marți 02 decembrie
EUR 5.0893 USD 4.3849
Abonează-te
Newsweek România

Contructorii auto chinezi inundă lumea cu mașini pe benzină pe care nu le mai pot vinde în China

Data publicării: 02.12.2025 • 14:50
Fabrică auto Chery în China - Foto: carnewschina.com
Fabrică auto Chery în China - Foto: carnewschina.com
Top 10 exportatori de mașini din China în 2025. - Foto: Reuters
Top 10 exportatori de mașini din China în 2025. - Foto: Reuters

În timp ce țările occidentale se concentrează pe amenințarea mașinilor electrice chinezești, constructorii auto chinezi se luptă să inunde lumea, mai ales piețele emergente și de rang secundar, cu mașini pe benzină pe care nu le mai pot vinde în China.

Producătorii de mașini electrice din China au cucerit jumătate din piața internă în doar câțiva ani, zdrobind vânzările de vehicule pe benzină de la producătorii auto globali, cândva dominanți.

Dar jucătorii străini nu au fost singurii care au pierdut. Mulți constructori auto chinezi tradiționali au văzut, de asemenea, prăbușirea vânzărilor lor - și au răspuns inundând lumea cu autovehicule pe combustibili fosili, pe bezină și motorină, pe care nu le mai puteau vinde pe plan intern, se arată într-o analiză Reuters.

Citește și: Producția de mașini electrice în Europa, îngenuncheată de China. Producătorii anunță risc de haos

Contructorii auto chinezi inundă lumea cu mașini pe benzină pe care nu le mai pot vinde în China

În timp ce factorii de decizie occidentali s-au concentrat pe amenințarea reprezentată de vehiculele electrice puternic subvenționate din China, protejându-și piețele cu tarife vamale, producătorii auto americani și europeni se confruntă, din Polonia până în Africa de Sud și Uruguay, cu o concurență mai mare din partea producătorilor chinezi de vehicule cu motoare termice.

Vehiculele pe combustibili fosili au reprezentat 76% din exporturile auto chineze din 2020 până în prezent, iar livrările anuale totale au crescut de la 1 milion la, probabil, peste 6,5 milioane în acest an, conform datelor de la firma de consultanță Automobility, cu sediul în China, detaliază Reuters.

Citește și: Ai mașină electrică sau plug-in? S-a inventat „acciza” per kilometru. Parcurgi 10.000 km, plătești 340 €

Statul chinez a sprijinit și producția de mașini termice

Explozia exporturilor de vehicule pe benzină este determinată de aceleași subvenții și politici privind vehiculele electrice care au distrus afacerile producătorilor auto din China, inclusiv VW, GM și Nissan, prin garantarea a zeci de producători chinezi de vehicule electrice și declanșarea unui război devastator al prețurilor, conform unui studiu realizat de Reuters.

Fenomenul evidențiază impactul de amploare al politicii industriale chineze, deoarece concurenții străini se luptă să țină pasul cu firmele susținute de guvern care urmăresc obiectivele Beijingului de a domina sectoare critice la nivel național și global.

Numai exporturile de vehicule pe benzină ale Chinei - fără a include vehiculele electrice și hibridele plug-in - au fost suficiente anul trecut pentru a o face cea mai mare națiune exportatoare de automobile din lume ca volum, arată datele industriale și guvernamentale.

Citește și: S-a terminat gratuitatea! Mașinile electrice, taxate cu 13,5£ în centrul Londrei din 2026. Termicele, cu 18 £

Această relatare a expansiunii globale a producătorilor auto chinezi se bazează pe o analiză Reuters a datelor privind vânzările de automobile în zeci de țări și pe interviuri cu peste 30 de persoane, inclusiv directori de la 11 producători auto chinezi și doi producători auto occidentali, manageri de distribuție pentru mărci chineze și cercetători din industrie.

Afluxul de mașini chinezești pe benzină pe piețele emergente și de nivel secundar reflectă o coliziune între actuala promovare a vehiculelor electrice de către Beijing și politicile mai vechi care au construit industria internă a vehiculelor pe benzină din China prin valorificarea tehnologiei producătorilor auto străini.

8 dintre cei mai mari 10 exportatori de autoturisme din China vând predominant vehicule pe benzină

Top 10 exportatori de mașini din China în 2025. - Foto: Reuters
Exporturile de vehicule din China în perioada ianuarie - octombrie 2025. Foto: Reuters

Printre cei mai mari exportatori de autovehicule din China se numără giganții de stat, precum SAIC, BAIC, Dongfeng și Changan, care s-au bazat în mod tradițional pe asocieri în participațiune cu producători auto străini pentru profit și know-how ingineresc.

Aceste parteneriate au început în anii 1980 ca mariaje forțate de Beijing ca preț al accesului jucătorilor străini în China.

Mai recent, odată cu ascensiunea producătorilor chinezi privați inovatori de vehicule electrice, conduși de BYD, vânzările acestor asocieri în participațiune au scăzut vertiginos.

Vânzările anuale SAIC-GM în China, de exemplu, au scăzut de la peste 1,4 milioane de vehicule la 435.000 între 2020 și 2024, arată datele SAIC.

Acum, acești jucători de stat acumulează vânzări pe piețele de export care au fost odată domeniul acelorași producători auto străini care sunt partenerii lor în China.

Exporturile SAIC - în mare parte de mărci proprii, fără GM - au crescut de la aproape 400.000 anual în 2020 la peste un milion anul trecut.

Exporturile Dongfeng de aproape 250.000 de vehicule anul trecut, de aproape patru ori mai mari în cinci ani, s-au dovedit critice, deoarece vânzările parteneriatelor sale din China cu Honda și Nissan au intrat într-o „spirală descendentă”, a declarat Jelte Vernooij, managerul Dongfeng pentru Europa Centrală.

Vânzările globale anuale ale Dongfeng au scăzut cu un milion de vehicule din 2020, la mai puțin de 2 milioane, arată documentele companiei. Cu toate acestea, Vernooij nu este îngrijorat de viitorul Dongfeng - deoarece are sprijinul Beijingului.

„Faptul că suntem de stat este esențial”, a spus el. „Nu există nicio îndoială că vom supraviețui.”

Mașinile pe benzină se vând mai bine pe piețele de rangul doi

De asemenea, nu există nicio îndoială că, deocamdată, mașinile pe benzină se vând mai bine pe piețele de rangul doi, cum ar fi Europa de Est, America Latină și Africa, cu infrastructură limitată de încărcare a vehiculelor electrice.

Pe termen lung, Beijingul își propune să domine la nivel global vehiculele electrice și hibridele plug-in. Dar, între timp, mulți producători auto chinezi construiesc mărci străine oferind clienților tot ce își doresc.

Doar doi dintre primii 10 exportatori auto din China se concentrează exclusiv pe mașini electrice

Cel mai mare exportator auto din China este Chery, ale cărui vânzări globale au crescut vertiginos de la 730.000 de vehicule la 2,6 milioane între 2020 și 2024.

Chery, care are proprietari atât de stat, cât și privați, și-a mărit exporturile anuale în această perioadă cu aproximativ un milion de unități - bazându-se în principal pe vehiculele pe benzină, care reprezintă patru cincimi din vânzările sale.

Printre primii 10 exportatori ai Chinei se numără alți cinci producători auto de stat și doi privați, Geely și Great Wall Motor, care vând, de asemenea, mai multe vehicule pe benzină decât vehicule electrice.

Doar doi dintre primii 10 exportatori auto din China se concentrează exclusiv pe vehicule alimentate cu baterii. Unul dintre ei este pionierul american al mașinilor electrice, Tesla.

Celălalt este BYD, care vinde doar vehicule electrice și vehicule hibride plug-in. Impulsul BYD în străinătate din acest an a transformat-o în al doilea cel mai mare exportator al Chinei și a înclinat exporturile națiunii către mașinile plug-in.

Exporturile, esențiale pentru creșterea și profiturile producătorilor auto chinezi

Exporturile Chinei de vehicule pe benzină sunt pe cale să depășească 4,3 milioane și să reprezinte aproape două treimi din totalul din acest an.

Managerii de peste hotare ai Chery, Dongfeng și ai unui alt producător auto de stat, FAW, au declarat pentru Reuters că piața auto acerbă a Chinei a făcut ca exporturile să fie esențiale pentru creșterea și profiturile producătorilor auto chinezi.

Giles Taylor, vicepreședinte global pentru design la FAW, consideră că unii rivali interni sunt la un pas de faliment, la un eșec de produs.

„China este atât de suprapopulată cu companii auto”, a spus el. „Este chiar la limita situației de tip „dog-have-dog”.

Majoritatea mărcilor s-au concentrat pe exporturile de mașini pe benzină, au spus managerii, pur și simplu pentru că acestea sunt cel mai ușor de vândut în majoritatea regiunilor.

„Putem ajusta oferta noastră pentru fiecare piață”, a declarat Nic Thomas, directorul de marketing european al Changan.

Alți exportatori de top, SAIC, BAIC, Geely și Great Wall Motor, precum și planificatorul economic al guvernului, Comisia Națională pentru Dezvoltare și Reformă, nu au comentat acest raport.

Conducerea producătorilor auto globali a recunoscut pe scară largă că rivalii chinezi în ascensiune reprezintă o amenințare competitivă serioasă, dar mai ales în contextul vehiculelor lor electrice inovatoare și accesibile, mai degrabă decât al modelelor pe benzină.

Reprezentanții Toyota, GM, Ford, Honda, Nissan și Hyundai nu au comentat creșterea exporturilor Chinei.

Unii jucători tradiționali spun că sunt pregătiți de luptă. Alexander Seitz, directorul Volkswagen pentru America de Sud, a declarat că „nu are nicio teamă de chinezi”.

„Îi respect ca și concurent”, a spus el. „Sunt bineveniți să se alăture petrecerii.”

Ca răspuns la concurența chineză, Volkswagen dorește să exporte mașini construite în China către mai multe piețe externe.

Un purtător de cuvânt al GM a făcut referire la remarcile CEO-ului Mary Barra din octombrie, conform cărora compania își propune să concureze cu rivalii chinezi „cu tehnologia potrivită, la costul potrivit”.

Graba producătorilor auto chinezi de a exporta mașini pe benzină poate fi atribuită politicilor guvernamentale care au creat o supracapacitate a fabricilor pentru a le construi.

Creșterea rapidă a vehiculelor electrice din China a ținut la zi liniile de asamblare capabile să producă până la 20 de milioane de mașini pe benzină anual, estimează directorul executiv al Automobility, Bill Russo.

Astfel de cheltuieli generale neproductive cresc costurile, presând producătorii auto să reutilizeze capacitatea pentru exporturi.

„Această capacitate excesivă este direcționată înapoi către restul lumii”, a spus Russo.

30% din industria auto globală, controlată de China în 5 ani?

Firma de consultanță AlixPartners preconizează că vânzările anuale ale producătorilor auto chinezi în afara Chinei vor crește cu 4 milioane de vehicule până în 2030, ocupând cote mari de piață în America de Sud, Orientul Mijlociu, Africa și Asia de Sud-Est.

Incluzând creșterea preconizată în China, cea mai mare piață auto din lume, se așteaptă ca producătorii auto chinezi să controleze 30% din industria auto globală în cinci ani.

„Această creștere va veni în detrimentul tuturor celorlalți”, a declarat Stephen Dyer, co-director al AlixPartners în China.

Politicile Beijingului, adoptate de mai bine de un deceniu, au încurajat producătorii auto să construiască noi fabrici de vehicule electrice, în loc să transforme fabricile existente de vehicule pe benzină.

Administrațiile locale au alimentat boom-ul fabricilor cu subvenții, concurând pentru a atrage producătorii de vehicule electrice, în serviciul obiectivelor economice ale Beijingului, a relatat Reuters.

Producătorii auto au obținut finanțare pentru fabricile de vehicule electrice ieftine de către orașe și provincii dornice să demonstreze dezvoltarea.

„Administrațiile locale chiar pregătesc terenul și construiesc fabricile, permițând companiilor să se «mute doar cu o valiză»”, a declarat Liang Linhe, președintele Sany Heavy Truck, unul dintre cei mai mari producători de camioane din China.

Rezultatul: o supracapacitate masivă. La o conferință despre vehiculele electrice din martie, Su Bo, fostul viceministru al industriei din China, a îndemnat autoritățile de reglementare să promoveze conversia fabricilor de mașini pe benzină pentru a construi modele alimentate cu baterii.

El a estimat că industria chineză a construit o capacitate pentru 20 de milioane de vehicule electrice și hibride plug-in anual, dar a rămas împovărată cu suficiente fabrici pentru 30 de milioane de vehicule pe benzină - mult mai mult decât nevoile pieței interne.

Scăderea vânzărilor de mașini pe benzină, a spus el, „lasă o capacitate substanțială subutilizată și aruncă sectorul într-o criză critică de supraviețuire”.

Mai multe articole din secțiunea Auto
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Newsweek România Abonamente

Print

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Fără reclame
Abonează-te
Print + Digital

Print + Digital

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Digital

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Newsweek România
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te
Newsweek România
Newsweek România Ultima oră
Newsweek România
Ultima oră