marți 02 decembrie
EUR 5.0893 USD 4.3849
Abonează-te
Newsweek România

Criza din industria auto: „Motorul Europei” s-a gripat. A dat afară 50.000 de angajați în 2025

Data publicării: 02.12.2025 • 16:40
Fabrică Mercedes - Foto: Profimedia Images (Imagine cu rol ilustrativ)
Fabrică Mercedes - Foto: Profimedia Images (Imagine cu rol ilustrativ)

Criza din industria auto, generată în principal de costurile electrificării și concurența neloială a mașinilor chinezești, se adâncește continuu. „Motorul Europei”, Germania, s-a gripat. A dat afară circa 50.000 de angajați în 2025.

Industria auto germană, cea mai puternică din Europa, se confruntă cu o criză fără precedent, fiind marcată de un număr tot mai mare de concedieri.

Într-un singur an, aproape 50.000 de locuri de muncă au fost pierdute în sectorul auto din țara supranumită „Motorul Europei”.

Citește și: Contructorii auto chinezi inundă lumea cu mașini pe benzină pe care nu le mai pot vinde în China

Criza din industria auto: „Motorul Europei” s-a gripat. A dat afară 50.000 de angajați în 2025

Sub presiune de mai mulți ani, industria auto germană se confruntă cu o criză care se agravează pe zi ce trece.

Conform datelor publicate pe 20 noiembrie 2025 de Oficiul Federal de Statistică, industria auto din Germania, care se confruntă deja cu concurența chineză și cu tarifele americane, tocmai a atins cel mai scăzut nivel de ocupare a forței de muncă din ultimul deceniu.

Citește și: Producția de mașini electrice în Europa, îngenuncheată de China. Producătorii anunță risc de haos

La sfârșitul lunii septembrie 2025, producătorii de automobile și furnizorii de piese auto din Germania mai aveau doar 721.400 de angajați, o cifră care se apropie de punctul minim înregistrat la mijlocul anului 2011, când ocuparea forței de muncă a scăzut la 718.000.

Într-un an, sectorul auto a pierdut 48.700 de locuri de muncă, înregistrând o contracție de 6,3%.

Aceasta este cea mai accentuată scădere dintre toate sectoarele industriale majore din Germania, care angajează peste 200.000 de persoane.

Citește și: Un gigant auto german dă afară încă 1.500 de oameni. Are fabrică în România, la Timișoara, cu 1.500 angajați

Prin comparație, întregul sector manufacturier german a angajat 5,43 milioane de persoane în aceeași perioadă, cu 120.300 mai puține decât cu un an înainte (-2,2%).

Cyrus de la Rubia, economist-șef la Banca Comercială din Hamburg, a declarat, de exemplu, că „recesiunea prelungită din industrie se reflectă clar în tendințele ocupării forței de muncă”.

În ciuda acestei contracții dramatice, însă, industria auto rămâne al doilea cel mai mare angajator industrial din Germania. Doar ingineria mecanică se descurcă mai bine, cu aproximativ 934.200 de angajați.

Citește și: Bate vânt de criză și în curtea Mercedes. Profit mai mic cu 30,8%, în T3 2025. Care sunt problemele?

De ce merge prost „Motorul Europei”. În 2026, se vede o rază de îmbunătățire

Mai mulți factori explică criza din industria auto din Germania: tarifele mari impuse de Statele Unite, ascensiunea producătorilor chinezi, în special în domeniul vehiculelor electrice, și întreruperile în aprovizionarea cu cipuri legate de un litigiu legat de grupul Nexperia.

În ciuda acestei imagini sumbre, apare, însă, o rază de îmbunătățire.

Un studiu realizat de institutul economic Ifo, publicat la începutul lunii noiembrie, arată că încrederea afacerilor din sector și-a revenit semnificativ în octombrie.

Indicele climatului de afaceri din industria auto a scăzut de la -21,3 puncte în septembrie la -12,9 puncte.

Mai multe articole din secțiunea Auto
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Newsweek România Abonamente

Print

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Fără reclame
Abonează-te
Print + Digital

Print + Digital

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Digital

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Newsweek România
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te
Newsweek România
Newsweek România Ultima oră
Newsweek România
Ultima oră