Orice șofer și-ar dori să conducă mașina la care visează. Dar, achiziționarea unei mașini nu se poate baza, din păcate, doar pe preferințe și gusturi. Trebuie să țină cont de capacitatea financiară a fiecăruia. Iar calculele nu se rezumă doar la prețul de achiziție. Foarte importante sunt și costurile de exploatare (mentenanță, reparații, carburant, asigurare, etc.).
Matematic, specialiștii în finanțe personale spun că, pentru a nu genera deloc presiune pe buget, când se gândește să-și schimbe automobilul, un șofer trebuie să socotească ca prețul acestuia să nu depășească 35% din salariul său net anual.
Procentul poate urca până la maximum 50%, dacă acesta își asumă anumite constrângeri.
Citește și: Ce mașini și-au luat românii în 2024? Peste 150.000 de autoturisme noi și aproape 330.000 second
Ce mașini își permit românii? 65% au peste 16 ani. Nu își pot lua una nouă din salariul mediu
În România sunt înmatriculate 8.449.781 de mașini. Iar, dintre acestea, 5.536.667 au peste 16 ani vechime, conform datelor DGPCI pe anul 2024. Adică, în jur de 65%. Doar 693.744 au până în 5 ani și 951.819 au între 6 și 10 ani.
Citește și: Mașinile Dacia, cotă de piață record în Europa, în 2024. Sandero a bătut VW Golf și Renault Clio
De ce? Matematic, românii nu își permit un autoturism nou din salariul mediu.
În România, salariul mediu net este la ora actuală de 830 euro/lună, potrivit datelor numbeo.com. Deci, de 9.960 euro pe an.
Prin urmare, matematic, conform recomandărilor specialiștilor în finanțe personale, românul cu salariul mediu își poate permite o mașină de 3.490 euro sau maximum de 4.980 euro.
Iar la acești bani nu se pune problema de mașină nouă. Nici de un microcar cu permis de la 16 ani nu prea ajung.
Citește și: Veste proastă, pentru români! Programul Rabla 2025, schimbat radical. Mașinile DIESEL, interzise
Top-ul celor mai ieftine mașini noi pe piața din România, fără programul Rabla sau oferte speciale, e condus de Mitsubishi Space Star – de la 12.852 euro, TVA inclusă.
Pe locul 2 se află Dacia Sandero - de la 13.300 euro, TVA inclusă. Urmează Dacia Logan - de la 14.100 euro, TVA inclusă, Renault Clio - de la 15.500 euro, TVA inclusă, și Kia Picanto – de la 15.649 euro, TVA inclusă. Dacă mai sunt și alte modele noi în acest interval de preț și mi-au scăpat, îmi cer scuze.
Nici de un microcar nou sau cvadriciclu, cum i se mai spune, ce poate fi condus cu permis de la 16 ani, nu ajunge salariul mediu.
De exemplu, Allview CityZen, prima mașină electrică „românească” cu permis de la 16 ani are un preț de listă de 15.980 euro. Prin programul Rabla, ajunge 7.990 euro. Iar, pe piața second, un cvadriciclu Chatenet în stare bună nu prea găsești sub 6.500-7.000 euro.
Citește și: VIDEO Cât costă CityZen, prima mașină electrică „românească” cu permis de la 16 ani. Vine din China
Așadar, matematic, românul cu salariul mediu își poate permite doar o mașină second hand. Dar, nici în acest caz, una bună, fără „milioane” de kilometri în bord (adică, cu maximum 200.000 km parcurși) și daune majore, nu găsești la 3.500 - 5.000 euro, decât dacă are peste 12-15 ani vechime.
Newsweek a căutat pe site-urile de anunțuri auto oferte de maximum 6.000 euro, având în vedere că prețul cerut se poate negocia, și nu a găsit prea mult oferte de mașini interesante, ce ar merita văzute, la 3.500 - 5.000 euro.
De exemplu, ne-a sărit în ochi o Honda Civic 1.8 Executive cu 110.000 km parcurși, conform vânzătorului, an fabricație 2009, la 6.000 euro, precum și o Skoda Octavia 1.4 MPI Ambiente cu 150.000 km parcurși, an fabricație 2012, tot la 6.000 euro.
Citește și: Criză? Românii și-au cumpărat 684 de modele BMW M în 2024. 89 sunt XM-uri, de peste 170.000 € bucata
Mașină mai tânără de 8 ani, la circa 5.000 euro, ce ar merita văzută nu găsești, în general, decât modele precum Dacia Logan, Citroen C-Elysee sau Fiat Panda.
Între 4.000 și 5.000 euro, poți găsi, de exemplu, Dacia Logan 0.9 TCe Laureate din 2013, cu 116.000 km, potrivit vânzătorului, un Citroen C5 diesel din 2012, cu 163.000 km, un Ford Focus diesel sau benzină din 2013-2014, cu circa 170.000-190.000 km, o Mazda 3 1.6 GT-Line cu 157.000 km, un Ford Fiesta pe benzină din 2014-2015, cu circa 145.000-170.000 km, o Kia Ceed 1.4 GLS din 2010, cu 115.000 km, ori o Skoda Fabia 1.2 benzină din 2011, cu 104.000 km.
Sub 4.000 euro poți găsi, de exemplu, un Ford Fiesta 1.25 Trend din 2009, cu 81.000 km, conform vânzătorului, un Volkswagen Golf V 1.4 TSI din 2008, cu 163.000 km, ori un Opel Astra 1.5 sedan din 2008, cu 118.000 km.
Diesel-ul, la putere în România
În România sunt înmatriculate 8.449.781 de mașini. Dintre acestea, 3.759.587 sunt pe benzină și 4.284.499 sunt diesel.
Iar dacă față de 2023 numărul autoturismelor pe benzină înmatriculate în România a crescut cu 1,3% în 2024, numărul autoturismelor cu motor diesel a crescut cu 4,52%.
În ceea ce privește piața de mașini noi, în anul 2024, autoturismele „electrificate“, respectiv cele electrice (100% și hibride plug-in) și cele full hybrid (care dispun și de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă), au deținut o cotă de piață de 25,1%, cu 11,3 puncte procentuale mai mare față de motorizările diesel plus mild hybrid diesel.
Iar benzina a fost la putere. Anul trecut, autoturismele cu motorizări pe benzină plus mild hybrid benzină au înregistrat o creștere cu 1,9% față de anul 2023, ajungând la o pondere de 61,2% din piață.
În ceea ce privește autoturismele noi echipate cu motoare diesel plus mild hybrid diesel, acestea au înregistrat și ele o creștere, +18%, și au avut o cotă de 13,8% din total.
Vânzările de mașini plug-in hybrid noi au avansat și ele, deținând o cotă de piață de 4.3%, față 3,8% în 2023.
Per total, la sfârșitul lui 2024, în România erau înmatriculate 49.594 de mașini 100% electrice și 266.598 de mașini hybrid (benzină + electric, motorină + electric, GPL + electric), respectiv +26,2% și +44,9%, față de 2023.