Constructorii europeni de autovehicule și camionete solicită factorilor de decizie din UE să creeze claritate în ceea ce privește locurile de muncă și investițiile înainte de sfârșitul anului 2024, pentru a sprijini tranziția ecologică și a evita prejudicierea inutilă a competitivității Europei.
Citește și: Mașinile electrice nu se vând fără subvenții. Un ecobonus la nivel UE, o soluție? Cine îl va plăti
Producătorii auto cer UE s-o lase mai moale cu tranziția verde. Șeful Renault și ACEA atenționează
Industria europeană își menține angajamentul față de obiectivul UE de neutralitate climatică pentru 2050 și față de trecerea la mobilitatea cu emisii zero.
Cu toate acestea, având în vedere că noile limite ale emisiilor de CO2 pentru autoturisme și camionete intră în vigoare în 2025, producătorii de automobile sunt singurii care suportă consecințele dăunătoare în cazul în care obiectivele nu sunt atinse.
Luca de Meo, președinte al Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) și CEO al Grupului Renault, atrage atenția că „în lipsa unei declarații politice clare din partea Comisiei Europene până la sfârșitul anului 2024, așa cum au solicitat, de asemenea, guvernele german, francez, italian și alte guverne europene, industria auto riscă să piardă o capacitate de investiții de până la 16 miliarde de euro, fie prin plata unor penalități, fie prin reducerea producției, fie prin punerea în comun cu concurenții străini sau prin vânzarea în pierdere a vehiculelor electrice.
Citește și: Impactul global al crizei electrificării producătorilor auto din Germania: 100.000 locuri de muncă?
Așteptarea începerii dialogului strategic al Comisiei privind viitorul industriei automobilelor sau a revizuirii din 2026 a legislației privind CO2 nu este o opțiune, oricât de binevenite și necesare ar fi ambele.
Producătorii au nevoie de claritate acum pentru a finaliza strategiile de conformitate, pentru a încheia acorduri de punere în comun și alte dispoziții pentru 2025.”
Spre deosebire de acum patru ani, îndeplinirea obiectivelor mai stricte de reducere a emisiilor de CO2 necesită, de data aceasta, interacțiunea perfectă a factorilor aflați sub controlul direct al producătorilor și dincolo de acesta.
Obiectivele de reglementare și oferta de automobile nu sunt suficiente; tranziția trebuie să fie determinată și de piață.
Citește și: VIDEO Chinezii dau lovitura! Mașina cât o Octavia care face 2.400 km cu un plin și costă 17.000 €
Cu toate acestea, vânzările de vehicule electrice stagnează în prezent la o cotă de piață de aproximativ 13% sau cu 10 puncte procentuale sub nivelul necesar, iar acest decalaj este prea mare pentru a fi recuperat la timp.
O declarație de sprijin promptă și lipsită de ambiguitate în acest moment crucial al tranziției este esențială pentru a asigura competitivitatea și locurile de muncă de-a lungul lanțului valoric, trnasmite ACEA (Asociația Constructorilor Europeni de Autovehicule).
Tranziția electrică nu se desfășoară conform planului
„Într-un sistem care funcționează bine, plata penalităților ar trebui să fie excepția, nu regula. Iar evitarea penalităților ar trebui să se bazeze pe principii economice solide, nu să provoace prejudicii”, a declarat De Meo.
„Membrii ACEA s-au angajat să investească 250 de miliarde de euro în tranziția către o mobilitate ecologică și, la fel ca toți ceilalți, ne dorim ca aceasta să aibă succes.
Din păcate, evaluarea sinceră trebuie să fie că tranziția nu se desfășoară conform planului și că menținerea rigidității juridice conduce la daune potențial ireversibile. Flexibilitatea juridică, în schimb, va menține fluxul de investiții și tranziția pe drumul cel bun”, a adăugat Luca De Meo.
Citește și: Cea mai vândută marcă electrificată este „Made in China”. Tesla e departe. Surpriza vine de la BMW
Opțiunile actuale discutate pentru reducerea sarcinii de conformare, cum ar fi introducerea treptată sau conformarea medie multianuală, nu modifică obiectivele privind CO2 sau ambițiile globale ale UE în materie de climă, ci abordează realități ale pieței care nu pot fi controlate de producători - tensiuni comerciale, creșterea costurilor de producție, creșterea lentă a infrastructurii de încărcare și scăderea subvențiilor pentru achiziții.
De asemenea, aceste opțiuni sunt deja cunoscute în legislația UE (de exemplu, pentru vehiculele mai grele, cum ar fi camioanele și autobuzele) și sunt utilizate în alte jurisdicții importante cu legislație privind reducerea emisiilor de CO2.