Taxele lui Trump adâncesc și mai mult criza din industria auto generată de costurile electrificării și scumpirea materiilor prime.
Acțiunile constructorilor auto și ale producătorilor de componente auto din Europa, dar și din Japonia, scad accentuat pe burse, atingând noi și noi minime, în contextul în care Casa Albă a anunțat amânarea „tarifelor reciproce” pentru 90 de zile pentru toate țările vizate, mai puțin China, dar nu și taxa de 25% pentru industria auto.
Citește și: Peste 100 de fabrici din România, în pericol din cauza taxei de 25% impusă de Trump
Taxele lui Trump: Giganții auto BMW, Mercedes, VW, Nissan, Toyota, Valeo, în cădere liberă pe burse
În Europa, acţiunile producătorului francez de piese auto Valeo au scăzut cu 7,1%, marcând printre cele mai slabe performanţe din indicele pan-european Stoxx 600.
În Germania, titlurile Volkswagen, Mercedes-Benz Group şi BMW au pierdut aproximativ 2%, BMW atingând un nou minim al ultimelor 52 de săptămâni.
În Asia, acţiunile constructorilor japonezi Nissan şi Toyota au scăzut cu 7% şi, respectiv, 2,6%.
Citește și: Șeful Renault: Tranziția fortață la mașinile electrice, o „calamitate”. Costurile sunt enorme
Potrivit S&P Global, noile măsuri tarifare impuse de Trump sunt ”reciproc” aplicate şi vor fi tratate separat, fără a se adăuga peste taxele auto deja existente.
SUA a implementat, joia trecută, o taxă de 25% pentru toate autoturismele străine importate, iar Casa Albă a anunţat că va introduce până cel târziu la 3 mai şi tarife pentru unele piese auto.
Producătorii auto europeni și în special cei germani, cei mai expuși la taxele lui Trump
Analiştii avertizează că producătorii auto germani sunt printre cei mai expuşi la noile măsuri comerciale ale SUA, notează News.ro, citând CNBC.
Totuşi, Luman de la ING susţine că, deşi o scădere a vânzărilor pe piaţa americană ar fi negativă pentru companiile germane, tabloul general ”nu este încă dramatic”.
”China este, de fapt, o piaţă şi mai importantă, iar piaţa internă necesită mai multă atenţie. Cred că întărirea competitivităţii şi creşterea vânzărilor pe piaţa europeană, precum şi dezvoltarea altor pieţe de export, vor deveni priorităţi,” a spus Luman.
Citește și: Mașinile electrice, bani aruncați. Pierd 60% din preț în 5 ani. Dai 50.000€ pe Tesla, mai iei 20.000
Potrivit Rellei Suskin, analist la Morningstar, ”BMW şi Mercedes se numără printre cei mai mari exportatori auto din SUA, ca valoare, şi sunt astfel cei mai expuşi la tarifele de retorsiune aplicate de alte state.”
Ea a adăugat că ambele companii ar putea fi afectate de tarife duble pentru vehiculele produse în Mexic şi Canada.
Cu toate acestea, Suskin consideră că o mare parte dintre modelele fabricate în aceste ţări ar putea fi înlocuite cu modele importate direct din Europa, care sunt supuse doar tarifului auto global de 25%.
Scăderile actuale ale acţiunilor şi temerile legate de viitorul exporturilor auto europene vin într-un moment de tensiuni geopolitice crescute şi incertitudine economică la nivel global.