Șase cilindri, două turbine, cilindree de 3.3 litri, propulsie sau tracțiune integrală, cutie de viteze automată cu opt trepte, suspensie sport activă, caroserie în stil coupé în patru uși, accelerație 0 – 100 km/h în 4,9 secunde și o viteză maximă de 270 km/h. Oricine ar încerca să schițeze un portret-robot de mașină doar după aceste date nu va desena nici cu creionul rupt logo-ul Kia. S-ar gândi, probabil, la un Gran Turismo (GT) Audi, BMW sau Mercedes. Și n-ar greși prea mult.
De la intrarea timidă pe piața auto europeană, în anii 1990, cu modele precum citadina Pride (o Mazda 121 rebranduită), prima generație a SUV-ului Sportage (dezvoltat într-o alianță cu Ford și Mazda) sau sedan-ul compact Schuma, Kia a evoluat spectaculos și, în ultimii ani, a devenit un adversar direct și redutabil pentru mărcile de volum cu notorietate și istorie pe „bătrânul continent“, cel puțin cu modelele Ceed și Sportage. Iar coreenii au plusat și la capitolul „Eco“, acum, e-Niro și a doua generație e-Soul, de exemplu, oferind autonomii 100% electrice de până la 450 de kilometri cu o singură încărcare.
Kia Stinger, mai ales versiunea GT S, este cu totul altceva. Este un model de imagine, o mașină aspirațională, un vârf de lance care arată nivelul la care a ajuns producătorul.
Stinger GT S nu are nicio legătură conceptuală cu vreun alt model Kia și nici nu are adversari în curțile rivalilor, indiferent că vorbim despre Opel, Ford, Volkswagen, Renault, Toyota, Honda, Skoda, Peugeot sau orice alt producător din segmentul mediu. Opel Insignia GSi nu are decât 260 CP, de exemplu, iar Volkswagen Arteon R-Line ajunge la 272 CP. Poate un urmaș al lui Insignia OPC de 320 CP s-ar fi apropiat, dar, deocamdată, nu este cazul.
Cu o platformă dezvoltată cu tracțiune spate și, opțional, cu integrală (în România se importă doar Stinger GT S 4x4, dar pe piețe precum Australia sau Statele Unite cei 370 CP pot ajunge și doar la puntea spate), o caroserie de coupé în patru uși cu hayon plonjat, de 4.830 de milimetri lungime, și performanțe de top, Kia Stinger GT S își găsește rivali doar în segmentul premium sport.
Și nici acolo prea mulți. La capitolul tracțiune spate cu dimensiuni și performanțe similare, nu prea se încadrează decât BMW Seria 4 Gran Coupé (440i). Iar dacă introducem în ecuație și tracțiunea integrală, avem BMW 440i xDrive și Audi S5 Sportback. Greu, foarte greu, pentru un aspirant să se bată la acest nivel. Și, totuși...
Performanțe, dinamică și preț
În momentul de față, cu toată bunăvoința, nu se poate pune egal între Kia, BMW, Audi sau alt brand premium. Cu o „floare“ nu se face primăvară, chiar dacă are un design puternic și stilat, este performantă, stă foarte bine pe drum și are finisaje atent realizate. Dacă vor mai urma vreo două generații, mai stăm de vorbă.
Cum a reușit Kia să apropie Stinger-ul atât de periculos de premiumul german sport? Spuneam mai sus că are parfum de „M“. Nu am exagerat cu nimic. Descendent direct al conceptului Kia GT prezentat în 2011, la Salonul Auto de la Frankfurt, design-ul lui Stinger este semnat de Peter Schreyer, un designer cunoscut pentru aportul adus primei generații Audi TT, și de Gregory Guillaume. Și, mai interesant, de partea tehnică a lui Stinger s-a ocupat Albert
Biermann. Cine? Albert Biermann, fostul vice-președinte al BMW M, care acum este șeful diviziei de performanță și dezvoltare al Hyundai Motor Group. Așa că este clar de ce Stinger-ul GT S te face să te simți puțin bavarez...
Poziția la volan este joasă, cu picioarele aproape întinse, și confortabilă. Volanul nu are un design emoționant și are prea multe butoane, dar are exact grosimea care trebuie și se simte bine în palme. Bordul ușor orientat către șofer este minimalist, fără o puzderie de butoane, și emană sportivitate prin gurile de ventilație centrale rotunde. Sistemul de infotainment este intuitiv și rapid la comenzile tactile. Dacă avea și un fel de iDrive și comenzi prin gesturi, „tacâmul“ era complet.
La rece, motorul V6 bi-Turbo pornește cu o ușoară tentă baritonală în tobele cu patru guri. Apoi, se liniștește, iar sunetul acestuia este îmbunătățit de sistemul audio. Cei 370 CP sunt acasă, însă. Stinger GT S dispune și de funcție „Launch control“ și mașina pleacă ca din pușcă în modurile „Sport“ sau „Sport+“.
Interesant, atât pe accelerare, cât și pe frânare, mașina se simte mai mult ca o propulsie, circa 80% din forță fiind aruncată către puntea spate. Tracțiunea integrală este, însă, acolo, pentru momentele în care se depășește limita. Iar Stinger GT S stă aproape ca pe șine.
Suspensia activă își face bine treaba, cei peste 10.000 de kilometri parcurși în teste pe Nurburgring, la solicitarea lui Biermann, se văd. La fel cum se văd și în cazul frânelor semnate de Brembo. Direcția este sport, destul de grea, și oferă un feedback bunicel în volan, dar nu la nivelul BMW. Cu 370 CP și un cuplu de 510 Nm sub pedală, cel mai mult contează că este intuitivă și precisă.
Cutia de viteze automată cu opt trepte sună și ea, oarecum, bavarez, dar nu e. Să nu înțelegeți greșit, schimbă bine, dar se mai păcălește, în cazul unui stil de condus sportiv destul de agresiv. Poate fi ajutată, însă, cu ajutorul padelelor din spatele volanului.
Prin urmare, una peste alta, Kia Stinger GT S este un exercițiu de forță reușit care merită încercat. Iar prețul este mai mult decât competitiv. Mașina testată avea cam toate opțiunile posibile și costă 48.000 de euro, cu TVA. Un BMW 440i xDrive cu dotări similare ajunge ușor la 65.000 – 70.000 de euro.
Verdict Newsweek România
+ Design, ambianță interioară, ținută de drum, performanțe, frâne, ergonomie, sistem de infotainment, plafon îmbrăcat în piele neagră, preț.
- Portbagaj de 406 litri, consum mare (17-18 litri/100 km urban, 11-12 litri/100 km extraurban), sunetul tobelor, spațiu limitat pentru al treilea pasager în spate, valoarea impozitului.