Anul 2025 a început slab pe piața de mașini noi din România. A acumulat o scădere de 1,25% în primele 2 luni, față de același interval din 2024, iar în martie 2025 și-a revenit puțin, înmatriculările crescând cu 10,4% față de martie 2024.
Astfel, per total, după primele 3 luni din 2025, înregistrările de autoturisme noi au crescut timid, cu 2,4%, la 33.451 unități, potrivit datelor APIA.
Pe piața de mașini electrice e dezastru. A scăzut 58,8% în martie și cu 36,4% în primele 3 luni din 2025, față de T1 2024, în așteptarea programului Rabla 2025.
Anii trecuți, programele Rabla Clasic și Rabla Plus luau startul cel târziu pe la jumătatea lunii martie. Dar, în 2025, pe fondul provocărilor economice și ale negocierilor pentru creșterea ecotichetului pentru mașini electrice în speranța revitalizării pieței, suntem la jumătatea lunii aprilie și încă nu e clară data lansării.
Miercuri, 9 aprilie 2025, ministrul Mediului, Mircea Fechet, a anunțat că, în perioada următoare, va trimite la Monitorul Oficial ecotichete pentru programul Rabla 2025, principala noutate fiind creșterea ecobonusului pentru mașini electrice la 7.500 €.
Citește și: 7.500 €, tichetul Rabla 2025 pentru mașini electrice. În 2024, a fost tăiat la 5.100 € de la 10.200€
Iar, în paralel, piața de mașini second-hand duduie. A crescut cu 14,2%, până la 96.102 unități, în T1 2025.
Piața de mașini noi din România, sufocată de Rabla
Autoturismele noi, care reprezintă aproximativ 83% din total piață, au înregistrat, în luna martie 2025, un volum de 9.850 unități, în creștere cu 10,4% față de luna similară din 2024.
Dar, după primele 3 luni ale anului, cifrele indică o creștere cu doar 2,4% a înmatriculărilor de mașini noi în România (33.451 unități).
Citește și: România nu e „cimitirul de mașini” al UE, ci Grecia. Bulgaria nici nu dă cifre. Oamenii nu au bani
Top 5 mărci de mașini noi preferate de români în T1 2025
1. Dacia – 9.901 unități (+2,2%)
2. Toyota – 2.874 unități (+12,1%)
3. Skoda – 2.639 unități (+8%)
4. Volkswagen – 2.522 unități (+31%)
5. Hyundai – 1.797 unități (-9,7%)
Citește și: Ce mașini își permit românii? 65% au peste 16 ani. Nu își pot lua una nouă din salariul mediu
Top 5 modele de mașini noi preferate de români în T1 2025
1. Dacia Duster – 3.187 unități (-9%)
2. Dacia Logan – 3.122 unități (+12,5%)
3. Dacia Sandero – 1.787 unități (+27,6%)
4. Skoda Octavia – 1.228 unități (+28,2%)
5. Toyota Rav4 – 816 unități (+37,4%)
(*) Date APIA, DGPCI
În luna martie 2025, față de aceeași lună a anului trecut, s-a observat o evoluție mixtă a segmentelor în care sunt încadrate autoturismele, după cum urmează:
· Clasa A: -55.7%
· Clasa B: +21%
· Clasa C: +13.8%
· Clasa D: -14%
· Clasa E: +15.8%
· Clasa F: +-24.5%
· SUV: +12.8%
În ceea ce privește cota de piață, segmentul SUV continuă să fie detașat pe prima poziție, cu o cotă de 54,5% în creștere cu 12,8%, urmat de Clasa C cu o cotă de 27,9%, în creștere cu 13,8% și Clasa B cu o cotă de 11,1%, în creștere cu 21% față de cota deținută în luna martie a anului trecut.
În funcție de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, în luna martie a acestui an, motorizările pe benzină plus mild hybrid benzină au înregistrat o creștere de 26,5%, față de perioada similară din 2024, ajungând, astfel, la o pondere de 62,5%.
Citește și: Ce mașini și-au luat românii în 2024? Peste 150.000 de autoturisme noi și aproape 330.000 second
În ceea ce privește autoturismele echipate cu motoare diesel plus mild hybrid diesel, acestea au înregistrat o scădere de 42,2% și dețin o cotă de 11,3% din total.
În același timp, autoturismele „electrificate“, respectiv cele electrice (100% și hibride plug-in), precum și cele full hybrid (care dispun și de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă) au deținut în a treia lună a anului 2025 o cotă de piață de 25,6%, care depășește cu 14,3% cota deținută de motoarele diesel (categoria diesel include și motorizările mild hybrid diesel).
Mașinile electrice au deținut o cotă de doar 2,7% din piață în luna martie a anului 2025, față de martie 2024, când reprezentau 7,3%, în timp ce autoturismele plug-in hybrid au avut o cotă de piață de 5,1%, față de martie 2024, când reprezentau 4,9%.
Per total, din cauza întârzierii programului Rabla 2025, în T1 2025 înmatriculările de mașini electrice noi în România au scăzut cu 36,4%. Doar 2.152 unități au înregistrat românii!
Citește și: VIDEO Cele mai bune și cele mai proaste anvelope de vară pentru mașini medii. Test ADAC cu 18 modele
„Luna martie marchează a treia lună consecutivă catastrofală pentru electromobilitate în România, cu o cotă de piață a autoturismelor electrice de doar 2,7%. Este un semnal de alarmă puternic: fără creșterea ecotichetului la 8.500 de euro și fără o etapizare clară a acestuia până în 2030, care să ofere consumatorilor predictibilitate, riscăm să rămânem pe ultimul loc în Uniunea Europeană la adopția vehiculelor electrice. Este esențial să acționăm rapid și hotărât pentru a schimba această tendință!”, a declarat Dan Vardie, președintele APIA.
Top 3 mașini electrice preferate de români în primele trei luni ale anului 2025 a fost format din Dacia Spring, cu 1013 unități și o scădere de -17.2% față de aceeași perioadă a anului precedent, Tesla Model 3 cu 162 unități și Leapmotor T03 cu 132 unități.
Top 3 mașini hybrid preferate de români în primele trei luni ale anului 2025 a fost format din Dacia Duster cu 915 unități, Toyota RAV4 cu 725 unități și Toyota Corolla cu 694 unități.
Top 3 mașini plug-in hybrid preferate de români în primele trei luni ale anului 2025 a fost format din Ford Kuga cu 71 unități și o creștere de 9,2% față de aceeași perioadă a anului precedent, Volkswagen Golf cu 139 unități și Toyota RAV4 cu 91 unități.
96.102 de autoturisme la mâna a doua, înmatriculate în primele 3 luni din 2025 în România. Se caută mașini de 10.000-25.000 €, diesel
Piața de mașini second hand din România duduie. În martie 2025, românii au înmatriculat de 35.258 unități, ceea ce se traduce printr-o creștere de 28,21% față de martie 2024. Iar în primul trimestru din 2025, volumul de autoturisme second hand înmatriculate pentru prima oară în Romania a atins valoarea de 96.102 unități, în cre,tere cu 14,23% față de perioada similară din 2024 (84.135 unități), conform datelor ACAROM.
BMW, Volkswagen și Mercedes-Benz au dominat topul celor mai căutate mărci de mașini second-hand în primele trei luni ale anului 2025, potrivit statisticilor Autovit, cea mai mare platformă de vânzări auto online din România.
Ce mașini SH caută românii? 42% dintre căutările pe platformă au fost concentrate pe mașini cu prețuri între 10.000 și 25.000 de euro, iar peste 41% dintre mașinile vândute în primul trimestru al acestui an prin intermediul Autovit.ro s-au încadrat tot în segmentul de preț 10.000 - 25.000 de euro.
SUV-urile continuă să ocupe primul loc în topul preferințelor românilor, reprezentând 38% din totalul anunțurilor postate pe platformă și cumulând un număr impresionant de peste 11 milioane de vizualizări în acest prim trimestru. Această categorie este urmată de sedan-uri (21% și aproximativ 7,8 milioane de vizionări) și de break-uri (14% și peste 3 milioane de vizionări), reflectând o predilecție constantă a românilor pentru mașinile spațioase și versatile.
În ceea ce privește tipul de combustibil, mașinile diesel continuă să domine piața second hand, cu 61% din totalul anunțurilor, urmate de cele pe benzină, cu 28%.
S-a remarcă însă o creștere a ofertelor de automobilele plug-in hybrid, care au reprezentat 4% din totalul anunțurilor, dublu față de aceeași perioadă a anului trecut.
La nivel de model, Volkswagen Golf, Skoda Octavia și Volkswagen Passat conduc în topul ofertelor SH, fiecare înregistrând 3% din totalul anunțurilor de pe Autovit.ro.
Raportat la interesul utilizatorilor, BMW Seria 5 atrage cele mai multe vizite (aproximativ 880.000 de vizualizări), urmat de BMW Seria 3 (peste 840.000 de vizualizări) și Volkswagen Golf (peste 700.000 de vizualizări).
Conform datelor privind tranzacțiile raportate, peste 41% dintre mașinile vândute în primul trimestru al acestui an se încadrează în segmentul de preț 10.000 - 25.000 de euro, confirmând încă o dată preferința românilor pentru această categorie.