Mașina electrică, rentabilă după scumpirea energiei? Cât costă plinul: curent Vs benzină Vs motorină

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 22.02.2022 - 15:24
kW-ul la „pompă” a explodat și el. Cât costă un plin de curent față de unul de benzină/motorină. / Foto: engage.ottawa.ca
kW-ul la „pompă” a explodat și el. Cât costă un plin de curent față de unul de benzină/motorină. / Foto: engage.ottawa.ca

Prețurile la stațiile de încărcare pentru mașini electrice au explodat. La 2,49 lei/kW, costul pentru 100 de kilometri parcurși nu mai e așa de avantajos.

SHARE

Mirajul costului scăzut per 100 de kilometri parcurși oferit de mașinile 100% electrice începe să pălească, având în vedere evoluția prețurilor la energie electrică și a dispariției treptate a stațiilor de încărcare gratuite. Concret, tarifele la stațiile de încărcare rapidă a crescut cu circa 25% în ultimele luni.

Tarife la stațiile de încărcare rapidă

În rețeaua Renovatio E-Charge, care deține în România 178 de puncte de încărcare și 63 de stații de încărcare rapidă în 69 de locații, încărcarea la o stație de curent alternativ (AC) cu până la 22 kW s-a scumpit în șase luni de la 1,45 lei/kW, la 1,99 lei/kW. Iar încărcarea la curent continuu (DC) cu peste 22 kW costă acum 2,49 lei/kW, față de 1,95 lei în vara anului trecut.

Citește și: Statistică TÜV: Top 10 cele mai fiabile și cele mai proaste mașini second hand de 9-10 ani vechime

La stațiile de încărcare E.ON încărcarea DC costă 2,22 lei/kW și cea AC, 1,67 lei/kW, conform PlugShare.com, cea mai folosită platformă de către șoferii de mașini electrice.

La stațiile de încărcare Rompetrol încărcarea DC costă 1,95 lei/kW, iar cea AC, 1,45 lei/kW.

La stațiile de încărcare Mol Plugee încărcarea DC costă 1,95 lei/kW, iar cea AC, 1,5 lei/kW. Dar, atenție, după 30 de minute de încărcare, se percepe și o taxă de 0,05 lei/minut.

Iar la EVConnect, încărcarea DC costă 2,32 lei/kW, iar cea AC, 1,89 lei/kw.

În contextul acestor prețuri și a diferenței de preț între o mașină nouă electrică și una convențională echivalentă ca putere și volum, pe benzină sau motorină, automobilul cu încărcare la priză începe să rămână rentabil doar dacă este încărcat acasă sau preponderent acasă. 

Mai mult, autoritățile din mai multe state s-au sesizat că, prin creșterea numărului de mașini electrice și electrificate, a început să scadă consumul de benzină și motorină și, implicit, taxele și accizele colectate, și iau în calcul introducerea unei taxe per kilometru pentru mașinile electrice.

Citește și: Test TÜV SÜD pentru anvelope All-Season: Michelin CrossClimate2, în pole position

Cât costă plinul electric și ce autonomie poți avea cu aceeași bani pe benzină/motorină

Pentru a încerca să facem o comparație, vom lua în calcul trei mașini electrice și trei mașini echivalente pe benzină și/sau motorină, cele mai mari tarife de încărcare și un preț de 7 lei/litru pentru benzină și motorină.

Dacia Spring, cea mai ieftină electrică de pe piață, dispune 44 de cai putere și de o baterie cu o capacitate de 27 kWh. Autonomia oficială, în ciclul combinat WLTP, este 230 de kilometri. Luând în calcul cele mai mari tarife de încărcare, plinul electric poate ajunge la circa 65 de lei. Adică, cât 9,2 litri de benzină/motorină. Având în vedere puterea de 44 CP, Spring-ul nu prea are echivalent termic pe piață. Dar un Logan 1.5 dCI de 70 CP, de exemplu, poate scoate un consum mixt de sub 5 l/100 km de motorină și parcurge cam aceeași distanță. Iar o Kia Picanto de 67 CP are un consum mixt de 5,1 l/100 km de benzină (WLTP).

Hyundai Kona EV 136 CP are o baterie de 39 kWh și o autonomie mixtă oficială de 305 kilometri. Plinul de curent poate ajunge la circa 95 de lei. Adică, cât 13,5 litri de benzină/motorină. Un Hyundai Kona 1.0 TGDi de 120 CP are un consum mixt de 5,8 l/100 km de benzină. Deci, ar putea parcurge 230 de kilometri cu banii plătiți pentru încărcarea bateriei versiunii electrice.

Mercedes-Benz EQC 400 4Matic are o baterie de 93 kWh, 408 CP și o autonomie oficială de 432 de  kilometri. Plinul electric, până la 230 de lei (32,8 litri de benzină/motorină). Echivalentul său termic este Mercedes-AMG GLC 43 4Matic, de 390 CP, care are un consum mixt de 10,7 l/100 km de benzină (WLTP). Prin urmare, cu banii de curent, benzinarul poate merge circa 300 de kilometri.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te