București, singura capitală UE izolată rutier de Europa. Nu este legată de nicio autostradă

DE Mircea Neacșu | Actualizat: 24.09.2024 - 08:01
București, singura capitală UE izolată rutier de Europa. Nu este legată de nicio autostradă - Foto: Pexels - Imagine cu rol ilustrativ
București, singura capitală UE izolată rutier de Europa. Nu este legată de nicio autostradă - Foto: Pexels - Imagine cu rol ilustrativ
București, singura capitală UE izolată rutier de Europa. Nu este legată de nicio autostradă - Foto: captură Google Maps
București, singura capitală UE izolată rutier de Europa. Nu este legată de nicio autostradă - Foto: captură Google Maps
București, singura capitală UE izolată rutier de Europa. Nu este legată de nicio autostradă - Foto: captură video
București, singura capitală UE izolată rutier de Europa. Nu este legată de nicio autostradă - Foto: captură video

București, singura capitală UE izolată rutier de Europa. Nu este legată de nicio autostradă. Bulgarii și sârbii ne-au dat clasă. De la Sofia se poate ajunge la Budapesta sau Viena, de exemplu, via Belgrad, Serbia, aproape doar pe drum de mare viteză.

SHARE

Capitala României, pe lângă faptul că e singura metropolă europeană fără centură la nivel de autostradă, e singura capitală UE izolată rutier de Europa. Și nici nu va fi înainte de încă 4-5 ani, deși Ministerul Transporturilor și CNAIR se laudă că avem în lucru aproape 800 de km de autostradă, iar contractele pentru alți 1.000 km de autostradă sunt lansate în licitație. 

Nicio autostradă NU duce la graniță

„În ultimii ani, am dovedit capacitatea României de a construi infrastructură modernă, chiar și în situații dificile.

Am depășit borna de 1000 de km de drumuri de mare viteză în România (autostradă și drum expres), iar în continuare avem în lucru alți aproape 800 de km.

Contractele pentru construcția altor peste 1000 de km sunt lansate în licitație.

Este cea mai benefică perioadă pentru infrastructura rutieră românească, iar numărul investițiilor realizate sau lansate în această perioadă este fără precedent.

O infrastructură rutieră dezvoltată are un rol determinant în dezvoltarea economiei și poziționarea României în topul statelor europene puternice”, a declarat, de exemplu, șeful CNAIR, Cristian Pistol, zilele trecute, cu ocazia aniversării a 50 de ani de la inaugurarea Transfăgărășanului. 

Citește și: RUȘINOS Ungaria a adus autostrada la granița cu România. Noi începem lucrările cu 20 ani întârziere

București, singura capitală UE izolată rutier de Europa. Nu este legată de nicio autostradă

București e singura capitală UE izolată rutier de Europa. De la granița de Vest cu Ungaria, se poate ajunge aproape doar pe autostradă până la Sibiu.

De ce „aproape”? Pentru că în continuare, după 20 de ani de la începutul lucrărilor la Autostrada Transilvania (2004, Bechtel), lipsește „Autostrada Urșilor”, ciotul de 28 km dintre Chiribiș și Biharia. Și nici nu va fi gata prea curând. 

Vineri, 20 septembrie 2024, ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu a anunțat că startul lucrărilor la segmentul Chiribiș - Biharia din Autostrada Transilvania a fost amânat pentru primăvara lui 2025. 

Citește și: Sorin Grindeanu: Lucrările de 785,215 milioane lei la o autostradă crucială, amânate pentru 2025

"Are ordin de începere în primăvara anului viitor, ca, până atunci, partea de proiectare şi toate procesele - pentru că sunt ceva procese pe rol între CNAIR şi Selina, Selina contra CNAIR, CNAIR contra Selina să se clarifice şi să poată începe lucrările la acest tronson de la Chiribiş la Biharia.

Dar, repet, răul a pornit în urmă cu 4  ani, când, dintr-un heirupism că facem cincinalul în 4 ani jumate, s-au gândit că dacă semnăm nişte contracte pot fi duse la bun sfârşit şi rezolvate lucrurile după alegeri.

Din păcate, şi pentru constructori şi pentru oameni, în primul rând, a fost un demers pe care îl calific acum pur electoral", a spus Grindeanu.

De asemenea, și pe al tronson al Autostrăzii Transilvania sunt probleme. Chiribiș-Suplacu are constructor abia din această vară.

Pe Chiribiș-Suplacu epopeea a ajuns la contractul actual semnat cu Erbașu în 24.11.2023, cu ordin de începere emis în 15.03.2024, care prevede 6 luni de proiectare și alte 18 de execuție. Așadar termenul de finalizare este martie 2026, dacă nu vor fi întârzieri la proiectarea scadentă în septembrie 2024.

Bucureștiul nu e legat cu autostradă nici de granița de Nord-Vest (Oradea), pe unde s-ar putea ajunge la Varșovia (Polonia) sau în capitalele „Țărilor Baltice” (Lituania, Letonia, Estonia), de exemplu.

Sibiu - București, coșmarul șoferilor

Apoi, de la Sibiu la București începe coșmarul pentru șoferi. Munții nu se pot trece decât pe șosea, pe Valea Oltului sau via Făgăraș - Brașov - Valea Prahovei.

După noroc și în funcție de rută, cei circa 300 km pot fi parcurși cu un autorurism și în 5-6 ore. Iar un TIR sigur nu face mai puțin 7-8 ore, cu tot cu pauzele obligatorii pe care trebuie să le facă șoferii. Adică, aproape o zi întreagă de muncă pentru un profesionist. 

Care e stadiul lucrărilor pe Autostrada Sibiu - Pitești

La Autostrada Sibiu - Pitești de pe Valea Oltului se lucrează în sfârșit intens, dar chiar dacă se respectă toate termenele nu va fi gata complet înainte de 2027-2028. 

Mult așteptata autostradă Pitești - Sibiu are o lungime totală proiectată de 122,11 km, împărțită în 5 secțiuni de lucru, la care se adaugă cei 17,56 km ai Centurii Sibiu. 


Foto: Lucrări spectaculoase, pe Autostrada Pitești-Sibiu. Grinzi de 70 tone, la 30 m înălțime
 
- Centura Sibiu (Selimbar - Sura Mica), 17,56km, a fost deschisă în decembrie 2010.

- În decembrie 2022, a fost inaugurată Secțiunea 1 Sibiu - Boita, 13,17km. Constructor: Porr; cost: 613 milioane lei (fara TVA); termen: 12 luni pentru proiectare si 3 ani pentru executie. Contract semnat în aprilie 2019.

- Secțiunea 2 Boita - Cornetu, 31,33km. Constructor: asocierea Mapa Insaat Ve Ticaret AS - Cengiz Insaat Sanayi Ve Ticaret; cost: 4,250 miliarde lei fara TVA; termen: 18 luni de proiectare si 50 de luni de executie a lucrarilor. Contract semnat in februarie 2022. Termen de deschidere: 2027.

- Secțiunea 3 Cornetu - Tigveni, 37,40km. Constructor: asocierea Astaldi/WeBuild - Tancrad; cost: 5,32 miliarde lei (fara TVA); termen: 12 luni pentru proiectare si 45 de luni pentru executie. Contract semnat in august 2022. Termen de deschidere: 2027.

- Secțiunea 4 Tigveni - Curtea de Arges, 9,86km. Licitatie lansata in martie 2019. Constructor: Porr Construct SRL; cost: 1.678.873.121,77 lei (fara TVA); termen: 16 luni de proiectare si 44 luni de executie a lucrarilor. Contract semnat in noiembrie 2021. Termen de deschidere: 2026.

- Secțiunea 5 Curtea de Arges - Pitesti, 30,35km. Contract semnat in Mai 2020. Constructor: Astaldi; cost: 1.710.277.069,34 lei (fara TVA); termen de executie: 12 luni de proiectare si 48 de luni de realizare a lucrarilor. Termen de deschidere: 2025.

Care e stadiul lucrărilor pe Autostrada Transilvania, fără Brașov - Târgu Mureș

Stadiul lucrărilor pe Autostrada Transilvania la ora actuală este următorul: 46% din lungime este în exploatare, 16% în execuție iar 38% este pe planificată pe hârtie.

Citește și: Unirea ratată. Ungurii, cu autostrada la Borș. România a construit doar 5 km, restul se licitează

Atenție, vorbim despre Autostrada Transilvania cu o lungime de circa 440 km, fără tronsonul Brașov - Târgu Mureș, care nu mai apare nici pe planșetă din 2015:

- Tronsonul I, București - Ploiești (65 km): A fost deschis în iulie 2012 și decembrie 2018

- Tronsonul II, Ploiești - Brașov (106 km): Autostrada de pe Valea Prahovei este încă un vis, figurează încă doar pe hârtie. Se circulă doar pe ciotul dintre Râșnov și Cristian (6,30 km).

Citește și: Autostrada Ploiești – Brașov, un vis îndepărtat. Încep, însă, lucrările la o alternativă la DN1

- Tronsonul III, Târgu Mureș - Gilău (103 km): Se circulă de la Târgu Mureș la Cluj. Ultimul tronson, de 16 kilometri, Chețani - Câmpia Turzii, a fost inaugurat în decembrie 2023

- Tronsonul IV, Gilău - Borș (162 km): Deschis parțial, parțial în executie și parțial în licitare. Secirculă de la Gilău la Nădășelu, este în lucru de la Nădășelu la Mihăiești, dela Mihăiești la Suplacu de Barcău este parțial în proiectare, Biharia–Borș (5 km) finalizat și dat în folosință în septembrie 2020, de la Biharia la Chiribiș e semnat contractul, iar bucata de la Suplacu de Barcău la Chirbiș a fost inaugurată în septembrie 2023. 

Bulgarii și sârbii ne-au dat clasă: Sofia - Budapesta, via Belgrad, 770 km în sub 8 ore cu mașina

De la Sofia la Budapesta sunt 770 km, iar distanța poate fi parcursă în sub 8 ore cu mașina, având în vedere că, de vreo 2 ani, șoferii merg preponderent pe autostradă. 

De asemenea, de această legătură profită și unii șoferi care merg din Vestul Europei la Atena ori spre Turcia sau viceversa, de la Sofia până la granița cu Grecia bulgarilor nelipsindu-le decât vreo 50 km de autostradă, chiar dacă drumul e mai lung decât prin România. 

Concret, dacă de la Budapesta la Sofia poți ajunge în sub 8 ore pe autostradă, via Belgrad, de la Budapesta la București, în condițiile actuale, cei circa 830 km nu se fac în mai puțin de 10 ore cu mașina. Șoferii de TIR au nevoie de aproape două zile. 

Bucureștiul, veriga lipsă și din „Autostrada NATO”

„Autostrada NATO”, care trece prin 7 țări, are 600 de km lipsă exact în România. 

Via Carpatia (sau Via Carpathia) este un proiect transeuropean de infrastructură rutieră aflat în implementare, care va face legătura între Marea Baltică, Marea Neagră și Marea Egee.

Traseul începe în Lituania, la Klaipėda, continuă în Polonia, pe ruta Białystok - Lublin - Rzeszów, în Slovacia la Presov - Koszice și în Ungaria prin Miskolc - Debrecen (în prezent este planificată să se deschidă în 2025) și se termină în portul grecesc Salonic, via România și Bulgaria. 

Pe teritoriul României traseul va avea două direcții, una spre portul Constanța, pe ruta Episcopia Bihor - Oradea - Arad - Timișoara - Lugoj - Făget - Deva - Orăștie - Sibiu - Pitești - București - Constanța - Marea Neagră și alta spre frontiera româno-bulgară la podul peste Dunăre de la Calafat-Vidin, pe ruta Episcopia Bihor - Oradea - Arad - Timișoara - Lugoj - Caransebeș - Herculane - Orșova - Drobeta Turnu Severin - Vînju Mare - Calafat, cu ramificația proiectului Via Carpatia spre frontiera sudică a Uniunii Europene.

Proiectul Via Carpathia a fost aprobat în anul 2006, când miniștrii de transport din Polonia, Lituania, Slovacia și Ungaria au semnat o declarație comună pentru extinderea rețelei trans-europene de transport prin crearea unei rute mai scurte care va conecta cele patru state.

Citește și: VIDEO Românii de la UMB s-au înfundat pe „Autostrada Ford”. Deschiderea în 2024, misiune imposibilă

Iar România, Bulgaria și Grecia s-au alăturat inițiativei în 2010. În unele țări sunt incluse și autostrăzi secundare cu ieșire la porturi.

România a realizat doar aproximativ jumătate din kilometrii de autostradă asumați prin Via Carpathia. 

⮕ Arad - Timişoara - Lugoj. Este vorba de 67 kilometri de autostradă. 

⮕ Lugoj – Deva. Se circulă pe 90 de kilometri. Există o porțiune din lotul doi, de 9 kilometri, care nu a fost finalizată. Este vorba de celebrul tunel pentru urși. 

⮕ Deva – Sibiu. Sunt 120 km de autostradă finalizați. 

⮕ Piteşti – Bucureşti – Constanţa. Tronsonul Piteşti – Bucureşti, parte din Autostrada A1, a fost construit înainte de 1989, în lungime de 110 km. 

⮕ Autostrada Bucureşti - Constanţa A2, în lungime de 202 km, a fost finalizată în anul 2012.

De la București la Chișinău pe autostradă din 2030?

Nici de Chișinău Bucureștiul nu e legat cu autostradă. Dar există promisiunea că va fi din 2030. 

“Ținta noastră comună este ca în 2030 să putem circula de la București la Chișinău pe autostradă.

Am făcut o radiografie a stadiilor proiectelor aferente podurilor peste Prut și a punctelor vamale din fiecare zonă a acestora, următorul punct vamal care va avea control coordonat fiind Punctul de Trecere a Frontierei Giurgiulești – Galați”, a declarat, săptămâna trecută, scretarul de stat în Ministerul Transporturilor Irinel Scrioșteanu, în cadrul unei vizete în Republica Moldova.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te