Oficial: Industria auto din Franța, în criză gravă. 350 000 oameni, afectați. Se propun măsuri-șoc


Un raport al Comisiei pentru Afaceri Economice din senatul Franței arată că industria auto din hexagon a intrat într-o criză profundă din cauza costurilor electrificării și a concurenței neloiale din China. Iar senatorii francezi propun o serie de măsuri-șoc de salvare.
Pentru a preveni „prăbușirea planificată” a industriei auto franceze în care lucrează 350 000 de oameni, care trece printr-o „criză profundă”, Comisia pentru Afaceri Economice din a senatul de la Paris a dezvăluit într-un raport optsprezece măsuri „de urgență”.
Amânarea termenului limită pentru interzicerea de mașini noi cu motoare termice din 2035 și protejarea pieței de mașinile electrice chinezești sunt pe ordinea de zi, relatează L`argus.
Citește și: Producția de mașini electrice în Europa, îngenuncheată de China. Producătorii anunță risc de haos
Oficial: Industria auto din Franța, în criză gravă. 350 000 oameni, afectați. Se propun măsuri-șoc
O industrie „slăbită”, cufundată „într-o criză profundă”, care este „în pragul colapsului” și care în prezent își joacă „supraviețuirea”. Aceasta este imaginea sumbră a industriei auto franceze pictată de Comisia pentru Afaceri Economice din senatul Franței, într-un raport prezentat pe 15 octombrie de președintele acesteia, senatorul Dominique Estrosi Sassonne.
Raportorii afirmă că sectorul auto, „un pilon al industriei franceze”, a fost slăbit de „două decenii de externalizare către țări cu costuri reduse” și a „reziliat mai puțin” față de cazurile altor țări europene. În 2023, producția din Franța era cu 40% mai mică decât în 2019, în timp ce scăderea cu 20% a vânzărilor a dus la o pierdere de 2 milioane de unități pe piața europeană.
Citește și: Cel mai mare constructor chinez de mașini electrice atacă Europa și „la priză”, pe model Tesla

Interzicerea vânzării de mașini noi cu motor cu ardere internă începând cu 2035, „lovitura de grație” dată de UE
Senatorii francezi subliniază, de asemenea, „lovitura de grație” dată de Uniunea Europeană prin interzicerea vânzării de mașini noi cu motor cu ardere internă începând cu 2035, o măsură decisă „fără niciun studiu de impact real sau luarea în considerare a capacităților industriale”.
Prin urmare, producătorii se află „prinși într-o menghină” între investițiile colosale pe care trebuie să le facă pentru a asigura tranziția „forțată” către vehiculele electrice și piața în declin. Iar planul de acțiune pentru industria auto decis de Comisia Europeană la începutul anului 2025 rămâne „în mare parte să fie implementat legal pentru a produce rezultate concrete”.
Citește și: Scandal-monstru cu mașini electrice, în China. Neta şi Zeekr și-au măsluit cifrele de vânzări
Combaterea concurenței neloiale din partea producătorilor chinezi
În acest context, raportul recomandă impozitarea „tuturor produselor din lanțul valoric”, mai degrabă decât a produselor finite, pentru a combate „concurența neloială din partea țărilor cu costuri reduse”.
În timp ce mașinile electrice fabricate în China costă cu 30% mai puțin decât modelele europene, senatorii francezi doresc să impună un conținut local de cel puțin 80% din valoarea vehiculelor, excluzând bateriile.
Pentru a „da industriei timp să recupereze decalajul din sectorul electric”, raportorii recomandă, de asemenea, amânarea sfârșitului motoarelor cu ardere internă după 2035 și stabilirea unei traiectorii mai realiste, stabilind în același timp neutralitatea tehnologică, mai degrabă decât impunerea unui model complet electric.
Impunerea transferurilor de tehnologie
În același timp, senatorii francezi doresc să restabilească competitivitatea industriei auto franceze și europene, ajutând-o să-și „amplifice” eforturile de cercetare și dezvoltare, sprijinind giga-fabricile, dar și impunând transferuri de tehnologie producătorilor care doresc să se stabilească în Europa.
În mod similar, raportul recomandă investiții masive în software, „un domeniu francez de excelență”, reducerea costurilor cu forța de muncă și energie în Franța, armonizarea subvențiilor de achiziție pentru mașinile electrice la nivel european, obligativitatea certificatelor de reciclare a bateriilor pentru vehiculele electrice uzate și reechilibrarea regulilor de concurență intraeuropene pentru a preveni alte relocări către țările est-europene sau Magreb.