Bocancii iau locul sandalelor. Cum trebuie schimbate cauciucurile de iarnă

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 23.11.2018 - 08:53

Indiferent de tipul, marca sau sistemul de tracțiune al autovehiculului, Dacia Logan, Mercedes G-Klasse, BMW X5, Rolls-Royce Phantom sau Porsche 911, pneurile sunt „vinovate“ de mare parte a siguranței și a performanțelor, fie că vorbim despre accelerare, frânare sau stabilitate.

SHARE

Cum iarna bate la ușă și zăpada, gheața, zloata sau mocirla de pe drumuri modifică comportamentul mașinii din cauza schimbării aderenței, „sandalele“ trebuie înlocuite cu „bocancii“, pentru a vă deplasa în siguranță. Realizate din compuși chimici speciali care își păstrează proprietățile și la -25 de grade Celsius, de pildă, anvelopele de iarnă sunt proiectate să ofere maximum de tracțiune pe zăpadă și gheață, aderență optimă pe zăpadă și gheață și rezistență la acvaplanare. Ele facilitează controlul autoturismului sub temperatura recomandată de 7 grade Celsius, pe drumuri acoperite cu gheaţă sau zăpadă, datorită blocurilor late şi tăieturilor suplimentare în banda de rulare, denumite „lamele“, care conferă aderenţă suplimentară și capacitatea de „evacua“ zăpada acumulată. 

Producătorii de anvelope de top consideră că marcajul pentru o anvelopă de iarnă de ultra-înaltă performanță este muntele cu trei piscuri și fulgul de nea, aspect ce nu apare în legislația din România. Prin urmare, o anvelopă de iarnă poate fi identificată după simbolul „3PMSF“ tip fulg de zăpadă şi munte de pe flanc, precum și după simbolul „M+S“ (Mud = noroi, Snow = zăpadă). 

Țineți cont, însă, alegerea pneurilor se face în funcție de mașină, respectând tipodimensiunea indicată de constructor, dar și în funcție de stilul de condus și de utilizare.

Compromisul all-seasons

Anvelopele „all-seasons“, care pot fi utilizate în siguranță pe tot parcursul anului, nu se pot bate de la egal la egal cu anvelopele special concepute pentru vară sau pentru iarnă, dar oferă un compromis bun pentru șoferii care nu doresc să se complice din motive practice sau financiare. 

Iarna, pneurile all-seasons au performanțe superioare față de unele de vară, iar vara sunt net superioare anvelopelor de iarnă. Dar trebuie să țineți cont și de performanțele mașinii, și de stilul de condus. În cazul în care circulați mult iarna iar nivelul cerut de performanță este foarte ridicat, este recomandată schimbarea gumelor cu unele specifice la trecerea de la sezonul de vară la cel de iarnă și invers. Prin alegerea anvelopelor potrivite, vă puteți  bucura de numeroase beneficii, precum siguranță îmbunătățită, performanță de condus crescută, economie de carburant sau longevitate în exploatare. 

Ce spune legea 

Ordonanța de Guvern 5/2011, care se referă la obligativitatea dotării autovehiculelor cu anvelope de iarnă, este destul de vagă și nu impune un interval clar de timp.  Conform legii, șoferii trebuie să aibă cauciucuri de iarnă când circulă pe drumuri acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei, indiferent de perioada calendaristică. Adică, teoretic, și vara dacă sunteți surprinși de puțină zăpadă pe Transfăgărășan, de  exemplu, riscați o amendă cuprinsă între nouă și 20 de puncte. 

Dar, lăsând la o parte cazurile extreme, specialiștii recomandă trecerea la „bocanci“ când temperaturile scad sub 7 grade Celsius, când gumele de vară se întăresc și nu mai oferă aderență optimă atât pe uscat, cât mai ales pe carosabil umed, chiar dacă nu avem zăpadă sau gheață. 

Anvelopele all-seasons sunt acceptate dacă poartă marcajele „M+S“, „M/S“, „M-S“ sau „M&S“, marcaje care sunt considerate însemnul clar pentru anvelope de iarnă. 

Comentarii

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2019 NEWS INTERNATIONAL S.A.