Alimentarea unei mașini diesel cu benzină este una dintre cele mai frecvente greșeli făcute de șoferi. Viceversa se întâmplă mai rar, pompa de motorină neintrând ușor pe gâtul rezervorului de benzină.
Din grabă sau neatenție, unii încurcă pompele, chiar dacă au culori diferite (verde - benzină, negru - motorină), iar cea de benzină are țeava mai subțire decât cea de motorină. Iar consecințele pot fi catastrofale pentru motor, dacă acesta este pornit.
Citește și: Ai alimentat din greșeală cu benzină în loc de motorină sau viceversa? Atenție, distrugi mașina!
Toți șoferii știu că benzina nu se amestecă cu motorina. Ce se întâmplă cu benzina de 95 și de 98?
Benzina de 95, standard (E10), și benzina de 98 ori „Super”, cum i se mai spune, sunt compatibile și pot fi amestecate fără riscuri pentru mașinile produse începând cu anul 1991.
Atenție, doar benzină „E85”, cunoscută și drept superetanol sau bioetanol, care e disponibilă în stații de carburanți din Europa de ceva timp, nu e recomandat să puneți, decât dacă sunteți 100% siguri că motorul merge cu „Flex Fuel”. Acest carburant este compus din până la 85% etanol și doar 15% benzină fără plumb de 95.
Altfel, dacă combinați benzină de 95 cu benzină de 98 în rezervor, mici probleme vor avea doar mașinile super-pretențioase (mers întrerupt, pornire mai grea, etc.). Dar, motorul nu riscă să se strice.
Citește și: Motorină standard sau premium? E justificat prețul mai mare? Ce trebuie să știe șoferii de diesel
Mitul urban al benzinei „Super”
Mitul urban spune că dacă alimentați mașina cu benzină de 98, motorul ar fi mai eficient și mai performant, decât dacă ar fi alimentat cu benzină de 95. Adică, consumă mai puțin și „trage” mai bine.
Iar, interesant, parțial, e adevărat. Dar, depinde foarte mult și de tipul automobilului.
Șoferii trebuie să știe că cifra octanică, marcată cu 95 și 98, este crucială atunci când aleg benzina. Aceasta influențează prețul la pompă, deoarece o cifră octanică mai mare necesită un proces de procesare mai extins și aditivi suplimentari.
Dar, șoferii trebuie să știe și că, dincolo de preț, cifra octanică joacă un rol esențial și în prevenirea autoaprinderii combustibilului în procesul de ardere din motor. Cu cât cifra octanică este mai mare, cu atât mai multă căldură este necesară pentru a declanșa „explozia”.
Citește și: Un nou tip de motorină, la pompă. Costă peste 2€, dar e eco, din ulei vechi și reziduuri de pește
Atenție, însă! O combustie mai rapidă, ca în cazul cifrei 98, nu înseamnă neapărat performanțe mai bune. Și o combustie mai rapidă nu garantează mai multă putere. Fiecare vehicul are propriile cerințe de combustibil, iar șoferii trebuie să țină cont de acești parametri pentru a optimiza performanța motorului lor.
Alți factori, cum ar fi designul motorului și compresia intră, de asemenea, în joc. Așadar, alegerea benzinei de 95 sau de 98 depinde mult și de specificațiile motorului, și de recomandările producătorului.
Benzina de 98, preferată de mașinile mai vechi
Benzina de 98 este preferată de mașinile mai vechi, din anii 1990-2000, dar mai ales cele din anii 1980 și cele mai bătrâne. Există mai multe motive pentru acest lucru!
În primul rând, gestionarea temperaturii interne a motoarelor mai vechi este mai puțin optimizată decât în prezent. Prin urmare, riscul de apariție a „punctelor fierbinți” este mai mare.
În plus, benzina de 98 conține conține doar 5% etanol, față de 10% în cazul celei de 95 și aditivi care sunt foarte apreciați de motoarele mai vechi.
Iar etanolul este „dușmanul” motoarelor pe benzină mai vechi, deoarece atacă totul: furtunele, garniturile carburatorului sau ale sistemului de injecție și chiar anumite aliaje de aluminiu, folosite la acea vreme.