Stellantis reinventează frânele cu tambur, brevetate în 1902. Le pune magneți. Cum funcționează?


Cum norma de poluare Euro 7, prevăzută să intre în vigoare în noiembrie 2026, ia în calcul și emisiile de particule ale frânelor, Stellantis reinventează frânele cu tambur, brevetate în 1902, punându-le magneți care rețin „pilitura”.
Un brevet depus la Oficiul European de Brevete (OEB) relevă că Stellantis dezvoltă frâne cu tambur cu magneți, pentru a satisface cerințele noii norme de poluare Euro 7 privind emisiile de particule fine la frânare.
Stellantis reinventează frânele cu tambur, brevetate în 1902. Le pune magneți
Intrată în vigoare la 14 mai 2024, norma europeană anti-poluare Euro 7 va fi aplicabilă autoturismelor și vehiculelor utilitare nou omologate, teoretic, dacă nu va exista vreo nouă amânare, începând cu 29 noiembrie 2026.
Printre măsurile temute de constructori se numără apariția unor praguri limită de emisii de particule pentru anvelopele și frânele vehiculelor în funcțiune.
Citește și: Care a fost prima mașină de serie mare echipată standard cu frâne pe disc? S-a întâmplat în 1955
Deși nu a fost încă stabilită nicio valoare privind poluarea cauzată de anvelope în timpul rulării, pentru frâne, Comisia Europeană prevede inițial o limită de 7 mg/km pentru vehiculele cu motor termic și de 3 mg/km pentru vehiculele 100% electrice (distincție care se regăsește la vehiculele utilitare mari N1 din clasa 3 t, cu 11 și, respectiv, 5 mg/km).
Baremul va fi apoi înăsprit apoi la 1 ianuarie 2030, pe baza unui raport care va fi depus cel târziu la 31 decembrie 2027.
Prin urmare, pentru a respecta aceste noi constrângeri de mediu justificate de nocivitatea ridicată a acestor particule fine, constructorii auto și producătorii de echipamente explorează mai multe piste.
Iar Stellantis vrea să reinventeze frânele cu tambur, adăugându-le un dispozitiv magnetic destinat colectării prafului metalic rezultat din abraziunea saboților.
Citește și: Vrei să nu ai „surprize” cu frânele? Nu fă economie de 200 lei. Schimbă lichidul de frână la 2-3 ani
Brevetate în 1902 de Louis Renault, frânele cu tambur au revoluționat frânarea automobilelor. Funcționarea lor este relativ simplă: o pereche de „fălci” interne apasă saboții împotriva unui cilindru (tamburul) pentru a încetini vehiculul.
Deși au fost înlocuite treptat de frânele cu disc, mult mai eficiente și performante, în competiții începând cu anii 1950, apoi în producția de serie a automobilelor până la eliminarea lor completă de pe puntea față, frânele cu tambur încă sunt folosite pe scară largă pe puntea spate, mai ales la mașinile ușoare, de clasă mică și compactă, și par să aibă un nou viitor.
Ușoare, economice și oferind o rezistență mai mică la rulare, ele au fost alese pentru a echipa multe modele electrice recente, precum Fiat 500e, Volkswagen ID.3, Volkswagen ID.4 sau Audi Q4 e-tron, iar inveția Stellantis cu magneți le va face, probabil, și mai populare.
Cum funcționează frânele cu tambur cu magneți
Frânele cu tambur brevetate recent de Stellantis utilizează magneți amplasați de-a lungul marginii periferice a „platoului” (partea fixă) care leagă sistemul de butucul roții.
Acești magneți au rolul de a colecta particulele ferose din „praful” eliberat în urma contactului la frânare dintre saboți și tambur, celelalte particule dispersându-se în atmosferă. Rata de recuperare ar putea fi optimizată prin utilizarea de noi materiale de frecare pentru saboți.
În prima fază, se pare că acest nou tip de frâne necesită o întreținere regulată pentru a îndepărta particulele feroase acumulate în timp de magneți.
Deși brevetul nu specifică acest lucru, inovația pare să fie destinată mai degrabă mașinilor electrice echipate cu frânare regenerativă. Acest sistem permite o solicitare mai redusă a frânelor mecanice și, prin urmare, compensează disiparea termică mai mică a frânelor cu tambur în comparație cu omoloagele lor cu disc.