Concursul de Eleganță-Sinaia. Autovehicule de colecție, autovehicule unice

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 13.07.2018 - 11:09

Ajuns la cea de-a 8-a ediție modernă, Concursul de Eleganță de la Sinaia, în aceeași atmosferă regală a Palatului Peleș, tinde să devină un fenomen în inimile pasionaților de automobile clasice din Europa de Est.

SHARE

28 de bunicuțe cu patru roți din patru țări, stilate și impecabil restaurate, au defilat în 2018 pe covorul roșu. Iar, pentru al doilea an consecutiv, evenimentul a figurat la categoria „A“ în calendarul Federației Internaționale a Automobilelor de Epocă, alături de nume grele precum Concorso d’Eleganza Villa d’Este sau Pebble Beach Concours d’Elegance.

Pasiunea pentru automobile, emoțiile generate, de exemplu, de simplul țăcănit mecanic al tacheților unui motor din 1921 sau de sunetul baritonal al unui V8 american de 7.0 litri din anii 1960, atracția caroseriilor cu forme voluptoase, ca volanele rochiilor purtate odinioară de domnițe, ori mirosul benzinei crude, nearse, combinată cu ulei de motor, sunt elemente greu de transpus în cuvinte. Imaginile și poveștile fabuloase ce se ascund în spatele „fiarelor“ reușesc să umple o parte din golurile „tabloului“, însă, experiența participării la un astfel de eveniment este unică. Dovadă, numărul impresionant de mare al participanților și spectatorilor. Și nu vorbim despre fenomene cu tradiție, gen Pebble Beach, Villa d’Este sau Goodwood. 

În ciuda ploii torențiale, mii de oameni au venit la Concursul de Eleganță de la Sinaia, în ultima sâmbătă a lunii iunie. Cu umbrele, pelerine sau, pur și simplu, surprinși de nori în tricou, cu copii în cizmulițe din cauciuc ori protejați de acoperișul din pânză al cărucioarelor, aceștia au asistat cu entuziasm la parada celor 28 de vehicule istorice și s-au plimbat printre alte peste 20 de bunicuțe parcate în cadrul expoziției din curtea Peleșului. Iar, pentru un plus de parfum boem de altă dată, unii dintre participanți nu și-au uitat acasă costumele, rochiile și pălăriile de epocă, demonstrând încă o dată că ținutele de gală „asortate“ cu mașinile au devenit o tradiție la Sinaia. 

Cod roșu de… Eleganță

Mașinile istorice cu proprietari din patru țări, România, Germania, Serbia și Bulgaria, s-au „luptat“ în șase categorii la Sinaia 2018. Marele câştigător, „Best of Show“, a fost un Mercedes 540K Cabriolet A Sindelfingen din 1937, prezentat de Ţiriac Collection, după ce a strălucit şi la unul din cele mai prestigioase evenimente de gen din lume, Concorso d’Eleganza Villa d’Este. Între anii 1936 și 1940, au fost produse puțin peste 400 de Mercedes-uri 540K, din care circa o sută Cabriolet A. În acele vremuri, modelul a fost printre puținele automobile germane care se bucurau de admirație globală, fiind ales, de exemplu, de vedete americane, precum Jack Warner, fondatorul Warner Brothers Studios, și actorul Clark Gable, sau reprezentanți ai familiilor regale, inclusiv de Regele Mihai I al
României. Înainte de a face parte din Ţiriac Collection, mașina a aparținut magnatului din Formula 1 Bernie
Ecclestone.

O altă mașină care a impresionat a fost un Ghia 450 SS din 1967, care s-a impus în categoria „Postbelic Cabriolet“. Aflat în premieră la Sinaia, Ghia este una din cele mai rare mărci din lume, doar 52 de modele fiind construite în întreaga sa istorie. De asemenea, o prezenţă deosebită a fost Karmann, unul din cei mai mari producători necunoscuţi de automobile, cu peste trei milioane de modele produse pentru mărci precum Audi, BMW, Mercedes, Porsche sau Chrysler. Volkswagen Karmann Ghia Typ este singurul model care a avut în prim plan numele mărcii germane.

Iar Ford Thunderbird 1964, Buick Riviera 1972 și Cadillac DeVille 1960 au fost vectorii extravaganței de design americane din perioada postbelică, cu forme spectaculoase, aripi spate de mari dimensiuni („tail fins“) şi soluţii moderne de confort, precum aer condiţionat, scaune electrice sau sistem de comutare automată între faza lungă şi faza scurtă.

Fabricat în România

Categoria „Fabricat în România“, menită să readucă în prim plan interesul pentru automobilele româneşti, a fost una foarte importantă în acest an, Dacia aniversând 50 de ani. Concursul de Eleganţă Sinaia 2018 a privit înapoi către anul 1968, categoria fiind câștigată de o Dacie 1300 din 1970. Pe locurile 2 și 3 ale podiumului au urcat primul model Dacia construit la Mioveni, Dacia 1100, și un Oltcit Special din 1986.

Povești cu și despre „fiare“

Cea mai bătrână doamnă din concurs a fost un Renault Type 2 Torpedo din 1921, un automobil folosit de armata franceză. Mașina are faruri electrice și, aproape de nivelul parbrizului, „proiectoare“ pe bază de acetilenă, gaz obținut prin interacțiunea dintre carbid și apă.

Mercedes-ul 540K prezentat la Sinaia are bordul acoperit cu fildeș și perle, un element preferat de elita politicienilor germani ai vremii. Pe piața mașinilor de  epocă, prețul său depășește două milioane de euro.

MERCEDES 540K CABRIOLET A SINDELFINGEN Neoficial, modelul este considerat cel mai elegant și frumos Porsche realizat de Mercedes. La sfârșitul anilor ’20, Porsche a dezvoltat o mașină sport de mare succes pentru Mercedes – SSK. Apoi, modelul supraalimentat cu compresor mecanic a stat la baza următoarelor roadstere Mercedes, 500K și 540K

Modelul Volkswagen Karmann Ghia Typ prezentat la Sinaia este un bun exemplu pentru pasiunea care defineşte evenimentul – proprietarul a avut nevoie de peste 12 ani pentru restaurarea mașinii, realizând mare parte a muncii personal.

Citroën B11 (Traction Avant – 1934-1957) a fost pionierul automobilului modern, cu tracțiune față, suspensie independentă la toate roțile și caroserie autoportantă.

➤ În anii 1960, Cadillac-ul Sedan DeVille dispunea de sistemul opțional „Guide-matic“, capabil să comute automat între faza lungă și cea scurtă. Neexistând tranzistori, sistemul folosea tuburi de vacuum/lămpi. 

➤ Legendarul Ford Mustang a fost desenat de o echipă coordonată de un designer de origine română, Joe (Iosif) Oros, despre care se spunea că vorbea fluent româneşte deşi se născuse în Cleveland. Iar logo-ul de  pe capotă a fost realizat de sculptorul maghiar Charles Keresztes. Modelul a fost dezvoltat în numai 18 luni și a beneficiat de o campanie de PR unică, cu un test Detroit – New York pentru presă care a dus la o explozie de apariții, inclusiv două coperți legendare în aceeași săptămână – Time și Newsweek.

 

Mercedes-ul 560 SL din 1987 prezent la Sinaia a avut patru proprietari. Unul din aceștia, Mathew Carappaccapa, judecător la curtea suprema din SUA, i-a spus actualului proprietar că mașina ar fi cea care a apărut în serialul Dallas.

Buick-ul Riviera din 1972 dispunea de „Max Trak“, un fel de sistem de control al tracțiunii, și de „Accudrive“, un sistem care întărea suspensia roților de pe interiorul virajului.

➤ Pilotul Eduard Tonsch a adus la Sinaia un BMW E9 de curse cu look de BMW 3.0 CSL. Modelul a fost reconstruit cu precizie după toate specificaţiile vremii, în configuraţia de vârf cu motor de 3.4 litri. BMW 3.0 CSL a fost primul produs al BMW Motorsport GmbH și primul model care a purtat legendarele culori „M“.

Categoria  „SAC mediu de colecție“

Urmând exemplul unor evenimente clasice de anvergură, precum Concorso d’Eleganza Villa d’Este sau Goodwood Festival of Speed, Concursul de Eleganță Sinaia 2018 a fost gazda lansării în România a noului BMW X4. Cum, în 2014, bavarezii au fost pionierii segmentului Sports Activity Coupé (SAC) în clasa medie premium cu prima generație, prin 2044, X4 are mari șanse să devină un model de colecție căutat. Mai ales versiunile „speciale“, semnate de divizia M Performance.

Dacă primul X4 a mizat pe un design puternic și masculin pentru a seduce peste 200.000 de clienți în patru ani, cea de-a doua generație a SAC-ului mediu premium pune mai mult accentul pe dinamică, cu linii extrovertite, seducătoare, și un coeficient aerodinamic-reper pentru acest tip de vehicul „cocoțat“, de 0,30. 

41.050 € este prețul de bază al noului BMW X4, TVA inclusă

Latura sportivă este evidențiată suplimentar de introducerea în premieră în gama M Performance a versiunii BMW X4 M40d, cu motor diesel de 3.0 litri și 326 cai putere, alături de benzinarul X4 M40i de 360 cai putere. Pe lângă acestea, gama de motorizări mai include două propulsoare diesel de 2.0 litri, de 231 sau 190 de cai putere, şi două motoare pe benzină, cu puteri de 252 sau 184 de cai putere. Standard, toate variantele transferă puterea prin intermediul unei transmisii Steptronic, cu opt trepte și clapete de schimbare pe volan, şi a sistemului inteligent de tracţiune integrală xDrive.

Ambianță sportivă și rafinată

Imaginea sportivă a noului X4 este completată de ambianţa premium a interiorului, ce a fost rafinată semnificativ, sistemele de asistare a conducătorului de ultimă generaţie şi conectivitatea de vârf. Cockpitul orientat către conducător, panoul de bord coborât şi poziţia uşor ridicată a scaunelor profilate sport contribuie la crearea unei experienţe sigure la volan. Iar materialele atent alese, calitatea construcţiei şi detaliile lucrate cu meticulozitate conturează caracterul premium actualizat al noului SAC. 

Sistemul multimedia iDrive de pe noul X4 include un monitor de control independent, care este disponibil opţional în versiune de 10,25 inch (26,04 cm) cu funcție touchscreen. De asemenea, mașina poate fi echipată cu sistemul de control prin gesturi, cunoscut de la Seriile 5 și 7, afişarea multifuncţională a instrumentelor şi cea mai nouă generaţie de Head-Up Display.

Comentarii

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2019 NEWS INTERNATIONAL S.A.