Gropile nu le numără nimeni, dar Guvernul vrea să crească și de 5 ori amenzile pentru rovinietă

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 05.02.2022 - 13:07

România nu are încă 1.000 de kilometri de autostradă, iar aproape 30% din drumuri sunt pietruite sau de pământ.

SHARE

România are, potrivit datelor INS de la jumătatea anului trecut, 86.791 de kilometri de drumuri publice. Din acest total, doar 39.189 de kilometri (45,2%) sunt modernizați, 24,9% (21.651 km) au îmbrăcăminţi uşoare, iar 29,9% (25.951 km) sunt drumuri pietruite şi de pământ.

De asemenea, peste 33% din lungimea drumurilor modernizate au durata de serviciu depăşită, iar gropile în care șoferii își rup zilnic roțile și articulațiile pe majoritatea șoselelor nimeni nu le poate număra.

Citește și: VIDEO „Curba morții”, de la ieșirea din Onești spre Bacău, sfințită de un preot

Cu toate acestea, cum lipsa de bani la buget este mare, potrivit unui proiect de lege pus în dezbatere publică de Ministerul Transporturilor, condus de pesedistul Sorin Grindeanu, șoferii ar putea primi amenzi și de patru ori mai mari dacă nu plătesc taxa de drum, iar camioanele ar urma să fie taxate pe distanțele parcurse și nu pe perioade fixe ca acum. Banii strânși din plata rovinietei și din amenzile pentru lipsa acesteia merg direct în visteria CNAIR.

Amenzi pentru rovinietă și de 5 ori mai mari

Pentru șoferii de autoturisme, „panica” nu e mare. Amenda minimă pentru neplata rovinietei ar urma să crească de la 250 de lei la 275 de lei, iar cea maximă, de la 500 de lei, la 550 de lei.

Dar pentru vehicule de transport marfă cu MTMA mai mare sau egală cu 12,0 tone, cu minimum 4 axe (inclusiv), amenda minimă pentru neplata rovinietei crește de la 3.000 de lei, la 11.900 de lei (de 4 ori), iar amenda maximă, de la 4.500 de lei, la 23.800 de lei (de peste 5 ori).

Citește și: Valentine’s Day: 5 destinații romantice de city-break, pentru posesorii de certificat verde

Propunerea de creștere a amenzilor pentru neplata rovinietei

MT motivează creșterea amenzilor pentru rovinietă prin faptul că acestea nu rămas la nivelul din anul 2010 și nu-i mai descurajează pe șoferi

Tariful de utilizare pe rețeaua de drumuri naționale din România se aplică în conformitate cu prevederile Ordonanței Guvernului nr. 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare și a tarifului de trecere pe rețeaua de drumuri naționale din România, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 424/2002, cu modificările și completările ulterioare.

Prin prezentul proiect de act normativ se propune modificarea anexei nr. 2 la Ordonanța guvernului nr. 15/2002, în sensul actualizării cuantumului amenzilor contravenționale aplicabile utilizatorilor pentru lipsa rovinietei valabile.

Din anul 2010 și până în prezent cuantumul amenzilor a rămas la același nivel, în timp ce cuantumul tarifului de utilizare a rețelei de drumuri naționale din România exprimat în lei a crescut cu aproape 20%.

Astfel, valoarea amenzilor contravenționale s-a calculat ca fiind de două ori tariful anual de utilizare a rețelei de drumuri naționale din România, pentru amenda minimă și de patru ori tariful anual de utilizare a rețelei de drumuri naționale din România, pentru amenda maximă.

De precizat este faptul că amenda stabilită prin procesul - verbal de constatare a contravenției poate fi achitată la jumătate din minimul acesteia prevăzut de lege, în termen de 15 zile de la comunicarea acestuia.

Propunerea de modificare a cadrului legal actual este justificată de faptul că numărul contravențiilor aplicate pentru circulația fără achitarea tarifului de utilizare a rețelei de drumuri naționale din România (rovinietă) a crescut foarte mult în ultimii ani (734.143 PVCC aplicate numai în anul 2021 prin intermediul punctelor fixe și mobile de control față de 357.531 aplicate în anul 2015). Creșterea exponențială a numărului de contravenții aplicabile a condus la concluzia că valoarea actuală a amenzilor nu este în măsură să descurajeze fenomenul contravențional.

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

© 2022 NEWS INTERNATIONAL S.A.