Acum 156 de ani, în 1869, trenul cu aburi parcurgea 67 km între București și Giurgiu în 90 de minute. Dar din 2005, când s-a rupt podul de la Grădiștea, merge 115 km, ocolind. Podul a fost în sfârșit refăcut în 2024, iar rușinea feroviară va fi ștearsă în trei ani.
Din pixul politic, România a băgat în PNRR autostrăzi fără număr. Dar birocrația, lentoarea licitațiilor și întârzierile din teren și-au spus cuvântul. Ultimele 2,1 miliarde € pentru autostrăzi din PNRR merg pe A7, pe segmentele ce pot fi gata în termenul PNRR - august 2026.
O locomotivă recent cumpărată de România poate atinge viteza 200 km/ oră pe calea ferată din țara noastră și poate trage după ea 16 vagoane de călători. Aceasta a fost testată, joi, la Făurei.
România termină banii de autostrăzi în septembrie, a ajuns la fundul sacului bugetului 2025 aprobat în februarie. Și, prevententiv, deși sunt plătite la zi, firmele lui Umbrărescu, „Regele asfaltului”, abandonează șantierele de pe Autostrada Moldovei și Autostrada București.
În timp ce rețeaua feroviară de mare viteză (peste 250 km/h) din UE a ajuns la 8.556 km în 2023, România n-are nicio linie. Și nici nu va avea prea curând. Modernizările liniilor s-au făcut și se fac cu traverse din beton pentru maximum 160 km/h. Dar, se pun și traverse din lemn.