În martie, a căzut cu 20,5%, iar în T1, cu 12.3%.
După două luni de scădere ponderată (-6% în ianuarie și -6,7% în februarie), în luna martie 2022, pe fondul invadării Ucrainei de către Rusia, care a amplificat climatul de insecuritate economică, înmatricularile de autoturisme noi în Uniunea Europeana au căzut cu 20.5%, față de martie 2021, atingându-se un nivel de 844.187 unități, potrivit datelor ACEA.
Cele mai accentuate scăderi în martie 2022 au fost înregistrate pe piețele din Spania (-30,2%), Italia (-29,7%), Franța (-19,5%) și Germania (-17,5%).
Prin urmare, în primele trei luni (T1) din 2022, în total, în UE au fost înmatriculate 2.245.976 de automobile, ceea ce se traduce printr-o scadere cu 12.3% față de perioada similara din 2021. Iar cele patru cele mai mari piețe auto europene, Italia, Franța, Spania și Germania, au raportat în T1 2022 scăderi cu 24,4%, 17,3%, 11,6% și, respectiv, 4,6%.
Cel mai grav declin a fost înregistrat în perioada ianuarie-martie 2022 în Italia: -24,4%. Fosta mare piață UE, cea din Marea Britanie, a scăzut cu 1,9% în primele trei luni ale anului, față de aceeași perioadă din 2021.
Interesant, în ciuda crizelor suprapuse (pandemie, penuria de cipuri, costul energiei, invadarea Ucrainei), în „Top 10 mărci auto în UE” (T1 2022) se află trei producători premium, Mercedes, BMW și Audi.
GRAFIC: Evoluția comparativă a pieței auto UE în T1: 2020 - 2021 - 2022
Piața auto din România, cea mai mare creștere procentuală din UE în T1 2022
În perioada ianuarie-martie 2022, în România au fost înmatriculate cu 39,6% mai multe mașini noi decât în intervalul similar din 2021. Un record de creștere procentuală! Pe locul 2, la mare distanță, se află Slovacia (+24,8%), iar pe 3, Bulgaria, cu +19,5%.
Revenind la piața auto din România, în martie, când piața auto europeană a căzut cu 20,5%, pe fondul demarării programelor Rabla 2022, la noi a crescut spectaculos, cu 34,9%, potrivit datelor APIA. Iar, dacă ne raportăm la anii anteriori, luna martie 2022 este în creștere cu 61,0% față de perioada similară din 2020, când a izbucnit pandemia de COVID-19, şi cu 7,9%, faţă de martie 2019.
Chiar dacă România conduce top-ul creșterilor procentuale în UE, din punctul de vedere al volumului de mașini noi înmatriculate, țara noastră se situeaza pe pozitia 14 în UE, cu 28.978 de unități.
Top 10 mărci auto în UE (T1 2022)
1. Volkswagen – 232.414 unități (-19,4%)
2. Toyota – 153.193 unități (-0,05%)
3. Peugeot – 143.592 unități (-26,4%)
4. Renault – 127.252 unități (-20,5%)
5. Mercedes – 125.748 unități (-8,5%)
6. BMW – 122.002 unități (-14,3%)
7. Audi – 116.043 unități (-3,6%)
8. Skoda – 114.365 unități (-19,7%)
9. KIA – 109.835 unități (+20,9%)
10. Ford – 100.735 uități (-15,3%)