele 7 luni ale anului, înregistrând o creștere spectaculoasă față de aceeași perioadă din 2021 (+371%), când
reprezentau doar 1,9% din piață.

Concret, în intervalul ianuarie – iulie, în România au fost înmatriculate 45.694 de mașini pe benzină, 9.849 de mașini diesel, 6.820 de mașini hybrid (nu sunt incluse și vehiculele mild-hybrid), 2.145 de mașini plug-in hybrid (PHEV) și 5.520 de mașini 100% electrice. 

Piața de mașini second-hand, în cădere liberă

În ceea ce privește autoturismele second hand înmatriculate pentru prima oară în România, volumul acestora a atins în august 2022 cifra de 28.048 unități, înregistrând o scădere cu 19,46% față de august 2021.

În primele opt luni din 2022, înmatriculările de autoturisme second hand au ajuns la valoarea de 213.413 unități, în scădere cu 20,96 % față de perioada similară din 2021, respectiv 270.016 unități. 

Top 10 autoturisme preferate de români

Dacia Logan

Dacia Duster

Dacia Sandero

Dacia Spring

Ford Puma

Hyundai Tucson

Toyota Corolla

Dacia Jogger

Skoda Octavia

Toyota C-HR

Top 5 mașini 100% electrice  preferate de români

Dacia Spring

Volkswagen UP!

Tesla Model 3

Hyundai Kona

Tesla Model Y

Top 5 mașini plug-in hybrid preferate de români

Renault Captur

Ford Kuga

Hyundai Ioniq

BMW X5

Mercedes GLC

Top 5  mașini hybrid preferate de români

Toyota Rav4

Toyota Corolla

Toyota C-HR

Toyota Yaris

Renault Arkana

Top 10 cele mai vândute mașini în Europa în primul semestru din 2022* 

Volkswagen T-Roc

Ford Puma

Peugeot 2008

Dacia Duster

Renault Captur

Toyota Yaris Cross

Volkswagen T-Cross

Hyundai Kona

Opel Mokka

Opel Crossland

*Sursa: Jato Dynamics

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te