Faptul că din 30 iunie 2025 șoferii pot merge doar pe autostradă de la Constanța până la Curtea de Argeș, ocolind Capitala, după terminarea A0 Sud, poate fi considerat una din cele mai mari realizări de infrastructură rutieră din ultimul deceniu.
Citește și: VIDEO Cum arată Autostrada București deschisă luni? Ajungi din Constanța la Curtea de Argeș în 3 ore
Dacă 2024 a fost an - record în ceea ce privește evoluția autostrăzilor din România, cu 195 km inaugurați, în primele luni ale anului 2025 nu s-a deschis niciun traseu nou de autostradă sau drum expres. Dar, începând din iunie, situația se schimbă.
HARTĂ De la Constanța la Curtea de Argeș, pe autostradă. Ce autostrăzi se mai deschid în 2025?
Dacă se aliniază toate planetele, până la sfârșitul anului, ar putea fi finalizați peste 300 de kilometri de autostrăzi și drumuri expres, potrivit specialiștilor de la 130km.ro, care monitorizează investițiile în infrastructura rutieră din România.
AUTOSTRADA A0 (CENTURA BUCURESTI)
Pe secțiunea Sud a autostrăzii A0 situația este urmatoarea: lotul 1 A2 – Jilava (16,9km) este deschis; lotul 2 Jilava - DN6 este deschis (16,3km); lucrarile pentru lotul 3 (DN6 - A1, 18,0km) au fost încheiat și s-a dat drumul traficului pe 30 iunie 2025..
Pe secțiunea de A0 Nord: lotul 1 DJ601 – DN1 (17,5km) este în lucru după semnarea întârziata a contractului de execuție (termen de finalizare în 2026); lotul 2 DN1/Corbeanca - DN2/Afumati (19,0km) este deschis; lotul 3 DN2/Afumati – DN3/Cernica (8,6km) este deschis parțial pe o sectiune 2,3km (diferența programată pentru deschidere in 2025); lotul 4 DN3 – A2 (4,47km) este în construcție cu termen de deschidere în 2025.
AUTOSTRADA A1 (BUCURESTI - NADLAC)
Tronsonul București - Pitesti este deschis integral circulatiei (109,6km).
Pe urmatorul tronson, Pitesti - Sibiu, secțiunea 1 Sibiu - Boița (13,2km) este deschisă.
Pentru celelalte patru secțiuni exista contracte semnate și lucrări în derulare: secțiunea 2 Boita - Cornetu (31,3km, termen de deschidere 2027), secțiunea 3 Cornetu - Tigveni (37,9km, termen deschidere în 2027), secțiunea 4 (Tigveni - Curtea de Argeș, 9,9km, termen deschidere în 2026) și sectiunea 5 Curtea de Arges - Pitești (30,4km) a fost complet deschisă în iunie, după inaugurarea segmentului 15,8km lipsă din secțiunea 5, intre Pitesti si Baiculesti,
Citește și: Suntem cu un pas mai aproape să conectăm Vestul de Estul ţării prin autostrăzi. Câți km sunt gata?
Centura orașului Sibiu (17,6km) este deschisa circulatiei. Tronsoanele urmatoare, Sibiu - Oraștie (82,2km) și Oraștie - Deva (32,5km) sunt deschise la rândul lor.
Tronsonul urmator, Lugoj - Deva, este deschis, cu excepția a 13,5km pe lotul 2, între Margina și Holdea, pentru care lucrările sunt în derulare, cu termen de deschidere în 2026 (lungime secțiune deschisa pe Lugoj - Deva: 86,3km).
Celelalte tronsoane ale autostrăzii A1, respectiv Lugoj - Timișoara (35,1km), Timișoara - Arad și Centura Arad (41,0km) și Arad - Nadlac (38,9km) sunt deschise integral circulației.
AUTOSTRADA SOARELUI - A2 (BUCUREȘTI - CONSTANȚA)
Autostrada este deschisa integral circulatiei (202,8km).
AUTOSTRADA TRANSILVANIA - A3 (BUCURESTI - BORȘ)
Primul tronson, București - Ploiești (65,2km), este deschis integral circulației.
Pe urmatorul tronson, Ploiești - Brasov, singura secțiune deschisă este traseul Râșnov - Cristian (6,3km).
Citește și: Cea mai așteptată autostradă din România, un vis îndepărtat. Nu e prioritate nici până în 2028
Tronsonul Brașov - Târgu Mureș a fost eliminat demult din planuri, acesta fiind înlocuit cu traseul Sebeș - Turda de pe autostrada A10.
Următorul tronson, Târgu Mures - Gilau (103,5km), este deschis integral circulatiei.
Pe ultimul tronson, Gilău - Borș, situația este urmatoarea: Gilău - Nădășelu (9,5km) deschis; Nădășelu - Mihăiești (16,8km) în lucru, termen deschidere în 2025; doua viaducte incluse în acest traseu vor fi executate printr-un proiect separat pentru care s-a desemnat un constructor în martie 2024, dar contractul nu a fost semnat încă; Mihăiești - Zimbor (13,3km) în lucru, termen deschidere 2025; Zimbor - Poarta Sălajului (13,3km) în lucru, termen deschidere 2025 (nodul Românași care asigură descarcărea traficului de pe lotul Zimbor - Poarta Sălajului va fi realizat prin licitație separată, aflată în derulare); Poarta Sălajului - Zalău (15,1km) și Zalău - Nușfalău (25,8km) – licitații în derulare, constructor desemnat; Nușfalău - Suplacu de Barcău (13,6km) deschis; Suplacu de Barcău - Chiribiș (26,4km) - în lucru, termen de deschidere în 2025; Chiribiș - Biharia (28,9km) – în lucru, termen deschidere în 2026; Biharia - Borș (5,4km) deschis.
AUTOSTRADA A4 (CENTURA CONSTANȚA)
Traseul inițial al Autostrazii A4, reprezentând varianta de ocolire a orașului Constanța (21,8km), este deschis integral circulației.
Există o licitație în derulare pentru un nou segment care începe la sud de Constanța, ocolește o parte din stațiunile de pe litoralul Mării Negre și ajunge în apropiere de Olimp (30,6km).
AUTOSTRADA SUD A6 (LUGOJ - BUCUREȘTI)
Singura porțiune deschisă circulației pe autostrada A6 este Balint - Centura Lugoj (10,5 km).
Exista licitații în derulare pentru toate cele sase loturi ale traseului Craiova - Târgu Jiu. Acestea acopera traseul Craiova - Filiași, 51,5km, care va fi realizat la profil de autostradă, și traseul Filiasi - Targu Jiu, 58,6km, care va fi realizat la profil de drum expres, și sunt împărțite astfel: lotul 1 DEx12/Ghercești - Craiova Nord (10,3km), lotul 2 Craiova Nord - Beharca (14,4km), lotul 3 Beharca - Filiasi (21,7km), lotul 4 Filiasi - Bibesti (22,9km), lotul 5 Bibesti - Targu Carbunesti (21,5km) si lotul 6 Targu Carbunesti - Centura Targu Jiu (19,3km).
AUTOSTRADA MOLDOVEI - A7 (PLOIEȘTI - PAȘCANI)
Pe secțiunea Ploiești - Buzău este deschis lotul 1 Dumbrava - Mizil (21,0km).
Sunt aproape de finalizare lotul 2 Mizil - Pietroasele (28,4 km) și lotul 3 Pietroasele - Buzau (13,9 km)
Secțiunea Buzau - Focșani este deschisă circulației aproape complet, pe un traseu de 79,0 km. O diferență de 3,4 km pe lotul 1 Buzău - Vadu Pasii este programata pentru deschidere în august 2025.
Pe secțiunea Focșani - Bacau se lucreaza la toate cele trei loturi: 1 - Focsani - Domnesti Targ (35,6km), 2 - Domnesti Targ - Racaciuni (38,8km) si 3 Racaciuni - Bacau (21,5km). Termenul de deschidere pentru toate trei este 2025.
Centura Bacău realizata la profil de autostrada este deschisă (16,3km).
Pe secțiunea Bacău - Pașcani se lucreaza pe toate cele trei loturi: 1 - Saucesti - Trifesti Targ (30,3km, deschidere in 2025), 2 - Trifești - Gheraiești (19,0 km, deschidere în 2025) și 3 Mircești - Pașcani (28,1 km, deschidere în 2025).
Pentru cele doua loturi ale secțiunii Pașcani - Suceava există licitatii în derulare: 1 - Pașcani - Roșcani (33,0 km), pentru care constructorul a fost desemnat, și 2 - Roscani - Aeroport Suceava (29,0 km).
Licitația pentru secțiunea Suceava - Siret este în pregătire.
AUTOSTRADA UNIRII - A8 (TÂRGU MUREȘ - UNGHENI)
Secțiunea I Târgu Mureș - Miercurea Nirajului (24,4km) este în executie, cu termen de deschidere în 2026.
Pe sectiunea II Miercurea Nirajului - Leghin a fost semnat contractul pentru execuție pentru lotul 2a Ditrau - Grinties în martie 2025, cu termen de finalizare în 2029.
Pentru celelalte 5 loturi există licitații în derulare: lotul 1b Miercurea Nirajului - Sarateni (23,4km), lotul 1c Sarateni - Joseni (32,4km) cu castigator desemnat, lotul 1d Joseni - Ditrau (14,4km), lotul 2b Grinties - Pipirig (34,1km) si lotul 2c Pipirig - Vanatori Neamt/Leghin (19,3km). Sectiunea III Leghin - Targu Neamt (29,9km) este in executie, cu termen de deschidere in 2026.
Pentru traseul Târgu Neamț – Iași – Ungheni: lotul 1 Târgu Neamț (Motca) - Targu Frumos (27,0 km) a fost scos la licitatie în ianuarie 2025, lotul 2 Târgu Frumos - Lețcani (28,6 km) a fost scos la licitatie în februarie 2025. Pentru celelalte trei loturi licitatiile sunt în pregatire.
Un pod peste Prut la Ungheni (1,1km) este în constructie, cu termen de deschidere în 2026.
AUTOSTRADA A9 (TIMIȘOARA - MORAVIȚA)
Exista licitații în derulare pentru două din cele trei loturi ale acestui traseu: Remetea Mare - Jebel (35,7 km) și Jebel - Moravița (33,5 km).
AUTOSTRADA A10 (SEBEȘ - TURDA)
Autostrada A10 este deschisa integral circulației (70,0 km).
AUTOSTRADA A13 (SIBIU - BACĂU)
Pentru secțiunea Sibiu - Făgăraș exista contracte semnate pe toate cele patru loturi, cu termen de deschidere în 2027: lotul 1 Boița - Avrig/Mârșa (14,3 km), lotul 2 Avrig/Mârșa - Arpașu de Jos (19,9 km), lotul 3 Arpașu de Jos - Sâmbăta de Sus (17,6 km) și lotul 4 Sâmbăta de Sus - Făgăraș (16,3 km).
AUTOSTRADA NORDULUI A14 (OAR - SUCEAVA)
Pe acest traseu există o licitație în derulare pentru realizarea secțiunii Oar – Satu Mare (10,8km) la profil de drum expres. Câștigatorul a fost desemnat.
DRUMUL EXPRES DEx4 (TURDA - DEJ)
Pe acest traseu există lucrari în derulare pe secțiunea A3 - DN1 (Tureni) de 5,0km, termen de deschidere în 2025.
DRUMUL EXPRES DEx5A (BACĂU - PIATRA NEAMȚ)
Licitatie în derulare pentru traseul Drumului Expres Bacău - Piatra Neamț (51,0 km).
DRUMUL EXPRES DEx6 (FOCȘANI - GALAȚI) ȘI PODUL BRĂILA
Pe secțiunea Brăila - Galați (12,3 km) lucrările sunt în derulare. Termenul de deschidere este în vara anului 2025.
Traseul drumului expres se continua cu un pod peste Dunare între Brăila și Smârdan în județul Tulcea, deschis în iulie 2023 (podul nu face parte din Drumul Expres Braila - Galați).
Exista o licitație în derulare pentru cele trei loturi ale traseului Brăila - Focșani (73,5km): lotul 1 Focsani/A7- Maicanesti/DN23 (28,2km), lotul 2 Maicanesti/DN23 - Silistea/DJ221C (37,6km) si lotul 3 Silistea/DJ221C - Braila - DEx6 (7,7km).
DRUMUL EXPRES DEx12 (CRAIOVA - PITESTI)
Pe drumul expres Craiova – Pitești situația este urmatoarea: sunt deschise tronsoanele I Craiova - Robanesti (17,7km), II Robanesti - Slatina (39,9km) si III Slatina - Colonesti (31,8km); tronsonul IV Colonești - Pitești (31,9km) este deschis pe o secțiune de 19,0 km între Colonesti si Albota, cu diferența programată pentru deschidere în primăvara anului 2025, dar s-au înregistrat întârzieri.
DRUMUL EXPRES DEx16 (ARAD - ORADEA)
Pe acest traseu este deschisă legatura dintre Oradea și Autostrada A3 (Borș). Din traseul acesteia de 19,0 km, 13,0 km sunt realizați la profil de drum expres, iar diferenta la profil de drum national.
Pentru cele trei loturi ale drumului expres Arad - Oradea (120,5km) exista licitatii in derulare: lotul 1 Oradea - Salonta (33,7km + drum de legatura), lotul 2 Salonta - Chisineu Cris (39,7km + drum de legatura) si lotul 3 Chisineu Cris - Arad (47,1km + drum de legatura), acesta din urma având constructor desemnat.
Este deschisă circulației o alta sectiune de 3,5km a acestui traseu, denumita A11, între Autostrada A1 si DN7 în zona Arad.
Investițiile în infrastructură rutieră, prioritizate de Guvernul Bolojan din lipsa banilor
În ceea ce privește transportul rutier, investițiile prioritare, trecute în programul de guvernare 2025-2028 al PSD-PNL-USR-UDMR-Grupul parlamentar al minorităților naționale, sunt următoarele:
„- Autostrada A1 Sibiu - Pitești și Lugoj - Deva pentru conectarea portului Constanța și a capitalei la vestul Europei
- Autostrada de Centură a Bucureștiului A0 împreună cu noi conexiuni radiale spre capitală
- Autostrada A7 Ploiești – Pașcani
- Autostrada A3 Transilvania Tg. Mureș - Cluj - Oradea
Citește și: Programul de guvernare 2025-2028. Lista măsurilor de austeritate care vor fi luate de Executiv
- Autostrada A8 Unirii Tg. Mureș - Iași - Ungheni
- Autostrada Timișoara - Moravița
- Autostrada A4 Sud ”Alternativa Techirghiol”
- Autostrada Craiova - Lugoj cu ramificația spre Tg. Jiu
- Drumurile expres Craiova - Pitești, Arad - Oradea, Bacău - Piatra Neamț, Focșani -
Brăila
- Conexiunea zonei metropolitane lărgite Rm. Vâlcea la Autostrada A1 Sibiu - Pitești
prin modernizarea drumului național existent (etapa 1) și construirea unui drum
expres nou (etapa 2)”.