Fiabilitatea unui autovehiculul este un factor cheie atunci când se decide cumpărarea unei mașini noi sau second-hand.
În plus față de indicatorii tradiționali, cum ar fi statisticile privind rechemările în service sau recenziile utilizatorilor, fiabilitatea mașinilor este evaluată anual și prin numărul de apeluri de urgență efectuate la Automobil Clubul German - ADAC.
Prin urmare, indicele de fiabilitate ADAC oferă o perspectivă practică asupra frecvenței cu care șoferii au nevoie de asistență în traficul real.
Citește și: VIDEO Cele mai bune și cele mai proaste anvelope de vară pentru mașini medii. Test ADAC cu 18 modele
Vrei mașină second-hand de 3-10 ani vechime? Uită de aceste 18 modele! Ce arată datele ADAC
Specialiștii ADAC au analizat pentru a publica „Indicele de fiabilitate ADAC 2025” un total de 159 de modele de autovehicule, cu o vechime cuprinsă între doi și nouă ani (adică prima înmatriculare între 2015 și 2022), de la 20 de mărci.
În timp ce în 2023 au fost înregistrate aproximativ 3,5 milioane de solicitări de asistență rutieră ADAC, în 2024 au fost înregistrate cu 100.000 mai multe, adică 3,6 milioane, ceea ce, indirect, arată o scădere a fiabilității mașinilor din ultimii ani.
Pentru a fi incluse în analiza statistică ADAC, autovehiculele trebuie să aibă cel puțin 7.000 de înmatriculări în decurs de doi ani. Dacă această cerință este îndeplinită, sunt prezentați toți anii modelului cu cel puțin 5.000 de înmatriculări.
Citește și: Aerul condiționat al mașinii nu face față caniculei? Trucuri pentru a-l ajuta să facă mai rece
Numărul de defecțiuni nu ia în considerare, evident, motivele care sunt în mod clar autoprovocate, cum ar fi un rezervor de combustibil gol sau pierderea cheilor.
În urma analizei statistice ADAC a apelurilor de asistență rutieră înregistrate în 2024, 18 modele de autovehicule, din toate cele șase categorii care au o probabilitate foarte mare de a avea un defect rutier în cel puțin un an (indicat cu roșu în tabelul de mai jos), au fost identificate drept cele mai puțin fiabile de car-recalls.eu.
Indicele fiabilității ADAC 2025 - Cele mai puțin fiabile 18 autovehicule (în ordine alfabetică)
Evaluarea frecvenței defecțiunilor urmează o schemă de culori de la verde închis (foarte scăzută) la roșu (foarte ridicată). Vehiculele cu mulți ani în culoarea verde sunt mai puțin susceptibile de a fi o sursă de probleme, în timp ce vehiculele cu puțini ani în culoarea roșie trebuie abordate cu precauție.
Citește și: Cât este amenda dacă faci ”pana prostului” pe autostradă? Suma crește dacă stai mai mult de 3 minute
Ratingul ADAC trebuie considerat întotdeauna ca fiind orientativ, deoarece nu oferă informații cu privire la alte defecte care nu duc la defectarea vehiculului. În plus, calitatea vehiculului poate diferi de ratingul statistic, atât în sens pozitiv, cât și negativ.
De asemenea, ratingul nu este un indicator al îngrijirii și întreținerii pe care proprietarul o (dez)acordă autovehiculului.
Dacă găsiți o ofertă bună pentru o mașină de ocazie, indiferent de statistici, ar trebui să o inspectați profesional și să îi verificați istoricul. Acest lucru vă va ajuta să evitați reparațiile costisitoare.
Rezultatele complete ale analizei ADAC 2025 pe clase:
- City car / Mini-compact
- Supermini / Subcompact
- Small family / Compact
- Large family / Mid-size
- Executive / Full-size
- Vans
Cele mai frecvente cauze ale apelurilor la asistență rutieră ADAC
Cea mai frecventă cauză a defecțiunilor vehiculelor a fost bateria de pornire defectă sau descărcată (44,1%).
Problemele cu motorul și sistemul său electronic au ocupat locul al doilea (22,8%), urmate de sistemele electrice, cum ar fi alternatorul sau sistemul de iluminare (10,5%), defecțiunile anvelopelor (8,8%) și problemele cu sistemul de închidere (7,1%).