Rablele salvează piața mașinilor noi în 2021

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 16.07.2021 - 14:44

La prima vedere, cifrele pot arăta încurajator cu +16,65% în iunie 2021, față de iunie 2020, și o scădere cu 3,87% în primele șase luni ale anului.

SHARE

Puse în context european sau raportate la situația din 2019, de dinainte de pandemie, însă, datele nu prea mai arată bine deloc.

Mai mult, circa 40% din automobilele noi înmatriculate în România în 2021 au fost achiziționate printr-una dintre versiunile programului Rabla, iar raportul de mașini noi/second hand este în dezechilibru total.

Înmatriculările de autoturisme noi în Romania au crescut în iunie 2021 cu +16.65%. față de iunie 2020, atingând un volum de 11.853 unități.

Iar în primele șase luni ale anului nivelul înmatriculărilor de autoturisme noi a atins nivelul de 47.698 unitati, acumulând o scădere de -3.87% față de perioada similară din 2020, respectiv 39.455 unități.

În iunie 2019, însă, în România au fost înregistrate 14.082 automobile noi. Ceea ce înseamnă că, față de „normalitate“, în iunie 2021 înmatriculările au scăzut cu peste 15%.

Iar dacă ne uităm la cifrele la șase luni, situația e de-a dreptul „albastră“, în ciuda estimărilor de creștere economică ale agențiilor de rating, ale Guvernului și ale Comisiei Europene. 

Ceva, undeva, crește, dar pe piața auto nu prea se vede. În ianuarie – iunie 2019 au fost înmatriculate 71.620 de automobile noi, deci cu 49% mai multe decât în prima jumătate a anului curent. 

Suficient? Nu. Cea de-a 17-a ediție a programului Rabla (cel mai longeviv astfel de program din Europa și, probabil, din întreaga lume) și componenta sa Rabla Plus, destinată mașinilor electrificate, a fost motorul achizițiilor de mașini noi în 2021.

Concret, din totalul de 47.698 unitati înregistrate primul semestru al anului, peste 19.000 au fost luate prin Rabla.

Conform Administrației Fondului pentru Mediu (AFM), până la data de 7 iulie, un număr de 35.638 de persoane fizice se înscriseseră, la producători sau dealeri auto, pentru achiziţia unui autovehicul nou prin Rabla, dintre care 4.842 prin Rabla Plus. 

Ce mașini au preferat românii în 2021

2021 pare a fi „anul premium“ în România, dacă avem în vedere că, la șase luni, BMW și Mercedes continuă să se afle în „Top 10“ mărci de autoturisme noi preferate de români.

Topul este condus autoritar de marca Dacia, cu 10.387 unități. „Podiumul“ este completat de Skoda, cu 4.302 unități, și Ford, cu 3.793 unități. Iar în „Top 5“ mai intră Toyota (3.744 unități) și Volkswagen (3.493 unități). 

Apoi, „Top 10“ mărci de autoturisme noi preferate de români în primele șase luni din 2021 este completat de Hyundai (3.243 unități), Renault (3.223 unități), Suzuki (1.939 unități), BMW (1.839 unități) și Mercedes (1.832 unități), conform datelor centralizate de ACAROM. 

Ca „notă de culoare“, cel mai cău­tat model BMW în iunie 2021 a fost SUV-ul BMW X5 (73 unități, dintre care 4 unități X5 M Competition), iar cel mai apreciat Mercedes a fost SUV-ul GLC, tot cu peste  70 de unități. 

Dar, probabil și mai „exotic“ este faptul că, în iunie 2021, românii au înmatriculat 27 de Porsche-uri noi, un Aston Martin DBX, două Bentley-uri (Bentayga V8 și Flying Spur), trei Ferrari-uri (812 Superfast, Roma și SF90 Stradale) și două Lamborghini-uri (Urus). 

În ceea ce priveste înmatriculările de vehicule comerciale noi (LCV, HCV, Minibus și Bus, precum și vehicule speciale), după un volum de 2.227 unități înregistrat în luna iunie 2021 (+25,6% față de mai 2020), rezultă o creștere generală pe ansamblul anului 2021 de 17,9%.

Motociclurile (motociclete, mopede, ATV-uri) noi au înregistrat în luna iunie o creștere de 35% (717 unități) față de iunie 2020 și un avans de 49,3% în primul semestru din 2021.

Raportul de mașini noi/second hand, în dezechilibru total

Volumul înmatriculărilor de autoturisme second hand a atins în iunie 2021 cifra de 32.454 unități, cee ace reprezintă o creștere cu 22,23 % față de iunie 2020.

Iar în pe primele șase luni din 2021 nivelul înmatriculărilor de autoturisme la mâna a doua a urcat la 199.555 unități - creștere cu 9,95% față de perioada similară din 2020, respectiv 181.493 unități. 

Prin urmare, raportul de mașini noi/second hand este în dezechilibru total. Având în vedere că în primul semestru al anului au fost înregistrate 47.698 de automobile noi, raportul ajunge la peste patru mașini second la una nouă (raportul optim pe piețele mature este de trei mașini second la una nouă).

-49%   

este procentul de scădere
la șase luni al înmatriculărilor
de autoturisme noi față de 2019

Și nu, nu este vorba despre faptul că România ajunge un „cimitir de mașini vechi“, cum tot susțin unii, ci de faptul că, pe fondul puterii de cumpărare scăzute și pandemiei, mulți nu s-au mai aruncat să se înhămeze la credite.

De starea parcului auto ar trebui să se ocupe RAR-ul, cum se întâmplă în alte țări unde, cât timp sunt în parametri și respectă normele, mașinile mai vechi nu sunt o problemă. 

În ceea privește mărcile de mașini second preferate de români în 2021, top-ul este condus detașat de
Volkswagen, cu 48.965 unități.

Locurile doi și trei sunt ocupate de BMW (19.558 unități) și Audi (19.487 unități). Iar „Top 5“ este complatat de Ford și Opel, cu 14.037 unități și, respectiv, 13.204 unități. 

Ce se întâmplă pe piața europeană

La nivel european nu sunt încă disponibile toate datele pe iunie, așa că ne raportăm la mai și la volumele acumulate în primele cinci luni.

Cifrele sunt încurajatoare, dar piața auto își revine mai încet decât se anticipa, pe fondul incertitudinilor economice generate de pandemie.

În mai 2021, înregistrările de autoturisme noi la nivelul Uniunii Europene au crescut cu 53,4% față de mai 2020, până la 891.665 unități, un volum care este, însă, mult mai mic (aproape -30%) față de cel din mai 2019 (1,2 milioane unități).

Cea mai mare creștere procentuală a fost atinsă de Spania, cu 177,8%. Iar celelalte trei piețe-cheie ale UE, Franța, Italia și Germania, s-au lăudat cu +46,4%, +43% și, respectiv, +37,2%. 

Iar în intervalul ianuarie – mai 2021 vânzările de autoturisme noi au urcat cu 29,5%, până la 4,3 milioane de unități, la nivelul UE. Și cele patru piețe-cheie au înregistrat creșteri cu două cifre: Italia +62,8%, Franța +50,1%, Spania +40% și Germania +12,8%. 

Mai interesant este, însă, faptul că, la cinci luni, piața auto din România a marcat cea mai drastică scădere: -9,1%.

De altfel, România și Olanda au fost singurele țări cu date negative, conform Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA): România -9,1%, Olanda – 2,4%. 

La cinci luni, vecinii bulgari au raportat o creștere cu 26,6%, iar piața auto din Ungaria a urcat cu 17,9%. Tot din zona de est, piața auto din Polonia a crescut cu 38,5% și cea din Slovacia, cu 14%. 

Altfel, Volkswagen Group și-a asigurat în mai 2021 a doua cea mai mare cotă de piață din ultimii 20 de ani: 28,14%. 

Din 2001 până în prezent, doar în aprilie 2020 a avut o cotă mai mare: 29,23%. Rezultatul de bazează pe performanțele mărcilor Audi, Skoda, Seat și Cupra și pe succesul modelelor electrificate. 

Electrificatele și SUV-urile, la putere

La nivel european, mașinile electrificate au atins în mai 2021 o cotă de piață record, de 16%. Iar SUV-urile au revendicat aproape 45% din volumul total al pieței.

Astfel, înmatriculările de autoturisme 100% electrice (BEV) și plug-in hybrid (PHEV) au ajuns la 171.415 unități, crescând cu, atenție, 279%, față de mai 2020. Defalcat, au fost înregistrate 83.700 de BEV-uri (+261%) și 87.700 de PHEV-uri (+299%). 

În ceea ce privește SUV-urile, cota de piață a acestora a sărit de la 40,2% în mai 2020, la 44,6% în mai 2021. Ca idee, în mai 2018, cota de piață a SUV-urilor în Europa era de 34%. 

Volkswagen T-Roc a fost cel mai râvnit SUV în mai 2021, Skoda Enyaq, cel mai apreciat SUV 100% electric,  iar Ford-ul Kuga, cel mai căutat PHEV. 

Top 10 mașini electrice în Europa*

1. Tesla Model 3: 8.762 (+301% - foto)

2. Volkswagen ID.3: 6.031

3. Renault Zoe: 5.738 (+57%)

4. Škoda Enyaq: 5.223 

5. Volkswagen ID.4: 4.620

6. Fiat 500e: 3.644

7. Kia e-Niro: 3.331 (+202%)

8. Hyundai Kona EV: 3.245 (+84%)

9. Volkswagen e-Up!: 3.146 (+247%)

10. Peugeot e-208: 2.926 (+170%)

*Luna mai 2021

Sursa: Jato Dynamics

Top 10 mașini pe benzină sau motorină în Europa* 

1. Volkswagen Golf: 23.106 (+75%) - foto

2. Renault Clio: 19.593 (+23%)

3. Fiat 500: 18.342 (+161%)

4. Volkswagen T-Roc: 18.160 (+86%)

5. Toyota Yaris: 17.373 (+112%)

6. Peugeot 2008: 16.369 (+94%)

7. Peugeot 208: 15.891 (+45%)

8. Opel Corsa: 15.715 (+68%)

9. Dacia Sandero: 15.040 (+41%)

10. Škoda Octavia: 14.767 (+73%)

*Luna mai 2021

Sursa: Jato Dynamics

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te