vineri 05 decembrie
EUR 5.0920 USD 4.3641
Abonează-te
Newsweek România

Mulți șoferi nu știu că mașinile moderne se strică dacă le faci plinul. Pagubele te duc la 1.000 de euro

Data publicării: 05.12.2025 • 07:30 Data actualizării: 05.12.2025 • 07:39
Mulți șoferi nu știu că mașinile moderne se strică dacă nu li se face plinul corect - Foto: Freepik (imagine cu rol ilustrativ)
Mulți șoferi nu știu că mașinile moderne se strică dacă nu li se face plinul corect - Foto: Freepik (imagine cu rol ilustrativ)
Mulți șoferi nu știu că mașinile moderne se strică dacă nu li se face plinul corect - Foto: Freepik (imagine cu rol ilustrativ)
Mulți șoferi nu știu că mașinile moderne se strică dacă nu li se face plinul corect - Foto: Freepik (imagine cu rol ilustrativ)

Mulți șoferi, chiar și unii cu multă experiență, nu știu că mașinile moderne, mai ales cele pe benzină, se pot strica dacă nu li se face plinul corect. Mecanicii explică că problema e sistemul EVAP.

Rezervorul de carburant al mașinii nu trebuie umplut ochi, mai ales dacă automobilul este pe benzină și produs începând cu anul 2019.

Poate să apară o problemă, spun mecanicii, a cărei rezolvare poate costa și peste 1.000 de euro.

Citește și: Pasiune, miros de benzină, adrenalină și eleganță. Cele mai tari „motoare” din lume la întâlnirea anuală

Mulți șoferi nu știu că mașinile moderne se strică dacă nu li se face plinul corect. Explicațiile mecanicilor

Problema este sistemul EVAP (Evaporative Emission Control), un sistem al vehiculelor moderne care previne eliberarea vaporilor de combustibil în atmosferă, capturându-i și reintroducându-i în motor pentru a fi arși. 

Sistemul EVAP, devenit obligatoriu în Europa din 2019 odată cu introducerea standardului de emisii Euro 6d-Temp, funcționează, pe scurt, în două faze principale: stocarea vaporilor într-un recipient cu cărbune activ (canistră de cărbune) și, apoi, purjarea lor în colectorul de admisie pentru ardere, atunci când motorul este în funcțiune.

Respectiv, când motorul este oprit, vaporii de combustibil din rezervor sunt direcționați prin furtunuri către canistra de cărbune activ.

Cărbunele absoarbe și stochează acești vapori. Apoi, când motorul este pornit și atinge temperatura optimă de funcționare, computerul mașinii (ECU) deschide o valvă de purjare, care permite vaporilor stocați să fie aspirați în colectorul de admisie și arși în cilindrii motorului.

Citește și: Ai mașină pe benzină sau motorină cu motor turbo? 5 greșeli care te pot trimite direct la service

Mulți șoferi nu știu că mașinile moderne se strică dacă nu li se face plinul corect - Foto: Freepik (imagine cu rol ilustrativ)
Când faceți plinul și pompa de benzină „sare” automat, se oprește, este recomandat să evitați adăugarea de combustibil cu forța, apăsând scurt pe „pistol”.

Sistemul EVAP este destul de simplu. La mașinile cu motor pe benzină, bușonul rezervorului etanșează ermetic rezervorul, iar vaporii de benzină acumulați sunt eliberați printr-o țeavă specială, care duce la un recipient cu cărbune activ.

Când motorul funcționează și condițiile sunt ideale, supapa de purjare se deschide, iar vaporii stocați în recipient sunt trimiși la galeria de admisie și arși împreună cu combustibilul din motor.

Sistemul EVAP este conceput pentru gaze, însă, nu pentru lichide. Atunci când rezervorul este umplut ochi, benzina poate intra pe țeava EVAP și ajunge la recipientul cu cărbune activ, îmbibându-l.

Drept urmare, admisia de vapori de combustibil nu va mai funcționa corect și mașina va începe să genereze mesaje de eroare „Check Engine” și, probabil, veți simți un miros mai puternic de benzină în habitaclu.

Acest lucru se întâmplă deoarece cărbunele activ s-a „îmbibat” cu benzină, și-a pierdut capacitatea de a absorbi vaporii și devine ineficient sau complet distrus.

Iar mecanii atrag atenția că înlocuirea canistrei cu cărbune activ a sistemului EVAC poate costa și peste 1.000 de euro, în funcție de mașină.

Așadar, când faceți plinul și pompa de benzină „sare” automat, se oprește, este recomandat să evitați adăugarea de combustibil cu forța, apăsând scurt pe „pistol”. 

Mai multe articole din secțiunea Auto
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Newsweek România Abonamente

Print

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Fără reclame
Abonează-te
Print + Digital

Print + Digital

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Digital

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Newsweek România
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te
Newsweek România
Newsweek România Ultima oră
Newsweek România
Ultima oră