Orice mașină nouă se devalorizează. Dar, depinde și cu cât. Una e să fie cu 30% - 40%, alta cu 50% - 60% și chiar peste, în doar 5 ani de la achiziție.
Deprecierea este cel mai costisitor aspect al achiziționării unui vehicul nou, iar variația dintre tipurile de vehicule și modelele specifice este un aspect pe care consumatorii ar trebui să îl ia în considerare atunci când analizează următoarea lor achiziție.
Citește și: Constructorul chinez de mașini electrice BYD a preluat total Denza de la Mercedes și atacă Europa
Mașinile electrice, bani aruncați. Pierd 60% din preț în 5 ani. Dai 50.000€ pe Tesla, mai iei 20.000
Cifrele unui studiu iSeeCars, în cadrul căruia a fost analizată evoluția prețurilor a peste 800.000 de automobile cu o vechime de 5 ani vândute în Statele Unite în perioada martie 2024 - februarie 2025, arată că mașinile electrice se devalorizează în medie cu 58,8%, mult mai mult decât cele care au motor termic. Modelele hybrid, de exemplu, pierd cel mult 40%.
Liderul devalorizării tuturor vehiculelor analizate a fost o mașină electrică - Jaguar I-Pace. Oricât de puțin surprinzător ar fi faptul că cel mai puțin popular EV al unei mărci aflate în dificultate s-a depreciat cel mai mult, este totuși surprinzător să vezi o mașină care își pierde 72,2 % din valoare în 5 ani. Conform studiului, diferența medie de preț față de prețul recomandat de vânzare inițial a fost de 51.953 de dolari.
Citește și: Evoluția noțiunii de mașină ieftină în 60 ani: Renault 4, 5.000 franci - anii 1960, 30.000 € - 2025
Este Jaguar I-Pace o situație excepțională? Da și nu. Procentul de -72,2% în 5 ani este imens. Dar, nici Tesla Model S nu e foarte departe. A pierdut 65,2% din valoare în 5 ani, ceea ce se traduce printr-o diferență de 52.165 de dolari față de prețul de vânzare recomandat inițial.
Mai mult, cea mai mare parte a gamei de mașini electrice Tesla figurează în mod proeminent în top 25 al celor mai depreciate vehicule.
Tesla Model X și-a pierdut 63,4% din valoare, în timp ce Tesla Model Y s-a descurcat puțin mai bine, pierzând doar 36.225 de dolari în medie, sau 60,4%.
Tesla Model 3 a pierdut 55,9% din valoarea sa în 5 ani, iar Hyundai Kona Electric a pierdut 58% din valoarea sa. Ambele modele de mașină electrici sunt, totuși, cu mult peste media tuturor vehiculelor, care, potrivit studiului, este de 45,6 %.
Citește și: FOTO Mașina chinezească plug-in cât o Dacia Jogger cu autonomie de 1.000 km și preț de 10.000 $
Mașinile hybrid, depreciere de 30-40%
Rata de depreciere variază drastic între segmente, vehiculele electrice pierzând în prezent, în medie, 58,8% din valoarea lor după 5 ani, în timp ce pick-up truck-urile și mașinile hybrid evaluate au pierdut doar aproximativ 40% din valoarea lor de achiziție.
Toyota RAV4 Hybrid este modelul care a pierdut cel mai puțin după 5 ani: doar 31,2% din valoarea sa.
Iar performanțe aproape la fel de bune au cam toate hybrid-ele Toyota. Prius, Corolla Hybrid, Prius Prime, Highlander și Camry ocupă primele locuri, cea mai slabă performanță dintre fiind de -39,8 % din valoare.
Modelele hybrid Accord și CR-V de la Honda au depășit media tuturor vehiculelor, dar au înregistrat performanțe inferioare mediei hibride, de 40,7% valoare pierdută în 5 ani. Ambele Honda au pierdut aproximativ 14.000 de dolari din valoarea de achiziție în 5 ani, reprezentând o scădere de 41%.
Prin urmare, dacă decideți să vă cumpărați o mașină electrică nouă, țineți cont că atunci când veți dori s-o schimbați, peste 5 ani în cazul studiului, veți lua mult mai puțini bani pe ea decât dacă, cu aceeași bani, v-ați fi luat un hybrid. Sau, de ce nu, o termică.
Deprecierea puternică a vehiculelor electrice este determinată în principal de evoluția tehnologiei și de îmbunătățirile constante ale duratei de viață, autonomiei și puterii bateriei.