Pâlpâie martorul cu picătură, pentru ulei, din bord la ralanti? Mecanicii explică problema


Mașinile moderne nu mai au ceasuri în bord care să indice presiunea uleiului ori încărcarea bateriei, de exemplu, ci doar martori luminoși. Dacă pâlpâie martorul cu picătură, pentru ulei, la ralanti, prima oprire trebuie să fie la service.
Mulți șoferi se uită la panoul de bord al autovehiculului doar pentru a verifica viteza de deplasare, turația motorului pentru a schimba treapta de viteză, temperatura exterioară, distanța parcursă sau ora exactă, de exemplu.
Dar instrumentarul are o funcție și mai importantă. Este principalul canal prin care mașina comunică cu omul de la volan, îi „spune” dacă și ce o doare.
Pâlpâie martorul cu picătură, pentru ulei, din bord la ralanti? Mecanicii explică problema
Martorul luminos din bordul mașinii care seamănă cu „lampa lui Aladin” din care curge o picătură se aprinde în cazul în care sistemul de ungere al motorului termic al autovehiculului nu funcționează în parametri. Poate „clipi” ori se poate aprinde continuu, iar la unele mașini își poate schimba și culoarea, galben sau roșu.

Citește și: Ai diesel și rămâne aprins în bord martorul „spirală” sau „zig-zag”? Ai șanse să nu pornească iarna
Indiferent de modul sau culoarea în care se aprinde martorul de presiune a uleiului, trebuie să opriți imediat în siguranță, pentru a încerca să identificați cauza. În funcție de aceasta, veți putea sau nu pleca mai departe, spun mecanicii.
„Becul de ulei” se poate aprinde din mai multe motive. Cel mai des întâlnit caz este cel al scăderii nivelului de ulei din baie sub cel minim setat de producător.
În acest caz, martorul luminos cu „picătură” se aprinde intermitent sau continuu, în general de culoare galbenă.
Opriți mașina în siguranță, lăsați-o să se „răcorească” puțin și verificați nivelul uleiului, fie prin intermediul jojei de ulei, fie prin intermediul computerului de bord (la unele autovehicule mai noi care nu mai dispun de jojă).
Trebuie să fie, evident, peste „Min.” și cel mai bine aproape de „Max.”. Dacă nu e, completați pe loc dacă aveți ulei în portbagaj sau mergeți până la prima stație de carburanți și cumpărați.
Atenție, uleiul cu care completați trebuie să fie la fel cu cel din motor, să aibă același indicativ! Adică, dacă în motor aveți „5w30”, trebuie să completați cu ulei „5w30”. Ideal, aceeași marcă. Dar merge și alta, dacă nu găsiți.
Citește și: FOTO Martorul luminos la care trebuie să fie atenți șoferii de mașini diesel. Mai merge 2.000 km
Scăderea nivelului uleiului poate fi determinată de arderea acestuia de către motor sau de o scurgere. Dacă după ce completați și vă reluați drumul martorul luminos cu „picătură” se aprinde din nou, mergeți la un mecanic.
O altă cauză destul de des întâlnită a aprinderii „lămpii lui Aladin” cu picătură este scăderea presiunii de ungere.
Dacă nivelul uleiului în baie e corect, între „Min.” și „Max.”, și martorul luminos cu „picătură” începe să pâlpâie la ralanti sau în mers, fie s-a stricat pompa de ulei, fie undeva pe traseul sistemului de ungere al motorului există o pierdere serioasă (conductă spartă, de exemplu). În cazul unui motor turbo, se poate pierde ulei mult și pe la turbină, dar în acest caz mașina ar scoate și mult fum albastru pe eșapament.
De asemenea, scăderea presiunii de ulei în motor poate fi cauzată și de înfundarea filtrului sau a sorbului din baie.
Indiferent dacă puteți sau nu identifica motivul aprinderii continue a „becului de ulei”, opriți imediat motorul și duceți mașina la service cu o platformă sau remorcată, pentru a nu distruge motorul.