miercuri 29 octombrie
EUR 5.0829 USD 4.3643
Abonează-te
Newsweek România

Piața auto din România, a 5-a cea mai mare scădere din UE. Ce mașini preferă europenii?

Data publicării: 29.10.2025 • 14:50
Piața auto din România, a 5-a cea mai mare scădere din UE. Ce mașini preferă europenii? - Foto: Freepik.com - Imagine cu rol ilustrativ
Piața auto din România, a 5-a cea mai mare scădere din UE. Ce mașini preferă europenii? - Foto: Freepik.com - Imagine cu rol ilustrativ

Per total, în primele 9 luni din 2025, piața auto din UE a crescut timid, cu 0,9%, față de același interval din 2024. Dacă Lituania „a explodat” cu 41,5% și Estonia „s-a prăbușit” cu 40,5%, România a înregistrat a 5-a cea mai mare scădere.

În primele 9 luni din 2025, înmatriculările de mașini noi în UE au crescut cu 0,9%, până la 8.057.335 unități, față de aceeași perioadă a anului trecut, septembrie marcând a treia lună consecutivă de creștere.

Acest impuls a fost oarecum determinat de lansarea de multe noi modele în vară, septembrie
înregistrând o creștere puternică de 10%.

Cota de piață a mașinilor alimentate cu baterii a ajuns la 16,1%, însă este în continuare sub ritmul necesar tranziției electrice, afirmă Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA).

Iar mașinile hybrid sunt în continuare cea mai populară opțiune  în rândul cumpărătorilor europeni.

Citește și: Oficial: Industria auto din Franța, în criză gravă. 350 000 oameni, afectați. Se propun măsuri-șoc

Piața auto din România, a 5-a cea mai mare scădere din UE

Piața auto europeană se menține greu pe plus, vânzările de pe cele mai mari trei piețe, Germania, Franța și Italia, scăzând cu 0,3%, 6,3% și, respectiv, 2,9%, în primele 9 luni din 2025. 

Cele mai mari prăbușiri procentuale ale vânzărilor au fost înregistrate în Estonia, -40,5%, Malta, -20,6% și Belgia, -9,2%. A urmat Franța, cu -6,3%.

Iar piața auto din România a înregistrat a 5-a cea mai mare scădere din UE, -5,8%, față de intervalul ianuarie - septembrie 2024. În regiune, Bulgaria se laudă cu +11,8% și Ungaria, cu +7,7%.

Citește și: Premieră înfricoșătoare: Mașină electrică chinezească, vândută cu siglă Opel în Europa

Ce mașini preferă europenii?

Până în septembrie 2025, mașinile electrice au atins 16,1% din cota de piață a UE, înregistrând o creștere față de valoarea de referință scăzută de 13,1% din septembrie 2024 până în prezent.

Înmatriculările de mașini hibride au continuat să crească, revendicând 34,7% din piața auto europeană și rămânând astfel alegerea preferată în rândul consumatorilor din UE.

Cota de piață combinată a mașinilor pe benzină și diesel a scăzut la 37% în primele 9 luni din 2025, de la 46,8% în aceeași perioadă din 2024.

Citește și: România, pe locul 6 în Europa la producția de mașini. Am depășit Ungaria. Italia a căzut cu 33%

Mașini electrice și electrificate

În primele 9 luni ale anului 2025, au fost înmatriculate 1.300.188 de mașini electrice noi la nivelul UE,
reprezentând o cotă de piață de 16,1%.

Trei dintre cele mai mari patru piețe din UE, reprezentând 62% din înmatriculările de mașini electrice, au înregistrat creșteri: Germania (+38,3%), Belgia (+12,4%) și Țările de Jos (+3,9%). Iar Franța a înregistrat o ușoară scădere de 0,2%, în ciuda unei creșteri de 11,2% în septembrie 2025, față de septembrie 2024.

Cifrele înregistrate în intervalul ianurie - septembrie 2025 arată că înmatriculările de mașini hibride noi din UE au crescut la 2.793.079 unități, evoluție determinată în principal de vânzările de pe cele mai mari patru piețe: Franța (+28,8%), Spania (+28,1%), Germania (+10,6%) și Italia (+9,2%).

Mașinile hybrid au ajuns la o cotă de 34,7% din piața totală a UE.

Citește și: Doi români și-au luat modelul special BMW M dedicat lui „Il dottore” la 46 de ani: 200.000 € bucata

Și înmatriculările de mașini plug-in hybrid au continuat să crească, ajungând la 722.914 unități în primele 9 luni din 2025. Această creștere a fost determinată de creșterile de volum pe piețe-cheie precum Spania (+105,2%), Germania (+63,9%) și Italia (+72,6%).

Drept urmare, mașinile plug-in hybrid au ajuns la 9% din înmatriculările de autoturisme din UE, față de 6,9% în aceeași perioadă a anului trecut.

Mașini pe benzină și diesel

Până la sfârșitul lunii septembrie 2025, înmatriculările de mașini noi pe benzină au scăzut cu 18,7% la nivelul UE, toate piețele majore înregistrând scăderi. Franța a înregistrat cea mai abruptă cădere la acest capitol, înmatriculările scăzând cu 32,8%, urmată de Germania (-23,5%), Italia (-16,6%) și Spania (-13,2%).

Cu 2.234.058 de mașini noi înmatriculate în primele 9 luni din 2025 în UE, cota de piață pentru benzină a scăzut la 27,7%, de la 34,4% în aceeași perioadă a anului trecut.

În mod similar, piața mașinilor diesel a scăzut cu 24,7%, revendicând o cotă de 9,3% în intervalul ianuarie - septembrie 2025.

Variația de la an la an indică o scădere de 7,8% pentru benzină și de 14,3% pentru motorină.

Top mărci de mașini preferate în UE, în primele 9 luni din 2025

  1. Volkswagen: 912.402 unități (+5,2%)
  2. Toyota: 555.286 unități (-5,8%)
  3. Skoda: 532.165 unități (+10.3%)
  4. Renault: 489,519 unități (+6,9%)
  5. BMW: 475.510 unități (+4,1%)
  6. Peugeot: 423,771 unități (-1,2%)
  7. Mercedes-Benz: 411.839 unități (+2%)
  8. Audi: 382.361 unități (-2,2%)
  9. Dacia: 419.688 unități (+5,6%)
  10. Hyundai: 315.885 unități (-2,5%)

Mai multe articole din secțiunea Auto

Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Newsweek România Abonamente

Print

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Fără reclame
Abonează-te
Print + Digital

Print + Digital

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Digital

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Newsweek România
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te
Newsweek România

Newsweek România Ultima oră

Newsweek România
Ultima oră