România nu e „cimitirul de mașini” al UE, ci Grecia. Bulgaria nici nu dă cifre. Oamenii nu au bani

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 24.03.2025 - 16:21
România nu e „cimitirul de mașini” al UE, ci Grecia. Bulgaria nici nu dă cifre. Oamenii nu au bani - Foto: Profimedia Images (Imagine cu rol ilustrativ)
România nu e „cimitirul de mașini” al UE, ci Grecia. Bulgaria nici nu dă cifre. Oamenii nu au bani - Foto: Profimedia Images (Imagine cu rol ilustrativ)
România nu e „cimitirul de mașini” al UE, ci Grecia. Bulgaria nici nu dă cifre. Oamenii nu au bani - Foto: ACEA
România nu e „cimitirul de mașini” al UE, ci Grecia. Bulgaria nici nu dă cifre. Oamenii nu au bani - Foto: ACEA

România nu e „cimitirul de mașini” al UE, ci Grecia. Bulgaria nici nu dă cifre. Oamenii nu au bani de mașini noi, în contextul în care prețurile au crescut și cu 50% în 7-8 ani. Media de vârstă urcă accelerat peste tot, iar autoritățile „inventează” taxe pentru cele vechi.

SHARE

Orice șofer și-ar dori să conducă o mașină cât mai nouă, cât mai bună, cât mai pe placul său. Dar, în realitatea socio-economico-politică din ultimii ani, schimbarea mașinii a devenit din ce în ce mai dificilă din punct de vedere financiar.

Și, nu doar în România, ci aproape peste tot în lume. Cifrele arată că oamenii nu au bani de mașini noi. Fie optează din prima pentru o mașină la mâna a doua, fie le țin din ce în ce mai mult pe cele vechi, fie își înlocuiesc autoturismul cu altul uzat.

La nivelul Uniunii Europene vechimea medie a autoturismelor înmatriculate a ajuns la 12,5 ani, în SUA, la 13,6 ani. 

Citește și: Ce mașini și-au luat românii în 2024? Peste 150.000 de autoturisme noi și aproape 330.000 second

România nu e „cimitirul de mașini” al UE, ci Grecia. Bulgaria nici nu dă cifre. Oamenii nu au bani

Media de vârstă a întregului parc auto din UE a crescut continuu în ultimii ani. Și, probabil, va continua să crească accelerat, având în vedere evoluția prețurilor mașinilor noi. În 2017, de pildă, când a apărut cea de-a doua generație Dacia Duster aceasta avea preţuri cuprinse între 12.350 € şi 18.750 €, TVA inclusă. Acum, în 2025, Duter III pleacă de la 18.800 € și ajunge la 26.650 €, TVA inclusă, fără Rabla ori oferte speciale.

Dacă în 2021 vechimea medie a mașinilor din UE era de 12 ani, în 2023 a urcat la 12,3 ani, iar în 2024 a ajuns la 12,5 ani. 

Doar în 4 țări europene vechimea parcului de autoturisme mai e sub 10 ani, la ora actuală. 

Luxembourg, una dintre țările cu cel mai înalt standard de viață de pe „Bătrânul continent”, se laudă cu cele mai noi mașini, vechimea medie fiind de 8 ani. Urmează Austria, cu o vechime a parcului auto de 9,3 ani, Danemarca, cu 9,6 ani, și Belgia, cu 9,9 ani. 

Citește și: Analiștii visează la 50.000.000 mașini electrice în Europa. Oamenii nu au bani, industria e în criză

La polul opus, „cimitirul de mașini” al UE, cum le place unora să spună, se află în Grecia, unde media de vârstă a mașinilor a ajuns la 17,5 ani.

Cehia e pe locul 2, cu o medie de vârstă de 16,2 ani. Iar Bulgaria nici nu a dat toate cifrele pentru a figura în statistica ACEA. 

În România, vârsta medie e mașinilor înmatriculate a ajuns la 15,4 ani. În 2022, era de 14,9 ani, de exemplu. Ungaria stă puțin mai bine, cu o medie de 15 ani vechime, dar cu un procent de mașini mai vechi de 10 ani mult mai mare (din totalul de 4.164.241 de mașini înregistrate în Ungaria, 3.089.985 au peste 10 ani). 

Citește și: Piața de mașini SH duduie. Dar, atenție ce cumpărați! TOP 20 mașini „umblate” de samsari în România

Iar a deține o mașină veche nu e rușine nici în Germania, cea mai puternică și mai mare piață auto din Europa (vârsta medie a parcului auto a urcat la 10.3 ani în 2024, din 49.098.685 autoturisme înmatriculate 22.733.165 au peste 10 ani), nici în Franța (vârsta medie a parcului auto a urcat la 11,2 ani în 2024, din 39.258.632 autoturisme înmatriculate 20.948.990 au peste 10 ani), de exemplu. 

Așadar, având în vedere cifrele, taxarea suplimentară a mașinilor vechi nu a adus și nu va aduce nicio îmbunătățire. Doar este un bir în plus, o sursă de venit la buget. Fiecare șofer trebuie lăsat să conducă ce își permite, nu să fie constrâns prin lege. Focusul autorităților ar trebui să fie starea autovehiculelor din trafic, respectarea parametrilor tehnici și de poluare. 

Citește și: EXCLUSIV Câte mașini chinezești noi și-au luat românii în 2024 și ce modele au ales

Ce vechime medie au mașinile din statele europene

Ce mașini au românii? 65% au peste 16 ani

În România sunt înmatriculate 8.449.781 de mașini. Iar, dintre acestea, 5.536.667 au peste 16 ani vechime, conform datelor DGPCI pe anul 2024. Adică, în jur de 65%. Doar 693.744 au până în 5 ani și 951.819 au între 6 și 10 ani.

De ce? Matematic, românii nu își permit un autoturism nou din salariul mediu. 

În România, salariul mediu net este la ora actuală de 830 euro/lună, potrivit datelor numbeo.com. Deci, de 9.960 euro pe an. 

Prin urmare, matematic, conform recomandărilor specialiștilor în finanțe personale, românul cu salariul mediu își poate permite o mașină de 3.490 euro sau maximum de 4.980 euro. 

Iar la acești bani nu se pune problema de mașină nouă. Nici de un microcar cu permis de la 16 ani nu prea ajung.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te