Cei 140 de kilometri fantomă de pe Autostrada Transilvania. A fost promisă din 2003, pentru 2012

DE Mircea Neacșu | Actualizat: 06.02.2024 - 17:49
Cei 140 de kilometri fantomă de pe Autostrada Transilvania. A fost promisă din 2003, pentru 2012 - Foto: INQUAM PHOTOS / Mircea Rosca - Rol ilustrativ
Cei 140 de kilometri fantomă de pe Autostrada Transilvania. A fost promisă din 2003, pentru 2012 - Foto: captură video - Rol ilustrativ
Cei 140 de kilometri fantomă de pe Autostrada Transilvania. A fost promisă din 2003, pentru 2012 - Foto: ebihoreanul.ro

Cei 140 de kilometri fantomă de pe Autostrada Transilvania, care a fost promisă din 2003 că va lega Bucureștiul de Ungaria prin Vama Borș și ar fi trebuit să fie gata în 2012, izolează rutier centrul României. Și nici nu sunt vreo prioritate, după masterplanul lui Ponta din 2015.

SHARE

Autostrada Transilvania, A3 - București - Brașov - Târgu Mureș - Cluj - Oradea - Borș, cu o lungime totală planificată de aproximativ 580 de kilometri, a fost promisă de 20 de ani și rămâne încă un vis îndepărtat.

Între Brașov și Târgu Mureș există 140 de kilometri fantomă, care au pierdut bătălia cu alte proiecte de infrastructură finanțate în perioada 2021-2030, iar oportunitatea implementării investiției ar putea fi rediscutată abia după anul 2030.

Cei 140 de kilometri fantomă de pe Autostrada Transilvania. A fost promisă din 2003, pentru 2012

În 2003, Guvernul României, condus de Adrian Năstase, a emis “Ordonanța de Urgență numărul 120 din 18 noiembrie 2003 pentru aprobarea demarării de către Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România S.A. a procedurii de negociere cu o singură sursă cu firma Bechtel Internațional Inc., în vederea încheierii contractului de proiectare, construire și finanțare a autostrăzii Brașov–Cluj–Borș”.

O lună mai târziu, pe 19 decembrie 2003, s-a semnat “Contractul de construire a autostrăzii Brașov–Cluj–Borș”, acord între Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România S.A., pe de o parte, și Bechtel Internațional Inc., pe de altă parte.

Pe 1 decembrie 2009 s-au deschis circulației primii 42 de kilometri din această autostradă, dintre Turda și Cluj-Napoca Vest (Gilău), iar în 13 noiembrie 2010, încă 10 km, între Turda și Câmpia Turzii. 

Citește și: Pe două tronsoane ale Autostrăzii Transilvania nu se lucrează de 11 ani. CNAIR caută firmă de pază

Pe 30 mai 2013, după ani în care nu s-a mai lucrat aproape deloc, contractul cu Bechtel a fost anulat de Guvernul condus de Vicotor Ponta şi fiecare tronson a început să fie licitat distinct.

Între Brașov și Târgu Mureș au rămas însă 140 de kilometri fantomă, un tronson care nici măcar pe hârtie nu mai figurează, după ce a fost scos din planurile autostrăzii în 2015, în urma Masterplanului General de Transport al României realizat de Guvernul Ponta.

Inițial, Autostrada Brașov - Târgu Mureș, parte a Autostrăzii Transilvania, a fost împărțită în 3 segmente, cu o lungime totală de 151 de kilometri: 

- 1A: Brașov (Cristian) – Făgăraș, 40 km, termen oficial: 28.11.2010 – 31.12.2013

- 1B: Făgăraș – Sighișoara, 53 km, termen oficial: 28.02.2010 – 31.12.2013

- 1C: Sighișoara – Târgu Mureș (Ogra), 58 km, termen oficial: 29.11.2009 – 31.12.2013 (contract Bechtel)

Din segmentul 1A a fost finalizat doar un ciot de 6,4 km între Cristian și Râșnov, segmentul 1B este incert, iar din segmentul 1C a fost făcută doar bucățica Ungheni – Ogra de 10 km, restul fiind incert.

Prin urmare, aproape 140 de kilometri din Autostrada Transilvania sunt fantomă și au toate șansele să rămână așa. 

Conform Masterplanului General de Transport al României realizat de Guvernul Ponta, Autostrada Brașov - Târgu Mureș a fost „retrogradată” la nivel de drum transregio, un statut inferior celui de drum expres. 

Citește și: VIDEO Chinul șoferilor între Turda și Dej, terminat în 2024? Ciotul de 5 km de la Tureni evoluează

Ce spunea premierul Victor Ponta în 2015 despre Autostrada Transilvania

„În primul rând, în sfârșit, pentru prima dată în istoria României, avem un Master Plan. Nu am avut nici în 2007, când am intrat în Uniunea Europeană, nici mai târziu. Nu poţi să ai un proiect pe termen lung şi atât de important fără să ştii exact ce îţi doreşti.

Ce este esenţial din punctul meu de vedere, domnule ministru, şi aveţi tot sprijinul meu, acest Master Plan întocmit de o companie - AECOM, nu? -, cea mai mare companie din lume din câte ştiu, o companie americană, agreat şi cu respectarea condiţiilor puse de Comisia Europeană, mai are nevoie, însă, de un pas esenţial, altfel va rămâne sub forma acestor planșe. Și anume să mergeţi, să discutaţi cu comisiile reunite, comisiile de transport şi din Senat, şi din Camera Deputaţilor, să aveţi o discuţie oricât de lungă, la care să nu vină doar cei din Comisia de Transport, ci şi toţi ceilalţi parlamentari, după care voi invita, împreună cu dumneavoastră, liderii tuturor partidelor parlamentare, vom merge şi la preşedintele ţării. 

Ca să avem un Master Plan care va avea succes, trebuie aşa cum am făcut azi şi am semnat toţi un acord naţional pe zece ani pentru finanţarea Apărării, trebuie să avem un acord pe zece ani pentru acest Master Plan. Dacă nu îl avem, nu are rost să vă apucaţi de treabă, pentru că nimeni nu va mai dori să repete experienţele tragice - în 2004 s-a semnat Autostrada Transilvania; dacă nu se oprea în 2005, în 2008 sau când era?”, i-a spus premierul Victor Ponta ministrului Transporturilor, Ioan Rus, în 2015, la prezentarea Masterplanului General de Transport al României, potrivit gov.ro.

Ioan Rus i-a răspunsă că „În 2012 avea termen de finalizare” (Autostrada Transilvania, n. red.).

Citește și: VIDEO „Minune”! România ajunge la 1.000 km de autostradă. Câți kilometri record vom avea în 2030

„Bun, acum era de la Braşov la Borş şi era autostradă. Așa avem nişte bucăţele, la Cluj avem câţiva kilometri, am mai făcut în altă parte.

La fel, proiectul Comarnic-Braşov, care a mai fost încercat în 2004, în 2010 - eşec total.

Toate celelalte lucruri, dacă nu există un acord prin care să spunem oricine vine la guvernare, orice ministru se schimbă, orice guvern, orice majoritate, asta vrea să facă România în următorii zece ani cu autostrăzi, o să fie din nou un eşec (...)”, a continuat Victor Ponta. 

Foto: Pe două tronsoane ale Autostrăzii Transilvania nu se lucrează aproape deloc de 11 ani, de la rezilierea contractului cu americanii de la Bechtel. CNAIR caută însă firmă de pază care să aibă grijă de grinzile „părăsite” pe șantiere.

Care e stadiul lucrărilor pe Autostrada Transilvania, fără Brașov - Târgu Mureș

Stadiul lucrărilor pe Autostrada Transilvania la ora actuală este următorul: 46% din lungime este în exploatare, 16% în execuție iar 38% este pe planificată pe hârtie.

Citește și: Unirea ratată. Ungurii, cu autostrada la Borș. România a construit doar 5 km, restul se licitează

Atenție, vorbim despre Autostrada Transilvania cu o lungime de circa 440 km, fără tronsonul Brașov - Târgu Mureș, care nu mai apare nici pe planșetă din 2015:

- Tronsonul I, București - Ploiești (65 km): A fost deschis în iulie 2012 și decembrie 2018

- Tronsonul II, Ploiești - Brașov (106 km): Autostrada de pe Valea Prahovei este încă un vis, figurează încă doar pe hârtie. Se circulă doar pe ciotul dintre Râșnov și Cristian (6,30 km).

Citește și: Autostrada Ploiești – Brașov, un vis îndepărtat. Încep, însă, lucrările la o alternativă la DN1

- Tronsonul III, Târgu Mureș - Gilău (103 km): Se circulă de la Târgu Mureș la Cluj. Ultimul tronson, de 16 kilometri, Chețani - Câmpia Turzii, a fost inaugurat în decembrie 2023

- Tronsonul IV, Gilău - Borș (162 km): Deschis parțial, parțial în executie și parțial în licitare. Secirculă de la Gilău la Nădășelu, este în lucru de la Nădășelu la Mihăiești, dela Mihăiești la Suplacu de Barcău este parțial în proiectare, Biharia–Borș (5 km) finalizat și dat în folosință în septembrie 2020, de la Biharia la Chiribiș e semnat contractul, iar bucata de la Suplacu de Barcău la Chirbiș a fost inaugurată în septembrie 2023. 

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te