Evoluția pieței de mașini electrificate și electrice în 2025. Doar 6.400 mașini noi înregistrate în 10 luni
Au șanse mașinile electrice să le ia repede locul celor termice?
Socoteala UE de acasă, de a forța electrificarea totală a mașinilor noi până în 2035, nu se potrivește cu cea din târg. Industria auto din Europa a intrat într-o criză profundă, mai ales din cauza costurilor foarte mari ale electrificării, fiind nevoită să închidă fabrici și să dea afară sute de mii de oameni (doar în Germania, de exemplu, circa 50.000 de angajați din industria auto au rămas fără job în 2025).
Iar vânzările de mașini electrice, încă mult mai scumpe decât echivalentele lor termice, merg mult sub așteptări și sunt dependente de bonusurile și reducerile oferite de state.
În România, de exemplu, în intervalul ianuarie – octombrie 2025, au fost înregistrate doar 6.427 de mașini electrice noi (-18,4%, față de aceeași perioadă din 2024), pe fondul întârzierii lansării programului Rabla și a reducerii ecobonusului la 3.200 de euro. Singura reușită a socotelii UE privind electrificarea automobilelor este ajungerea hibridelor la putere pe piața auto europeană și sugrumarea vânzărilor de mașini diesel.

Deocamdată, hibridele sunt la putere
În 2025, Europa a rămas în fruntea tranziției către vehiculele electrice, automobilele pe baterii reprezentând peste un sfert din totalul înmatriculărilor de mașini noi.
Dar progresul este inegal. În timp ce Norvegia și Suedia sunt aproape de eliminarea completă a mașinilor pe benzină și motorină, mașinile electrice reprezintă încă mai puțin de 10% din vânzările noi în unele părți ale Europei de Sud și de Est. În România, cota de piață a mașinilor electrice e de circa 5% (ianuarie – octombrie 2025), în Bulgaria, de 5,82% (ianuarie – septembrie 2025), iar în Slovacia, de 8,58% (ianuarie – septembrie 2025), de exemplu. Iar în intervalul 10%-20% sunt multe țări din Europa, inclusiv Italia, una dintre cele mai mari piețe auto din UE – 11,12% ((ianuarie – septembrie 2025), conform datelor Asociației Producătorilor Europeni de Automobile (ACEA).
Motorul cu ardere internă continuă să domine majoritatea țărilor europene, chiar dacă UE vrea să oprească vânzările de mașini noi pe benzină și motorină până în 2035.

Iar cifrele arată că, deși în Europa vânzările de mașini electrice (BEV) au crescut cu 25,4% în primele nouă luni din 2025, cota de piață a acestora abia a trecut de 27%.
În schimb, mașinile hibride plug-in (PHEV) au câștigat teren, cu vânzări în creștere cu 32%, în timp ce vehiculele hibride (HEV) continuă să crească în popularitate.
Concret, hibridele (HEV + PHEV) dețin acum cea mai mare cotă de piață, de 34,8% din totalul înmatriculărilor de autoturisme noi, comparativ cu un total cumulat de 35,2% pentru vehiculele pe benzină și motorină (datele valabile pentru intervalul ianuarie – septembrie 2025).
Aceste cifre evidențiază o transformare profundă a pieței auto europene. Consumatorii se îndreaptă din ce în ce mai mult spre opțiunile electrificate, hibrizii oferind o punte pragmatică de tranziție între motoarele tradiționale și electrificarea
completă.
Ce dezvăluie mixul de mașini electrice din Europa despre pregătirea pentru electrificarea completă
Raportul dintre mașinile electrice (BEV), cele hibride (HEV) și cele hibride plug-in (PHEV) poate fi un indicator puternic al maturității unei țări în ceea ce privește gradul de pregătire pentru electrificarea completă.
O pondere mai mare a BEV reflectă infrastructura avansată, politici puternice de zero emisii și venituri mai mari în rândul populației, în timp ce dominația HEV/PHEV indică piețe în tranziție cu rețele de încărcare mai slabe sau bariere în materie de accesibilitate.
În esență, acest raport surprinde atât pregătirea economică, cât și angajamentul politic față de electrificarea completă.

Nu întâmplător BEV-urile domină piețele din unele dintre cele mai bogate țări din Europa, precum Norvegia, Luxemburg, Danemarca, Elveția și Belgia. Veniturile sunt ridicate, schemele de stimulare sunt bine finanțate și rețelele de încărcare dezvoltate.
Piețele dominate de HEV-uri și PHEV-uri, cum ar fi Spania și Italia, evidențiază venituri mai mici și dezvoltarea inegală a infrastructurii de încărcare.
Suedia, unde adoptarea vehiculelor hibride (510 unități la 100.000 locuitori) este aproape egală cu adoptarea mașinilor electrice (678 unități la 100.000 locuitori), iese în evidență ca o excepție în rândul statelor cu venituri mari, echilibrul fiind generat de stimulente generoase pentru mașinile de serviciu și de avantajele practice pe care le oferă hibridele în climatele mai reci.
Ce mașini BEV și PHEV cumpără europenii
Pe măsură ce piața de mașini electrice, BEV și PHEV, din Europa se extinde și tehnologia de încărcare se îmbunătățește, au început să se contureze și preferințele cumpărătorilor.
Interesant, în ciuda desantului puternic al mărcilor chinezești, în „Top 20 cele mai vândute BEV-uri și PHEV-uri“ nu figurează decât un singur model „Made in China“, BYD Seal U.
Tesla este în declin în Europa de peste un an, din cauza concurenței intense din partea producătorilor auto europeni și chinezi, a rapoartelor privind calitatea inconsistentă a construcției și a pozițiilor politice ale fondatorului și CEO-ului său, Elon Musk. Dar, în ciuda acestor provocări, Tesla Model Y este cel mai bine vândut model electric de pe
„Bătrânul continent“ în primele 10 luni din 2025, cu aproape 117.000 de unități noi înmatriculate.
Apoi, interesant, strategia multibrand a Grupului Volkswagen continuă să dea roade și în zona electrificării, grupul având patru modele în „Top 10 cele mai vândute BEV-uri și PHEV-uri“ în Europa - Škoda Elroq, VW ID.4, VW ID.3 și Skoda Enyaq.
„Top 20 cele mai vândute BEV-uri și PHEV-uri“ indică și un apetit mai mare pentru mașinile electrice orientate spre mediul urban, mai compacte și mai accesibile, precum Renault 5, Kia EV3, Cupra Born și VW ID.3.
BMW este marca care conduce vânzările de mașini electrice premium europene cu BMW iX1 (54.442 unități, în primele 10 luni din 2025). Iar pe locul doi se află Audi, cu Audi Q4 e-Tron (47.484 unități, în primele 10 luni din 2025). De asemenea, BMW mai figurează cu un model în „Top 20 cele mai vândute BEV-uri și PHEV-uri“ – BMW i4 (35.796 unități, în primele 10 luni din 2025).
În ceea ce privește hibrizii plug-in, modelul chinezesc BYD Seal U este lider în vânzările de PHEV-uri cu peste 56.000 de unități în Europa, în primele 10 luni din 2025, ceea ce demonstrează presiunea tot mai mare pe care producătorii chinezi o exercită asupra rivalilor lor europeni.
Pe locul doi, se află Volvo XC60 PHEV, cu 50.923 unități în primele 10 luni din 2025. Apoi, urmează VW Tiguan PHEV, Ford Kuga PHEV și Toyota C-HR PHEV.