joi 04 decembrie
EUR 5.0920 USD 4.3641
Abonează-te
Newsweek România

Șeful Stellantis: Regulile UE privind emisiile ar putea provoca un „declin ireversibil” al industriei auto

Data publicării: 04.12.2025 • 17:50
John Elkann - Foto: Profimedia Images
John Elkann - Foto: Profimedia Images

John Elkann, șeful gigantului Stellantis (Peugeot, Fiat, Citroen, Jeep, etc.), s-a alăturat celorlalte voci puternice din industria auto europeană, precum BMW, Renault și Mercedes, și a atras atenția că regulile UE privind emisiile ar putea provoca un „declin ireversibil”.

Reglementările europene privind emisiile au provocat consternare în rândul producătorilor auto în ultimii ani, deoarece UE a împins industria către o electrificare forțată, extrem de costisitoare.

Președintele Stellantis, John Elkann, susține o posibilă actualizare a acestor reguli, invocând regulile actuale ca o posibilă amenințare existențială pentru producătorii auto europeni.

Citește și: Stellantis reinventează frânele cu tambur, brevetate în 1902. Le pune magneți. Cum funcționează?

Șeful Stellantis: Regulile UE privind emisiile ar putea provoca un „declin ireversibil” al industriei auto

Mai exact, șeful Stellatis speră ca Comisia Europeană să relaxeze regulile privind emisiile de carbon, cu ocazia actualizării reglementărilor sale pentru 2035 pe 10 decembrie 2025.

La ora actuală, regulile UE prevăd că orice mașini noi vândute în Uniunea Europeană din 2035 trebuie să fie cu emisii zero - cu alte cuvinte, vehicule electrice - cu pași progresivi în anii premergători etapei din 2035, relatează roadandtrack.com.

Citește și: Europenii nu mai au bani de mașini. Stellantis oprește producția în 6 uzine, mii de oameni în șomaj

„Există o altă modalitate de a reduce emisiile în Europa într-un mod constructiv și convenit, restabilind creșterea pe care am pierdut-o și nevoile oamenilor”, a declarat Elkann, la un eveniment de lansare a noului model Fiat 500 Hybrid.

El a subliniat că implementarea strictă a unor astfel de reguli ar risca un „declin ireversibil” al industriei auto din Europa.

„Dacă ni se va permite să recâștigăm clienți cu produse excelente, cum ar fi modelul hibrid 500, cu siguranță vom putea restabili creșterea esențială pentru investițiile și inovațiile viitoare... susținând ocuparea forței de muncă în Europa”, a declarat și Antonio Filosa, CEO al Stellantis.

Citește și: Producătorii auto cer UE s-o lase mai moale cu tranziția verde. Șeful Renault și ACEA atenționează

Ca alternativă, un grup influent de producători auto europeni a elaborat propria propunere care se concentrează în continuare pe reducerea emisiilor de carbon, dar adoptă o abordare mai blândă: accentul pus pe vehiculele hibride plug-in, tehnologia de extindere a autonomiei și combustibilii alternativi sunt incluse în această propunere derivată de la producătorii auto.

Propunerea nu elimină exact regula emisiilor zero până în 2035, dar solicită ca sistemele de propulsie hibride să fie permise și după 2035.

În plus, Elkann a făcut anterior lobby pe lângă Comisia Europeană pentru a permite producătorilor auto să îndeplinească obiective medii pe o perioadă de cinci ani, din 2028 până în 2032, eliminând anumiți parametri stabiliți (și amenzile asociate) din planul actual al UE.

Sindicatele și mai mulți responsabili din industria auto au avertizat anterior că o astfel de aplicare strictă a reglementărilor privind emisiile ar amenința locurile de muncă din industrie.

Stellantis însăși a declarat că normele UE privind emisiile o vor obliga să închidă anumite fabrici, ca urmare a unei presupuse scăderi a vânzărilor de vehicule electrice și a potențialelor amenzi pe care le-ar primi pentru neîndeplinirea obiectivelor de emisii.

În special, Stellantis a reușit să negocieze eliminarea amenzilor care urmau să fie aplicate pentru neîndeplinirea obiectivelor de emisii în 2025, solicitând ca creditele lor de emisii să fie calculate în medie între 2025 și 2027.

Mai multe articole din secțiunea Auto
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Newsweek România Abonamente

Print

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Fără reclame
Abonează-te
Print + Digital

Print + Digital

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Digital

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Newsweek România
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te
Newsweek România
Newsweek România Ultima oră
Newsweek România
Ultima oră