Automobile hybrid, electrice sau pe pile cu hidrogen. Orice soluție mai verde decât mașinile clasice, cu motoate termice, este bună pentru reducerea treptată a emisiilor de CO2 generate de sectorul transporturilor, care, la nivel global, reprezintă circa o treime din emisiile totale de CO2.
Dar cercetătorii japonezi de la Universitatea Imperială din Kyushu spun că obsesia tranziției energetice forțate nu este așa de verde precum pare. Amprenta de carbon a unui automobil nu se limitează la gazele de eșapament.
Citește și: Mașină full-hybrid, mild-hybrid sau plug-in hybrid? Avantaje și dezavantaje
Prelungirea duratei de exploatare a mașinilor termice în uz, mai verde decât înlocuirea lor forțată cu mașini electrificate
Cercetătorii de la Universitatea Imperială din Kyushu au analizat mașinile înmatriculate în Japonia între 1990 și 2016 și afirmă că, prin prelungirea, de exemplu, cu 10% a duratei de exploatare a acestora, emisiile lor totale de CO2, de la producție până la casare, scade cu 30,7 milioane de tone de CO2, chiar dacă ele continuă să polueze pe străzi, față de înlocuirea lor forțată cu automobile noi.
Concret, cercetătorii japonezi au generat mai multe modele pentru a estima efectele schimbării parcului auto din Japonia asupra mediului, luând în calcul durata de viață fizică a mașinilor (PHL), durata de posesie și utilizare (POL) a mașinilor noi și uzate și amprenta totală de carbon a acestora (CF).
Aplicând aceste criterii mașilor înmatriculate în Japonia între 1990 și 2016, cercetătorii au ajuns la concluzia că extinderea cu 10% a PHL-ului automobilelor reduce CF-ul cu 30,7 milioane de tone de CO2, în timp ce extinderea cu 10% a POL-ului mașinilor noi reduce CF-ul cu 26,4 milioane de tone de CO2, iar extinderea cu 10% a POL-ului mașinilor uzate duce la o scădere a CF-ului cu 5,2 milioane de tone de CO2.
Citește și: Atenție, șoferi! Nouă regulă, pentru depășirea bicicliștilor și a trotinetiștilor
Pe de altă parte, studiul arată că reducerea cu 10% a duratei de exploatare a mașinilor în cele trei cazuri crește CF-ul cu 42,2, 29,4 și, respectiv, 6 milioane de tone de CO2.
Prin urmare, cercetătorii de la Universitatea Imperială din Kyushu spun că extinderea perioadei de utilizare a mașinilor deja înmatriculate, atenție, în stare bună de funcționare, poate contribui semnificativ la reducerea poluării, față de înlocuirea lor forțată cu automobile noi.
„Studiul nostru arată că putem reduce emisiile de CO2 doar prin întreținerea corectă și exploatarea mai lungă a mașinilor pe care le conducem acum”, a declarat Shigemi Kagawa, profesor la Universitatea Imperială din Kyushu.
„Dacă mașina este relativ recentă și are un randament energetic bun, efectul este și mai important. Data viitoare când vă gândiți să achiziționați o mașină nouă, încercați să vă întrebați dacă mașina actuală nu vă mai poate satisface nevoile pentru încă ceva timp”, a adăugat Kagawa.
De asemenea, cercetătorii japonezi spun că, având în vedere datele studiului, măsurile precum primele de conversie acordate de state sunt contraproductive per ansamblu.
În Japonia, stimularea casării automobilelor vechi și a cumpărării de mașini noi a dus la o creștere a amprentei de carbon în sectorul auto cu peste 42 de milioane de tone de CO2.