
Ce boom economic ar putea avea Moldova odată ce A7 și A8 vor fi gata?
Ce boom economic ar putea avea Moldova odată ce A7 și A8 vor fi gata? Cifre: Iașul atrage milioane de euro de la investitori, dar stăm mult sub județele din Vest.
Ce boom economic ar putea avea Moldova odată ce A7 și A8 vor fi gata? Cifre: Iașul atrage milioane de euro de la investitori, dar stăm mult sub județele din Vest.
Autostrăzile din România au crescut cu 600 km în 10 ani. În 2015, aveam 733 km de autostradă, acum se circulă pe 1.329 km. Tot în 10 ani, însă, între 2013 și 2023, transportul rutier de marfă din România a crescut cu 69%, de trei ori peste ritmul mediu din Uniunea Europeană.
Din pixul politic, România a băgat în PNRR autostrăzi fără număr. Dar birocrația, lentoarea licitațiilor și întârzierile din teren și-au spus cuvântul. Ultimele 2,1 miliarde € pentru autostrăzi din PNRR merg pe A7, pe segmentele ce pot fi gata în termenul PNRR - august 2026.
România a ajuns la fundul sacului bugetului 2025 aprobat în februarie. Deja din 18 iulie nu mai are fonduri pentru facturile din Programul Anghel Saligny, iar în septembrie termină banii de autostrăzi. E nevoie de 4-5 miliarde lei la rectificare, pentru ca lucrările să continue.
Sorin Grindeanu, liderul interimar PSD, spune că autostrăzile scoase de Dragoş Pâslaru, ministrul Investiţiilor Europene, din PNRR, sunt în mare parte gata.
În plină austeritate, membrii Consiliului de Administrație de la Compania de Autostrăzi (CNAIR) primesc între 27.000 lei și 47.000 lei indemnizație pentru că sunt în Consiliul de Administrație. Anul acesta, au fost 6 ședințe ale Consiliului de Administrație.
România a intrat în 2025 cu 1.270 de kilometri de autostradă și drum expres. Iar, până acum, noutatea anului este darea în trafic a A0 Sud pe 30 iunie, ceea ce înseamnă că șoferii pot merge cu viteză de la Constanța până la Curtea de Argeș, ocolind Bucureștiul.
Ministrul Investiţiilor şi Proiectelor Europene din Guvernul Bolojan afirmă că proiecte de investiții de 7.800.000.000 € din PNRR, ce includ școli, spitale, autostrăzi, sunt sub semnul întrebării. „Am ajuns aici ca urmare a populismului”, a explicat el.