Salonul auto de la Paris: vedetele Mondialului „3 în 1“

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 19.10.2018 - 15:37

În 1898, „Salon de l’Automobile“ a fost primul eveniment de profil din lume.

SHARE

Acum, însă, după 120 de ani, „Mondial de l’Automobile“, salonul auto de la Paris care revendică anii pari în duelul cu cel de la Frankfurt, încearcă din răsputeri să rămână cel mai mare de pe „bătrânul continent“. 

În disperare de cauză, din cauza absenței a 15  nume grele din industrie, pe lângă mașini, halele Centrului Expozițional de la Portes de Versailles au fost umplute în perioada 4 – 14 octombrie cu o zonă dedicată motocicletelor și alta tehnologiei, „Mondialul“ devenind un fel de  „3 în 1“. 

Dacă la edițiile anterioare, când spuneai „Paris“ te pregăteai să descoperi chiar și peste o sută de premiere mondiale sau europene –  inclusiv în 2016 au fost peste 80 –, în această toamnă, mașinile și conceptele care au atras atenția au putut fi numărate pe degete. În absența Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Ford, Infiniti, Jeep, Lamborghini, Mazda, Mitsubishi, Nissan, Opel, Subaru, Volkswagen și Volvo, era de așteptat ca cei prezenți, și mai ales francezii, să profite la maximum și să scoată pe tarabă tot ce au mai nou și mai bun. Dar, cum industria auto traversează o perioadă mai tulbure, fiind nevoită să regândească motoarele termice și se reinventeze electric sau hibrid, în urma căderii diesel-ului în disgrație și a adoptării noului sistem de testare a consumului și emisiilor poluante WLTP, care este mult mai apropiat de realitatea traficului cotidian, nu a fost înghesuială mare. 

Vedeta incontestabilă a „Mondialului“ a fost conceptul Peugeot e-Legend, o reîncarnare futuristă, 100% electrică și autonomă, a celebrului și îndrăgitului Peugeot 504 Coupé din anii 1960. Mercedes a atras toate blițurile cu EQ Silver Arrow, un concept electrificat ce readuce în prim plan formele „săgeților argintii“ care au făcut istorie în lumea curselor cu peste 70 de ani în urmă.

Iar „căluții cabrați“ au nechezat sub formele fantastice ale prototipurilor nostalgice Ferrari Monza SP1 și Ferrari Monza SP2. Chiar dacă a fost văzut prima dată la Concursul de Eleganță de la Pebble Beach, de la sfârșitul lunii august, Bugatti Divo, hypercar-ul de 1.500 CP și cinci milioane de euro, a făcut senzație și la Paris. 

În lipsa unui model complet nou, Renault s-a afișat cu facelift-ul operat SUV-ului Kadjar, a surprins cu un prototip electric „low-cost“, K-ZE, bazat Kwid, vărul mai mic și mai sărac al lui Sandero, care, după lansarea de anul viitor pe piața din China, ar putea ajunge și în Europa, și a fotografiat viitorul cu limuzina-robot EZ-Ultimo. Iar Dacia a fost în centrul atenției cu cel mai puternic model din istorie, Dacia Duster 1.3 TCe de 150 CP. 

Tot o vedetă incontestabilă a „Mondialului“, poate chiar mai mediatizată decât Peugeot-ul e-Legend, a fost cea de-a șaptea generație BMW Seria 3. Iar Paris 2018 a marcat și primul pas internațional al VinFast. Nu vă spune nimic numele? Nici nu are cum. Este vorba despre un constructor vietnamez care a dezvoltat un SUV pe placul europenilor și vrea să intre pe piața de pe „bătrânul continent“. 

Pe scurt, „radiografia“ ediției 2018 a Salonului Auto de la Paris arată clar că viitorul aparține mașinilor electrificate, 100% sau parțial, și sistemelor autonome care, cel puțin în aglomerațiile urbane sau pe anumite trasee, vor putea prelua volanul. Dar indică și faptul că plăcerea de a conduce și pasiunea încă sunt puternice. 

Peugeot e-Legend

La 50 de ani de la apariția celui mai longeviv și, probabil, apreciat model cu leul pe capotă, Peugeot 504, constructorul francez dă semne că ia în calcul reîncarnarea acestuia sub forma unui coupé electric, pregătit pentru condusul autonom. Desenat de Pininfarina, ca originalul, care, între 1968 și 1983, a fost produs în cinci versiuni de caroserie (sedan, break, coupé, cabrio și pick-up) și în peste trei milioane de exemplare, a obținut titlul „Mașina Anului“ în 1969 (ECOTY) și a ieșit definitiv din producție în Kenya și Nigeria abia în 2006, Peugeot e-Legend ar putea marca intrarea cu fast a constructorului francez în era automobilelor stilate 100% electrice.

Renault EZ-Ultimo

Renault a prezentat la Salonul Auto de la Paris EZ-Ultimo, un concept ce întruchipează viziunea sa în ceea ce privește o limuzină a viitorului. Cu un habitaclu neo-retro în care pot călători trei persoane, EZ-Ultimo nu dispune de un post de conducere, deplasarea fiind asigurată de un sistem autonom de nivel patru. Accesul în limuzina de 5,7 metri lungime, 2,2 metri lățime și 1,35 metri înălțime se face într-un mod inedit: portiera laterală de mari dimensiuni se deschide automat, iar acoperișul din sticlă se ridică.

Mercedes EQ Silver Arrow

Reputatul constructor german premium este în plină ofensivă electrică. După prezentarea primului său SUV 100% electric, EQC, la Paris, în următorii patru ani, Mercedes are în plan cel puțin un model electrificat în fiecare clasă. Pentru a atrage atenția asupra angajamentului său, Mercedes a adus la „Mondial“ EQ Silver Arrow, un concept ce reinterpretează liniile celebrei „săgeți argintii“ din 1937. Monopostul are o lungime de 5,3 metri, caroserie din fibră de carbon, jante cu 168 de spițe, 750 de cai putere și o baterie de 80 kWh.

BMW Seria 3

De la „rechinul“ din 1975 și până la F30-ul care iese la pensie pentru a-i lăsa locul G20-ului, Seria 3 s-a vândut în peste 15 milioane de exemplare la nivel mondial, fiind cel mai de succes model bavarez din toate timpurile. Prin urmare, noul BMW Seria 3 va avea o sarcină dificilă. Dar este pregătit. Cu un design dinamic și agresiv, care amintește de primul „treiar“ (BMW E21), agilitate și eficienţă excepţionale şi dotări inovatoare, noul model preia caracteristicile definitorii BMW şi le completează cu soluţii tehnologice avansate, ergonomie şi un plus de rafinament la interior.

VinFast Lux SA2.0

Dezinteresul celor 15 producători reputați i-a motivat, se pare, pe vietnamezii de la VinFast, care au prezentat la Paris SUV-ul Lux SA2.0. Puțin mai mare decât un BMW X5, Lux SA2.0 oferă șapte locuri și este desenat de celebrul studio italian Pininfarina. Și pentru a nu exista niciun dubiu în ceea ce privește ținta europeană a modelului, sub capotă se află un motor pe benzină de 2.0 litri, cu două versiuni de putere, 174 CP și 228 CP, cuplat la o cutie de viteze automată cu opt trepte semnată de  ZF.

Ferrari Monza SP1 & SP2

Bellissimo! Mizând pe un design retro emoționant, Ferrari demonstrează că „monștrii mecanici“ aspirați mai au încă un cuvânt de spus. Cele două supercar-uri fac parte dintr-o nouă serie specială botezată „Icona“ și au sub capotă o adevărată bijuterie tehnologică. Motorul aspirat de 6.5 litri, cu arhitectură V12, dezvoltă 850 de cai putere la 8.500 rpm și un cuplu maxim de 719 Nm, fiind cea mai puternică unitate atmosferică ieșită din mâinile specialiștilor de la Maranello. Performanțele nici nu mai contează: 0-100 km/h în 2,9 secunde, 0-200 km/h în 7,9 secunde și o viteză maximă de peste 300 km/h.

Comentarii

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2019 NEWS INTERNATIONAL S.A.