Evoluția din „Top 10 cele mai vândute mașini în Europa” în primele șase luni ale fiecărui an din 2005 și până în prezent arată cum s-au schimbat preferințele europenilor în funcție climatul socio-economic.
Dacă timp de 15 ani, din 2005 până în 2020, de exemplu, cele mai vândute mașini au fost din clasa compactă, Opel Astra și Volkswagen Golf (performerul categoric al perioadei), în 2025 vedetă a fost Dacia Sandero, un model de clasă mică, mult mai ieftin.
Cum s-a schimbat topul celor mai vândute mașini în Europa în 20 ani. De la Astra și Golf, la Dacia
De asemenea, dacă acum 20 de ani, în 2005, TOP 3 cele mai vândute mașini în Europa era format doar din compacte, Opel Astra, Volkswagen Golf și Ford Focus, din 2010 până în 2020 în TOP 3 cele mai vândute mașini în Europa a rămas o singură compactă, VW Golf (locul 1), celelate două trepte ale podiumului fiind ocupate de modele din clasa mică, Ford Fiesta, Renault Clio și, în 2020, Peugeot 208.
Citește și: Românii nu au bani de mașini noi. Piața auto, -15%. Mașinile electrice, -41%. Mașinile SH, +9%
În 2005, înainte de criza financiară din SUA și, apoi, din Europa, piața auto europeană trăia vremuri bune. Pe atunci, cel mai bine vândut model în primele șase luni a fost Opel/Vauxhall Astra, cu peste 275.000 de unități. Restul modelelor din Top 10 au fost modele din segmentele B și C, cu excepția Audi A4, care a ocupat locul 10.
Cinci ani mai târziu, în 2010, volumele s-au menținut, dar Volkswagen Golf a preluat conducerea, plasând Astra pe locul 7. Toate modelele au fost modele din segmentele B și C.
În 2015, cifrele de pe piața auto din Europa arată că aceasta își revenise după anii de criză economico-financiară și a început să fie impulsionată de SUV-uri. A doua generație a Nissan Qashqai a continuat să amplifice succesul acestor vehicule. Drept urmare, Renault Megane și Opel Astra au ieșit în afara Top 10, potrivit datelor prelucrate de Car Industry Analysis.
Citește și: Mașinile chinezești, coșmarul industriei auto din Europa. Au inundat piața. 327.712 unități, în 2025
În 2020, în cea mai grea perioadă a pandemiei, vânzările de mașini au scăzut dramatic, până în punctul în care cele 119.152 de unități vândute de Golf au fost mai puține decât înmatriculările modelului Audi A4, care ocupa poziția a 10-a în 2005. Renault Captur a fost cel mai popular SUV din Europa.
Singurele trei modele care au ajuns întotdeauna în acest clasament exclusiv în anii analizați au fost Volkswagen Golf, Peugeot 206/7/8 și Renault Clio. Opel Corsa și Ford Fiesta (scoasă din producție) au ratat acest clasament în acest an.
Dacia Sandero, model low-cost, a ocupat primul loc în clasament în 2025, în timp ce Golf a ocupat poziția a 5-a.
De asemenea, trebuie observat cum volumele sunt încă foarte mici în comparație cu acum 20, 15 sau 10 ani.