România a fost în cărți, în ultima vreme, pentru mai multe investiții în industria auto. Dar, din diferite motive, a pierdut. În septembrie 2019, de exemplu, BMW AG a decis să investească un miliard de euro într-o nouă fabrică la Debrecen, un oraș bine conectat din punct de vedere al infrastructurii și al furnizorilor, situat la circa 30 de kilometri de granița cu România, pentru că autoritățile de la Budapesta joacă pe cartea industriei auto.
Și, tot anul trecut, s-a zvonit că Volkswagen va alege România sau Bulgaria pentru o nouă uzină. Dar constructorul german a ales Turcia și a anunțat că nu caută alternative pe fondul criticilor internaţionale la adresa operaţiunilor militare derulate de Ankara în Siria şi al temerilor legate de efectele potenţiale asupra imaginii VW. Probabil, a contat mult faptul că Turcia se află în afara UE și, prin urmare, nu se supune legilor muncii și taxelor europene.
Acum, și compania japoneză Nidec ocolește UE și România, alegând Serbia pentru noua sa uzină de motoare electrice pentru automobile din Europa. Jurnaliștii de la asia.nikkei.com afirmă că Nidec se află într-o fază avansată de negocieri cu autoritățile sârbe, urmând ca producția să ajungă la 200.000-300.000 de motoare electrice până în 2023.
De asemenea, Nidec, care până recent s-a concentrat mai mult pe piața din China, va începe să producă motoare electrice și în Franța și Polonia, din 2022, încercând să devină astfel unul dintre cei mai importanți jucători globali din acest segment.