Guvernul nu a mai plafonat tarifele RCA din iulie 2025, iar prețurile și așa mari au bubuit.
Cel mai mare șoc este în București și Ilfov, unde sunt înmatriculate circa 1,5 milioane de autovehicule, adică aproximativ 15-20% din totalul național, iar tarifele RCA sunt, după noile reguli, aproape duble față de cele din celelalte județe.
Citește și: Francezii, șocați că prima medie RCA a ajuns 545 €. În România, de 2 ori mai mare raportat la venit
Șoc, pentru șoferii din București! Cel mai ieftin RCA pentru un Logan, 1.400 lei. Mai scump cu 50%!
Concret, șoferii din București și Ilfov cărora le expiră asigurarea RCA trebuie să se pregătească psihologic să nu facă un șoc la vederea noilor tarife.
De exemplu, pentru același Logan vechi, de 70 cai putere, cel mai ieftin RCA e mai scump cu aproape 50% față de anul trecut, pentru un șofer care nu a avut de ani niciun accident și are clasă de Bonus/Malus „B8”. Adică, reducere maximă!
În septembrie 2024, un șofer cu clasă Bonus/Malus „B8” a plătit RCA-ul pentru o Dacia Logan 1.5 dci de 70 de cai putere 940,84 lei, tarif corespunzător cele mai ieftine oferte de la data respectivă fără decontare directă.
Citește și: Expiră plafonarea la RCA. Șoferii vor plăti tarife mai mari cu 15% pentru asigurarea mașinii
Cum polița încheiată pe un an în septembrie 2024 expiră, pentru a face una nouă în timp util, același șofer din București, cu aceeași clasă „B”, a căutat cel mai mic tarif RCA pentru același Logan.
Și, cel mai mic preț e de 1.384,19 lei! Adică, cu aproape 50% mai mare!
Citește și: Atenție, șoferi! Amendă de 1.000-2.000 lei, dacă nu aveți acest document. Rămâi și fără talon
Tarifele de referință RCA valabile din decembrie 2024
Tarifele RCA sunt calculate în funcție de:
- puterea motorului (KW) pentru vehicule destinate transportului de călători, SUV-uri și autovehicule mixte cu o masă autorizată maximă de sub 3,5 tone și maxim 9 locuri;
- vârsta asiguratului pentru vehicule destinate transportului de călători, SUV-uri și autovehicule mixte cu o masă autorizată maximă de sub 3,5 tone și maxim 9 locuri/ persoane fizice;
- zona/regiunea geografică: București/Ilfov, Restul județelor;
- masa vehiculului (kg) pentru vehicule destinate transportului de marfă.
Asigurătorii invocă numărul mare de accidente pentru prețurile mari la RCA
"În medie, din fiecare 10 lei încasați din primele RCA, aproape 8 lei se duc doar pentru acoperirea daunelor rezultate din accidentele rutiere și a rezervelor aferente”. Iar una din 18 polițe generează o daună.
Evoluția primelor RCA este în directă legătură cu numărul foarte mare de accidente pe care vehiculele înmatriculate în România le produc atât în țară, cât și în străinătate”, explică Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România (UNSAR).
„Concret, România înregistrează o frecvență a daunelor RCA de 5,6%, ceea ce înseamnă că una din aproximativ 18 polițe generează un dosar de daună. Acest nivel este considerabil mai ridicat decât cel observat în alte state din Europa Centrală și de Est: Polonia (3,2%), Cehia (2,8%), Slovenia (2,7%), Letonia și Slovacia (3,5%) sau Bulgaria (3,7%).
Țări precum Germania, Suedia sau Franța, se situează și ele mai bine – cu frecvențe între 2,4% și 4,4%. În plus, dauna medie aferentă unui accident în România depășește suma de 2.200 EUR, situându-se deasupra mediei din Europa Centrală și de Est, ceea ce reflectă costurile tot mai ridicate asociate reparațiilor, manoperei, pieselor de schimb și despăgubirilor pentru victimele accidentelor de circulație (persoane vătămate corporal și aparținătorii celor decedați).
În plus, România se situează și într-un nedorit top 3 la numărul de accidente de vehicule produse în străinătate (date 2023) dintre toate statele care fac parte din Sistemul Carte Verde (47 de state)”.
Frecvența accidentelor produse de mașinile asigurate RCA în România se reflectă direct în daunele plătite, pentru că în cazul unui accident rutier, polița RCA a șoferului vinovat acoperă reparațiile, spitalizarea și daunele pentru autovehiculele și persoanele fără culpă în producerea evenimentului rutier - ceea ce este și scopul asigurării de răspundere civilă auto. Mai multe accidente - mai multe daune plătite și un preț per poliță mai mare.
„Numărul ridicat de evenimente acoperite prin polițele RCA generează automat despăgubiri semnificative pentru companiile de asigurări. Despăgubirile plătite anul trecut de companiile de asigurări, în baza polițelor RCA, au crescut cu 38%, până la peste 4,7 miliarde lei.
Acestor despăgubiri li se adaugă și sumele plătite de FGA – Fondul de Garantare a Asiguraților (în creștere cu circa 48%), precum și rezervele constituite de asigurători conform legislației. Astfel, în final, valoarea totală pentru asigurările RCA atinge nivelul de circa 7,9 miliarde lei”.
Șoferii din București și Ilfov își „mută” mașinile în acte pentru a plăti RCA mai mic
În condițiile creșterilor de preț, șoferii au început să-și înmatriculeze mașinile în alte județe, chiar dacă locuiesc, spre exemplu în București - unde tarifele se mențin ridicate - prin diferite metode legale, cum ar fi contracte de vânzare cumpărare sau acte de donație.
Sergiu Costache, reprezentant al Asociației pentru Promovarea Asigurărilor, a explicat fenomenul:
„Diferențele sunt de 30-40-50% din valoare și atunci, așa cum înainte românii își înmatriculau mașinile în Bulgaria, pentru că erau costuri mai reduse, acum ei vor beneficia de o asigurare RCA mai ieftină cu 30-40-50% dacă înmatriculează în provincie.
Eu prevăd că vor avea loc două fenomene: vor apărea firme specializate, care să facă înmatriculări pentru mașini în alte orașe decât București și zona Ilfov; pe de altă parte, cei care au rude în provincie vor înmatricula pe numele lor”.
„La un șofer în vârstă de peste 40 de ani, cum sunt cea mai mare parte a șoferilor, pentru o mașină normală, de capacitate medie, de vechime medie, calculul este făcut pentru B8, adică Bonus 8, maximum de bonus - cei mai buni șoferi din lume, care n-au avut accidente în ultimii 8 ani.
Dacă ar fi 2.500 – 2.600 lei, în București-Ilfov, la Brașov ar fi 1.500 lei pe un an, asigurarea RCA. La Cluj-Napoca, ar fi 1.460 lei”, explică Sergiu Costache.