În România, motorina standard costă cel puțin 6,98 lei/litru, iar motorina premium sau superioară, cum i se mai spune, 7,35 lei/litru. Prin urmare, la un plin de, să spunem, 50 de litri, diferența de preț este de cel puțin 18,5 lei.
Nu e mult, dar contează, mai ales pentru cei care fac mulți kilometri și se uită de două ori în buzunar când trebuie să facă plinul. Și se întreabă, evident, dacă este justificat să plătească mai mult pentru a alimenta cu motorină premium, în speranța unor performanțe mai bune a mașinii, a unei durate mai lungi de viață a injectoarelor și a unui consum mai redus sau, pur și simplu, carburantul cotat drept superior este un mit urban și nu ajută cu nimic.
Citește și: Benzină de 95 sau de 98? E vrăjeală de marketing cea mai scumpă? Ce trebuie să știe șoferii
Motorină standard sau premium? E justificat prețul mai mare? Ce trebuie să știe șoferii de diesel
Este esențial să rețineți că motorina premium are aceeași compoziție de bază ca și motorina standard.
Diferența dintre cele două tipuri de carburant constă în aditivii suplimentari prezenți în motorina premium. Acești aditivi sunt concepuți special pentru a îmbunătăți performanțele vehiculului și pentru a prelungi durata de viață a motorului diesel. Mai ales a injectoarelor și a turbinei, în cazul mașinilor de ultimă generație care sunt mult mai pretențioase.
Așadar, potrivit specialiștilor, dar și a multor șoferi, optarea pentru motorina premium poate oferi beneficii tangibile în ceea ce privește eficiența și longevitatea. Atenție, însă, eficiența aditivilor poate varia de la o marcă la alta și de la o formulă la alta. Prin urmare, nu vă bazați doar pe reclame, documentați-vă analizând cât mai multe păreri împărțășite de prieteni și de alții, de exemplu, pe forumurile pentru șoferi.
Citește și: Butonul secret de pe panoul de bord al mașinii care te ajută să faci economie de 20% la combustibil
Teoretic, aditivii premium pentru motorină au o serie de caracteristici benefice. Aceștia acționează, de pildă, ca un agent de curățare, eliminând reziduurile acumulate în motor și împiedicând înfundarea injectoarelor în timp.
De asemenea, acești aditivi sunt gândiți să protejeze componentele metalice împotriva coroziunii, reducând uzura și prelungind durata de viață a motorului prin reducerea frecării.
Iar, în același timp, unii aditivi sunt concepuți și pentru a reduce formarea spumei, pentru a controla mirosul de motorină și pentru a îmbunătăți cifra cetanică.
Citește și: Benzina și motorina, sub 7 lei/litru. Cât se scumpesc din 1 iulie? Cât vom plăti în plus la un plin
Aceste beneficii combinate contribuie la optimizarea performanțelor și fiabilității motorului, oferind o experiență de conducere mai lină și mai durabilă.
Datorită unui motor mai curat și mai eficient și a unei combustii îmbunătățite, consumul de combustibil și emisiile poluante (oxid de azot, CO2, monoxid de carbon, particule și hidrocarburi) sunt mai reduse.
Iar această îmbunătățire a eficienței combustibilului contribuie, prin urmare, la reducerea costurilor de întreținere a vehiculelor și la protejarea mediului înconjurător.
Conform studiilor, aditivii din motorina premium pot reduce emisiile de CO2 cu 1,1% până la 1,8% în cazul mașinilor. Iar consumul de carburant scade și el, în general, cu minimum 0,5 l/100 km.