Cea mai așteptată autostradă din România, un vis îndepărtat. Nu e prioritate nici până în 2028

DE Mircea Neacșu | Actualizat: 24.06.2025 - 14:03
Cea mai așteptată autostradă din România, un vis îndepărtat. Nu e prioritate nici până în 2028 - Foto: Profimedia Images (Imagine cu rol ilustrativ)
Cea mai așteptată autostradă din România, un vis îndepărtat. Nu e prioritate nici până în 2028 - Foto: Profimedia Images (Imagine cu rol ilustrativ)

Cea mai așteptată autostradă din România, după Autostrada Pitești - Sibiu, rămâne un vis îndepărtat, după 22 de ani de promisiuni. Nu e prioritate nici în programul de guvernare 2025 - 2028 al coaliției PSD-PNL-USR-UDMR-Grupul parlamentar al minorităților naționale.

SHARE

DN1 Valea Prahovei este un coșmar. Aproape la orice oră din zi sau noapte, șoferii stau la coadă. Iar după 22 de ani de promisiuni, timp în care nici măcar hârtiile, studiul de fezabilitate și proiectul tehnic, nu au fost finalizate, Autostrada Ploiești - Brașov rămâne un vis îndepărtat. 

Cea mai așteptată autostradă din România, un vis îndepărtat. Nu e prioritate nici până în 2028

Autostrada „Valea Prahovei” nu este prioritate nici în programul de guvernare 2025 - 2028 al coaliției PSD-PNL-USR-UDMR-Grupul parlamentar al minorităților naționale.

Citește și: Programul de guvernare 2025-2028. Lista măsurilor de austeritate care vor fi luate de Executiv

Potrivit documentului „investițiile rămân motorul creșterii economice și al dezvoltării unei țări, iar investițiile în infrastructura de transport sunt placa turnantă pentru dezvoltarea României pe termen mediu și lung”, dar „păstrarea unui ritm constant a acestor investiții reprezintă în actualul context economic extrem de fragil cea mai mare provocare pentru o guvernare responsabilă”. 

Citește și: După 22 de ani de promisiuni, pe Autostrada „Valea Prahovei” nici la studii geo nu se mai lucrează

În ceea ce privește transportul rutier, investițiile prioritare, trecute în programul de guvernare 2025-2028 al PSD-PNL-USR-UDMR-Grupul parlamentar al minorităților naționale, sunt următoarele:

„- Autostrada A1 Sibiu - Pitești și Lugoj - Deva pentru conectarea portului Constanța și
a capitalei la vestul Europei

- Autostrada de Centură a Bucureștiului A0 împreună cu noi conexiuni radiale spre
capitală

- Autostrada A7 Ploiești – Pașcani

- Autostrada A3 Transilvania Tg. Mureș - Cluj - Oradea

- Autostrada A8 Unirii Tg. Mureș - Iași - Ungheni

- Autostrada Timișoara - Moravița

- Autostrada A4 Sud ”Alternativa Techirghiol”

- Autostrada Craiova - Lugoj cu ramificația spre Tg. Jiu

- Drumurile expres Craiova - Pitești, Arad - Oradea, Bacău - Piatra Neamț, Focșani -
Brăila

- Conexiunea zonei metropolitane lărgite Rm. Vâlcea la Autostrada A1 Sibiu - Pitești
prin modernizarea drumului național existent (etapa 1) și construirea unui drum
expres nou (etapa 2)”.

După cum se observă, Autostrada „Valea Prahovei” nu apare pe lista scurtă de priorități. 

Citește și: Rute alternative la DN 1. Recomandările polițiștilor pentru a evita aglomerația spre munte

La Autostrada Ploiești–Brașov se lucrează, teoretic, din 2003, când fostul premier PSD Adrian Năstase a semnat un contract cu Bechtel. Dar, nu s-a făcut nimic.

Dacă pe 11 august 2024 ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, spunea că speră să meargă pe ea până face 57 de ani, adică în 2030, pe 11 noiembrie 2024 el a declarat că „E o autostradă care costă foarte mult, costă în jur de vreo 4 miliarde. Am încercat, am ajuns mai jos un pic, fiindcă pe 160 de kilometri de autostradă să plăteşti vreo 4 miliarde de euro e un pic cam mult.

Eu sper să se termine studiul de fezabilitate la această autostradă în 2025 şi să se intre în zona de execuţie, în licitaţie, bineînţeles, proiectare şi execuţie în anul viitor.

Nu pot să vă spun, dinainte, cu ce oferte vor veni cei care vor să construiască. V-aş minţi dacă v-aş spune aşa ceva”.

Contractul pentru documentația tehnică (studiu de fezabilitate - SF - și proiect tehnic - PT) pentru Autostrada Ploiești - Brașov a fost semnat în februarie 2021, pentru o ofertă de 47 milioane lei și o durată de 42 de luni, din care primele 30 de luni (doi ani și jumătate) studiul de fezabilitate, ultimul termen de predare fiind septembrie 2024, care, apoi, s-a transformat în ianuarie 2025.

Ianuarie 2025 a trecut demult, iar, din martie 2025, CNIR a suspendat și studiul de fezabilitate pentru 3 luni, până pe 21 iunie. 

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te