VIDEO&FOTO Povestea grilei BMW, de la „rinichii” stilizați în 1933, la „caloriferul” Hi-Tech de azi

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 06.06.2023 - 19:26
Povestea grilei BMW, de la „rinichii” stilizați, la „caloriferul” Hi-Tech, în 90 de ani - Foto: BMW
Povestea grilei BMW, de la „rinichii” stilizați, la „caloriferul” Hi-Tech, în 90 de ani - Foto: BMW
BMW 303 - Foto: BMW
Povestea grilei BMW, de la „rinichii” stilizați, la „caloriferul” Hi-Tech, în 90 de ani - Foto: BMW
BMW 503 - Foto: BMW
BMW 507 Elvis Presley - Foto: BMW
BMW 1500, „Noua Clasă” - Foto: BMW
BMW M1 Procar - Foto: BMW
BMW i3 - Foto: BMW
BMW Seria 7 - Foto: BMW
BMW M4 - Foto: BMW
BMW X6 - Foto: BMW
BMW i7 - Foto: BMW
BMW Seria 5 - Foto: BMW
BMW iX - Foto: BMW

Grila BMW, în stilul a doi rinichi, este unul dintre cele mai emblematice elemente de design din industria auto. Cu rol estetic și/sau aerodinamic mult timp, în era electrificării și a condusului autom a ajuns și de dimensiunile unui „calorifer”, ascunzând o grămadă de senzori.

SHARE

Grila BMW, în stilul a doi rinichi, a apărut fix cu 90 de ani în urmă, debutând pe modelul BMW 303, la Salonul Auto de la Berlin din 1933. 

La vremea respectivă, BMW 303 era o revoluţie pentru marcă, remarcându-se printr-o serie de premiere: motor cu şase cilindri în linie, construcţie uşoară şi o caroserie marcată de un design al grilei frontale separat în două elemente ovale.

Apoi, grila dublă a fost prezentă constant pe modelele mărcii în 90 de ani istorie, cu puţine şi foarte notabile excepţii. A devenit o parte atât de puternică din identitatea BMW, încât a fost prezentă, în formule surprinzătoare, cu rol exclusiv estetic, inclusiv pe automobilele speciale de curse, aşa cum au fost monoposturile de Formula 1, prototipurile pentru Le Mans sau chiar proiecte mai puţin cunoscute, aşa cum este proiectul american M1/C, care a concurat în campionatul american IMSA, în 1981.

Citește și: FOTO BMW a reinventat „pantoful clovnului” și l-a prezentat la Concorso d'Eleganza Villa d'Este 2023

Grila dublă BMW a fost atât de apreciată de public, încât a fost solicitată și de clienții altor mărci

De la debut gila dublă s-a bucurat de o apreciere atât de mare, încât au apărut cereri de la clienţi să fie instalată pe modele care nu foloseau acest element.

Cererea a fost atât de mare încât deja din 1934 companie independentă, Ihle, a început să ofere soluţii de retrofit pentru modelele BMW dinainte de 1933, BMW 3/15 şi BMW 3/20.

Ulterior a extins oferta şi pentru modele de la alte mărci – Opel, Ford sau DKW, toate putând fi transformate cu o grilă dublă de inspiraţie BMW.

Citește și: VIDEO BMW Seria 5 intră în lumea mașinilor electrice. Semnalizează singur și are consolă de jocuri

Grila BMW, de la „rinichii” stilizați, la „caloriferul” Hi-Tech

Într-o istorie de 90 de ani, celebra formă dublă a fost mereu supusă transformării şi evoluţiei, de la orientarea iniţială verticală, designerii BMW au explorat mereu abordări şi soluţii noi.

În prezent, în contextul automobilelor inteligente electrificate, celebra formă dublă a evoluat de la grilă pentru radiatorul de răcire la un panou frontal, în unele cazuri și de dimensiunile unui „calorifer”, care susţine un sistem tot mai sofisticat de senzori, având viitorul asigurat asigurat și în noua eră. 

Citește și: VIDEO Râzi cu lacrimi! Pamflet despre BMW-urile de poliție: „Pute a nou / Ăsta-i noul meu birou”

Prima apariție a „rinichilor” stilizați, în 1933

BMW 303 se lansa în 1933, la Salonul Auto de la Berlin în Februarie 1933, şi era o transformare notabilă față de primele două modele ale mărcii.

Era primul automobil dezvoltat integral de BMW, primul care folosea un motor cu şase cilindri şi care folosea în premieră pentru marcă principiile de construcţie ultrauşoară, cu un cadru din bare tubulare în forma literei A. O soluţie remarcabilă pentru o vreme când percepţia generală spunea: „mai greu înseamnă mai stabil”.

BMW 303 aducea şi un element de design care avea să devină imediat definitoriu pentru marcă şi avea să fie folosit ulterior cu consecventă de-a lungul istoriei: grila dublă a radiatorului. În acelaşi timp sigla mărcii a fost mutată de pe radiator pe capotă, pentru prima oară.

Grila dublă a fost preluată ulterior pe toate modelele interbelice, inclusiv de legendarul BMW 328. Victoriile pe care acesta din urmă le-a semnat în competiţiile sportive, culminând cu victoria la clasă în Le Mans 24h din 1939 şi în clasamentul general al Mille Miglia din 1940, au definit puternic imaginea sportivă a mărcii pentru deceniile care aveau să urmeze.

Grila cromată cu dimensiuni reduse pe înălţime, în 1956

După aşa-numitul "Înger Baroc" - BMW 501 şi BMW 502, marca lansa al treilea model postbelic, unul cu linii moderne -  BMW 503. Acesta a făcut loc unei grile duble complet cromate, pentru prima dată cu dimensiuni reduse pe înălţime.

Pentru acest model BMW a apelat la serviciile unui designer din afara companiei, contele Albrecht Graf Goertz.

Formatul mai mic al grilei radiatorului a fost posibil şi pentru că aceasta nu mai era singura componentă de răcire a motorului, deşi BMW 503 folosea un motor V8. Era o evoluţie de la propulsorul folosit de BMW 502, primul model cu motor V8 din Germania postbelică. Construcţia ultrauşoară cu bloc de aluminiu a fost o altă premieră tehnologică sofisticată.

BMW 3200 CS din 1962 şi BMW 2000 CS din 1965 au continuat să păstreze forma grilei desenată de BMW 503.

507, prima bavareză cu „branhii”, cu două prize de aer mari orientate orizontal. A avut și Elvis Presley unul

BMW 507 Roadster a apărut în acelaşi an cu BMW 503, dar cu un design mult mai extrovertit. A fost primul BMW cu două prize de aer mari orientate orizontal.

Creatorul său era acelaşi Albrecht Graf Goertz. Acesta şi-a permis această licenţă creativă în proiectarea grilei duble. Singura sursă  frontală de aer proaspăt pentru radiatorul motorului V8 era însă plasată foarte jos.

Astfel, un alt element de design distinctiv a apărut sub forma unor "branhii" poziţionate pe aripile faţă.

Lansat în anul 2000 ca un omagiu adus BMW 507, BMW Z8, desenat de Henrik Fisker, a preluat multe din elementele emblematice de design ale lui 507, inclusiv forma grilei şi „branhiile” laterale.

Cu puţin sub 6000 de unităţi produse, caroseria şi şasiul din aluminiu şi echipat cu motorul V8 folosit şi de modelul BMW M5 de la acea vreme, dar şi apariţia spectaculoasă în James Bond, BMW Z8 a intrat deja în legendă.

BMW 507 este acum unul dintre cele mai emblematice modele ale mărcii, cu preţuri care ating cu uşurinţă teritoriul de şase zerouri.

Produs în numai 252 de exemplare, la lansare fost unul din marile eşecuri comerciale ale companiei, chiar dacă printre proprietari s-au numărat vedete americane precum Elvis Presley sau Ursula Andress, în timp ce legendarul pilot Hans Stuck l-a pilotat în cursele de coastă.

În contextul unor vânzări slabe, alături de dificultăţile reconstrucţiei postbelice, unul din cele mai râvnite modele BMW din prezent a fost şi unul din motivele pentru care BMW s-a confruntat cu probleme financiare majore la finalul anilor '50.

„Rinichii” au apărut pentru prima dată uniți în 1961, pe „Noua Clasă”

Modelele „Noua Clasă”, dezvoltate pe baza succesului BMW 700 începând din 1961, au marcat un punct de cotitură pentru BMW atât tehnologic, ca imagine şi design, dar şi ca succes comercial. 

Grila dublă a modelelor BMW 1500 şi BMW 1600, BMW 1800 şi BMW 2000 a fost foarte asemănătoare cu cea a modelului BMW 503, dar, în premieră, cele două părţi au apărut unite, mai înguste decât la toate modelele anterioare şi plasate în mijlocul a două grile orizontale largi.

Acesta a fost modelul pentru designul frontal BMW până la începutul anilor '80.

BMW 1500 a deschis o nouă gamă de modele BMW, supranumită "Noua Clasă"/ ”Neue Klasee”, baza gamei de modele moderne a mărcii.

Purtând amprenta designerului BMW de la acea vreme, Wilhelm Hofmeister, modelul a prezentat prima dată şi alte două elemente de design care au devenit emblematice pentru BMW: lina mediană sculptată tridimensional, care taie suprafeţele laterale ale maşinii, şi curbura montantului C (stâlpul al treilea al maşinii), care de atunci poartă numele Curba Hofmeister (Hofmeister Kink).

Cea mai mică grilă BMW, pe BMW M1, în 1978

Supercar-ul BMW M1 din 1978, primul și dingurul model dezvoltat integral de divizia BMW Motorsport până la lansarea în 2023 a SUV-ului BMW XM, avea prize de aer plate datorită înălţimii reduse a părţii frontale, iar grila sa este una dintre cele mai mici utilizate vreodată pe un BMW.

Grilele păreau "încorporate" şi separate de prizele de aer secundare de pe caroserie, dar şi flancate de faruri escamotabile.

Designul BMW M1 poartă semnătura Giugiaro şi era o evoluţie a concept car-ului BMW Turbo, lansat în 1972, cu prilejul Olimpiadei de la München, un proiect desenat de francezul Paul Bracq. Forma specială a caroseriei, foarte ascuţită, este reflectată şi de o soluţie constructivă unică pentru marcă, cu un motor amplasat central.

Designul grilei duble a BMW M1 a inspirat alte modele care au devenit emblematice, precum BMW Z1 (1987) sau BMW Seria 8 (1989).

Prima grilă „tablou”, pe BMW i3

Grila dublă prezentă pe prima bavareză electrică de serie, BMW i3, a fost prima de tip „tablou”, fără rol de răcire sau aerodinamic. Are un design plat şi larg, o suprafaţă închisă şi accente în albastru, identificându-l ca un automobil electric.

Aerodinamica BMW i3 beneficiază de grila dublă închisă. Un desen similar al grilei s-a regăsit, apoi, şi la BMW i8, un model plug-in hybrid cu motorul pe benzină amplasat în spate şi care împrumută din proporţiile BMW M1.

BMW i3 a fost cu adevărat un concept car în producţia de serie, cu rolul de platformă de inovaţii pentru marcă introducând un număr de idei foarte valoroase pentru BMW Group şi întreaga industrie auto: de la materiale şi soluţii de producţie (aşa cum este folosirea la scară mare a fibrei de carbon) la o nouă filosofie de utilizare (a fost de exemplu primul automobil care poate sugera prin sistemul propriu de navigaţie trasee cu transportul în comun).

În 2015, grila BMW a devenit inteligentă

A şasea generaţie BMW Seria 7 a însemnat în 2015 o întoarcere la linii suple care întăresc o imagine agilă şi sportivă a limuzinei de lux.

Modelul a venit încă o dată cu o serie foarte bogată de tehnologii revoluţionare. Acestea au inclus unul dintre cele mai sofisticate trenuri de rulare oferite de o limuzină de lux, care combină tracţiunea integrală, direcţia integrală, suspensia pneumatică, reglajul inteligent al amortizoarelor folosind şi un sistem de camere stereoscopice şi barele stabilizatoare active. A şasea generaţie BMW Seria 7 a introdus şi farurile Laser adaptive cu funcţia Selective Beam sau controlul prin gesturi, precum şi cel mai puternice motoare V12 sau "şase în linie" diesel care au purtat vreodată sigla BMW.

Alături de acestea, pentru un plus de eficienţă, grila a avut în premieră lamele controlate inteligent, integrate în barelele grile duble. Acestea pot închide complet grila dublă la nivelul caroseriei pentru optimizare aerodinamică şi un management termic îmbunătăţit al motorului.

Soluţia vine după ce vreme de aproape 20 de ani BMW a folosit "Air Flaps Control" integrat în spatele grilei.

BMW Seria 7 a primit o restilizare la începutul anului 2019, care s-a remarcat prin preluarea unor elemente de design de la conceptul BMW Vision Future Luxury, precum prizele de aer din partea frontală de jos sau grila de dimensiuni mai mari.

Pentru a răspunde noilor proporţii a fost montată şi o grilă mai mare pe capotă, folosită şi pentru BMW X7.

Grilă cu bare verticale, de tip mesh sau dublă, în funcție de model, din 2019. A apărut și grila iluminată

Din 2019, forma grilei diferențiază modelele din gama BMW. În premieră, versiunile din familia BMW M - M340i şi M340d - au introdus o altă structură a grilei - barele verticale au fost înlocuite de un mesh de romburi, ca element de design distinctiv pentru versiunile sportive.

Același element de design a fost preluat ulterior şi pe modelele de înaltă performanță M135i de la BMW Seria 1, dar şi pentru toate modelele BMW Z4 şi BMW Seria 4.

Astfel, limbajul de design pentru emblematica grilă BMW a fost adaptată în funcţie de model: bare verticale simple pentru modelele de bază, grilă mesh pentru o serie de modele M sau sportivele Seria 4 şi Z4 şi grilă dublă pentru modelele de înaltă performanţă M, precum BMW M5 sau BMW M8.

Pregătite pentru lansare în această lună sunt şi noile BMW M3 şi BMW M4, care vin încă o dată cu o interpretare nouă, cu conturul integrat în caroserie şi cu dispunerea orizontală a barelor duble specifice M.

Tot din 2019, extrovertitul BMW X6  a primit special, în premieră, o iluminare dinspre interior a conturului şi a barelor grilei radiatorului, disponibilă opţional cu numele BMW Iconic Glow.

BMW a fost primul producător din lume care oferă această soluţie, omologată pentru a fi folosită pe drumurile publice. Lumina se activează automat când funcţionează cel puţin faza scurtă a automobilului şi utilizatorul poate dezactiva această funcţie.

Din 2023, această soluţie de iluminare a fost preluată şi pe noile BMW X5 şi X7.

Grila Hi-Tech de dimensiunile unui „calorifer”. Are funcție de "autovindecare"

Din 2021, odată cu electrificare și cursa sistemelor de condus autonom filosofia grilei BMW s-a schimbat.

La modelul electric BMW iX, grila dublă este de tip „tablou”, ne mai având vreun rol de răcire sau aerodinamic, și este o evoluţie care pleacă de la reperele setate de BMW i3.

Grila pentru BMW iX a fost dezvoltată la Centrul de Tehnologie şi Construcţii Uşoare (LuTZ) BMW Group din Landshut şi este un simbol al tranformării industriei. Funcţiile de răcire au fost înlocuite de o platformă de senzori multifuncţională şi inovatoare pentru condus asistat şi automatizat.

BMW numeşte această soluţie "shy-tech": tehnologie care funcţionează discret şi care evită o aglomerare de forme care ar copleşi utilizatorul.

Pentru a garanta cea mai mare precizie posibilă atunci când se utilizează senzorul radar montat în spatele grilei, la fabricarea sa se foloseşte un proces de acoperire nanoscalară în vid. Aici, finisajul bicolor şi efectul 3D sunt produse prin vaporizare utilizând tehnologia laser şi printr-o tehnică de aplicare cu plasmă într-un nivel ridicat de vid.

Combinaţia între metoda bazată pe laser, dezvoltată special pentru producţia grilei de la iX, şi grosimea definită cu precizie a grilei asigură performanţa optimă a senzorilor radar într-un design al grilei unitar, fără modificări speciale ale designului pentru integrarea componentelor noi de tehnologie.

Grila lui iX a venit în premieră absolută şi cu soluţii inteligente de protecţie. Un strat suplimentar de poliuretan reduce susceptibilitatea grilei de a se deteriora. Efectul de "autovindecare" a suprafeţei sale repară zgârieturile minore - de exemplu, în 24 de ore la temperatura camerei sau în cinci minute la o sursă de aer cald.

Apoi, noul BMW Seria 7/ BMW i7 a marcat o nouă premieră de design pentru marcă – separarea blocurilor optice faţă în două elemente distincte. Banda extrem de subţire de lumini montată mai sus, în partea frontală, reuneşte luminile de zi, luminile de poziţie şi semnalizatoarele.

Disponibile opţional, farurile din cristal BMW Iconic Glow creează un efect de lumină distinctiv. Aici, cristalele Swarovski - dispuse în formă de L şi fiecare iluminate din spate de unităţi LED - îndeplinesc rolul de lumini de poziţie şi de lumini de zi. Farurile pentru faza scurtă şi faza lungă sunt poziţionate în unităţile inferioare întunecate, cizelate adânc în spoilerul faţă.

Imaginea părţii frontale este completată de iluminarea de contur a grilei BMW. Împreună cu farurile din cristal BMW Iconic Glow, face parte din Welcome & Goodbye Scenario, un scenariu expresiv din punct de vedere vizual. Soluţia de iluminare scoate în evidenţă grila tipică BMW pe timp de noapte şi are potenţialul de a deveni un alt element semnătură al mărcii.

Iuminarea de contur a grilei BMW este acum disponibilă și pe noul Seria 5. 

Urmărește-ne pe Google News

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te