Cifrele înregistrate pe piața auto arată clar că nu prea mulți români au bani de mașini noi.
În primele șapte luni din 2025, de exemplu, volumul autoturismelor noi înmatriculate a ajuns la 80.615 unități, în scadere cu 15,3%, față de aceeași perioada din 2024.
Iar volumul de mașini SH înmatriculate pentru prima oară în România a atins valoarea de 200.217 unități, fiind în creștere cu 9,55%, față de perioada similara din 2024.
Citește și: Vrei mașină second-hand de 3-10 ani vechime? Uită de aceste 18 modele! Ce arată datele ADAC
Explicația e matematică. În România, salariul mediu net a ajuns la circa 1.100 €, potrivit datelor INS. Deci, de 13.200 € pe an.
Prin urmare, matematic, conform recomandărilor specialiștilor în finanțe personale, românul cu salariul mediu își poate permite o mașină de 4.620 € sau maximum de 6.500 € (specialiștii în finanțe personale spun că, pentru a nu genera deloc presiune pe buget, când se gândește să-și schimbe automobilul, un șofer trebuie să socotească ca prețul acestuia să nu depășească 35% din salariul său net anual. Procentul poate urca până la maximum 50%, dacă acesta își asumă anumite constrângeri), bani la care nu găsești decât o mașină second hand de 8-10 ani vechime, cu 200.000 km sau mai mult la bord.
Citește și: FOTO Descoperi un astfel de dop pe mașină? Înseamnă că a fost lovită și reparată. Cât de grav
Matematic, românii nu au bani de mașină nouă. Merită una cu 200.000 km? Ce spun mecanicii?
Cumpărarea unei mașini la mâna a doua este, în general, o loterie. Dar, cu cât aceasta este mai uzată, are mai mulți kilometri, șansa de lua a țeapă, de a ajunge repede la costuri mari cu reparațiile necesare, crește.
Potrivit mecanicilor, până la circa 200.000 km, mașinile moderne, dacă sunt întreținute corect, nu necesită mari investiții. Dar mai departe pot să apară „surprize” costisitoare.
Sigur, „surprizele” pot să apară mai devreme sau mai târziu, în funcție de cum a fost exploatată mașina de fostul/foștii proprietari și cât de multe piese au fost schimbate la timp sau preventiv, conform recomandărilor constructorilor, statistic, cifra de 200.000 km fiind, de obicei, limita de viață pentru multe dintre componente.
De exemplu, dacă în ceea ce privește sistemele de suspensie și direcție ale mașinii, bucșele, pivoții și amortizoarele sunt considerate consumabile, la peste 200.000 km s-ar putea să fie nevoie să schimbați și arcurile / pernele de aer sau să apară bătăi și jocuri la caseta de direcție. Iar înlocuirea casetei de direcție ori a pernelor de aer face gaură în buzunar.
De asemenea, la circa 200.000 km, vă puteți aștepta să pice filtrul de particule, DPF-ul, care iar e o piesă scumpă. Și, și viața catalizatorului e pe sfârșite, care, de asemenea, costă mult.
Tot pe la 200.000 km șoferii pot fi surprinși că se strică turbina, că mașina nu mai trage și începe să scoată fum. Iar și la cea mai ieftină mașină înlocuirea turbinei cu una originală sare de 1.000 euro. Sigur, se poate și repara, dar doar că defecțiunea e depistată la timp. Însă, și în acest caz fericit reparația se duce ușor spre 500 euro.
Citește și: 5 semne că ai cumpărat o mașină cu kilometrajul dat peste cap și „cosmetizată” de samsari
Apoi, dacă kit-ul de ambreiaj (disc, rulment, placă de presiune) e consumabil, la peste 200.000 km, sigur s-ar putea să fie nevoie și de schimbarea volantei (valabil și la mașinile cu cutie automată). Iar dacă un kit de ambreiaj pentru o mașină obișnuită costă 400-500 euro, volanta mai costă 500-700 euro, plus manopera.
Foarte importantă e și distribuția. Fie că e pe curea, fie pe lanț, verificați dacă și când a fost schimbată. Schimbarea ei costă cel puțin 800-1000 euro.
Nu în cele din urmă, la peste 200.000 km este logic ca mulți senzori ai mașinii să înceapă să cadă. Sonda „λ”, senzorul ABS, supapa EGR, etc., mai devreme sau mai târziu, vor necesita atenție la mecanic.