Cum pot merge șoferii iarna cu roți de vară fără a lua o amendă de 3.300 lei? „Șmecheria” din lege

DE Mircea Neacșu | Actualizat: 04.11.2024 - 17:46
Cum pot merge șoferii iarna cu roți de vară fără a lua amendă până la 3.300 lei.„Șmecheria” din lege - Foto: Freepik - Imagine cu rol ilustrativ
Cum pot merge șoferii iarna cu roți de vară fără a lua amendă până la 3.300 lei.„Șmecheria” din lege - Foto: Freepik - Imagine cu rol ilustrativ
Cum pot merge șoferii iarna cu roți de vară fără a lua amendă până la 3.300 lei.„Șmecheria” din lege - Foto: autobild.de - Imagine cu rol ilustrativ
Cum pot merge șoferii iarna cu roți de vară fără a lua amendă până la 3.300 lei.„Șmecheria” din lege - Foto: autobild.de - Imagine cu rol ilustrativ

Nu e recomandat și poate fi chiar foarte periculos ca șoferii să meargă iarna cu roți de vară, având în vedere că sub 7 grade Celsius aderența cauciucurilor de vară scade exponențial. Dar, conform legii, poliția nu poate da amenzi de până la 3.300 lei decât în anumite condiții.

SHARE

Așa cum, probabil, nu plecați de acasă în sandale când afară ninge și e frig, așa nu vă forțați norocul iarna la volan cu mașina încălțată cu pneuri de vară.

Citește și: OFICIAL Șoferii pot înlocui becurile farurilor cu LED-uri fără amendă de 1.320 lei. Explicațiile RAR

Orice anvelope de iarnă sau „All Seasons”, chiar și cele uzate până la martorii de siguranță, sunt mult mai sigure decât cele de vară pe carosabilul înghețat, fie el uscat sau ud.

Iarna, pneurile de vară se întăresc și nu au nici profil sculptat care să „muște” din zăpadă sau să elimine zloata, zăpada apoasă. Mașina poate deveni incontrolabilă atât la manevrele clasice de frânare ori evitare, cât și pe viraje.

Sistemele elecronice de control al tracțiunii și al stabilității nu pot compensa lipsa de aderența a anvelopelor.

Citește și: Cât de eficiente sunt cauciucurile de iarnă în funcție de gradul de uzură

Ați mai auzit și veți mai auzi sfaturile specialiștilor, potrivit cărora pneurile de iarnă sunt realizate din compuși chimici speciali și proiectate să faciliteze controlul autoturismului sub temperatura recomandată de 7 grade Celsius și chiar peste -25 de grade Celsius, pe drumuri acoperite cu gheaţă, zăpadă sau zloată, de exemplu, datorită blocurilor late şi tăieturilor suplimentare în banda de rulare, denumite „lamele“, care conferă aderenţă suplimentară și capacitatea de „evacua“ zăpada și apa acumulată la rulare.

Iar fiecare șofer ar trebui să facă teste comparative. Orice urmă de reticență față de utilitatea cauciucurilor de vară/iarnă i se va risipi când va constata, de pildă, că acolo unde n-a putut evita un obstacol sau lua curba pe zăpadă/gheață cu pneuri de vară, cu gume de iarnă va trece liniștit mai departe.

Citește și: VIDEO Cauciucuri de iarnă sau „All-Seasons”? Grosimea zăpezii și stilul de condus motivează alegerea

Cum pot merge șoferii iarna cu roți de vară fără a lua amendă până la 3.300 lei. „Șmecheria” din lege

Deși nu e recomandat și poate fi chiar foarte periculos ca șoferii să meargă iarna cu roți de vară, având în vedere că sub 7 grade Celsius aderența cauciucurilor de vară scade exponențial, conform legii, în România, poliția nu poate da amenzi de până la 3.300 lei pentru lipsa penurilor adecvate pentru sezonul rece decât în anumite condiții.

Pe scurt, șoferii care își asumă riscurile utilizării de roți de vară iarna pot circula în România fără a risca să fie sancționați cu amendă între 1.400 şi 3.300 de lei (clasa a IV-a de sancţiuni, 9-20 puncte-amendă) pentru lipsa anvelopelor de iarnă sau „All Seasons”, marcate cu simbolul „3PMSF”, de tip fulg de zăpadă şi munte, precum și după simbolul „M+S” (Mud = noroi, Snow = zăpadă), dacă asfaltul este uscat. 

Citește și: UTIL Ai nevoie de cauciucuri noi? Cum se citește și se interpretează corect eticheta anvelopelor

Ce spune legea în România despre cauciucurile de iarnă

Ordonanța de Guvern 5/2011, care se referă la obligativitatea dotării autovehiculelor cu anvelope de iarnă, este destul de vagă și nu impune un interval clar de timp.

Conform legii, șoferii trebuie aibă cauciucuri de iarnă când circulă pe drumuri acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei, indiferent de perioada calendaristică.

Adică, teoretic, și vara dacă sunteți surprinși de puțină zăpadă pe Transfăgărășan, de  exemplu, riscați o amendă cuprinsă între 9 și 20 de puncte, respectiv între 1.400 şi 3.300 de lei. Sigur, se poate plăti jumătate din sumă în termen de 15 zile.

Citește și: Cum spun specialiștii că șoferii trebuie să depoziteze anvelopele de vară pentru a nu le strica

Codul Rutier prevede această sancţiune la art.102, alin. 1, punctul 28, şi are următorul text: “Conducerea autovehiculului pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheață sau polei, fără ca acesta să fie dotat cu anvelope de iarnă, iar în cazul autovehiculului de transport marfă cu o masă totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone și al autovehiculului de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducatorului auto, fără ca acestea să fie echipate cu anvelope de iarna pe roțile axei/axelor de tracțiune sau fără a avea montate pe aceste roti lanturi sau alte echipamente antiderapante certificate”.

Citește și: Zeci de anvelope de iarnă de SUV-uri și mașini sport, testate de specialiști. Care sunt recomandate

Cum identificați anvelopele omologate pentru iarnă

Puteţi recunoaşte o anvelopă omologată pentru iarnă după simbolul „3PMSF”, de tip fulg de zăpadă şi munte, precum și după simbolul „M+S” (Mud = noroi, Snow = zăpadă), de pe flanc. Atât pneurile specializate de iarnă, cât și cele „All-Seasons” ce pot fi utilizate cu succes în anotimpul rece, dispun de aceste marcaje.

Producătorii de anvelope de top la nivel mondial consideră că marcajul pentru o anvelopă de iarnă de ultra-înaltă performanță este muntele cu trei piscuri și fulgul de nea, aspect ce nu apare în prevederea legislativă de la noi din țară.

Specialiștii Michelin, de exemplu, spun că un pneu de iarnă bun trebuie să răspundă la peste 50 de criterii de performanță.

Criteriile prioritare sunt tracțiunea pe zăpadă și gheață, aderența pe zăpadă și gheață, aderența pe asfalt uscat și rezistența la acvaplanare.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te