Autostrada A3 Brașov–Cluj–Borș, supranumită „Autostrada Transilvania”, riscă, se pare, să nu se încadreze în termenele stabilite prin PNRR.
Citește și: Primul „ciot” al Autostrăzii Pașcani – Suceava e gata. Pe hârtie! Preț: 30.000.000 €/km
Firmele lui Dorinel Umbrărescu, care execută peste 440 de kilometri din autostrăzile aflate acum în lucru țară și 58% din toată viitoarea infrastructură rutieră, a profitat de faptul că CNAIR nu și-a făcut cum trebuia treaba și s-au demobilizat aproape total pe acest traseu, prioritizând alte lucrări.
Citește și: VIDEO Doar 19 din ultimii 32 km ai „Autostrăzii Ford” ar putea fi gata în 2024. Restul, în vara 2025
Autostrada Transilvania, abandonată de Umbrărescu cu complicitatea CNAIR. 40 km, întârziați 3 ani
„Pe Autostrada Transilvania ne gândim cu jind la vremurile demult apuse, din 2021 și început de 2022, când cei de la UMB mutau, la propriu, dealurile transilvănene de pe A3 Nădășelu-Zimbor-Poarta Sălajului.
Din acea mobilizare exemplară a rămas doar o palidă umbră, antreprenorul fiind concentrat pe A7 Buzău-Focșani, așa cum bine știți.
Prin 2021 visam să circulăm în 2023, cel târziu în 2024. Dar acum ne luăm adio inclusiv de la 2025, sperând să ne încadrăm în jalonul PNRR, 2026”, informează specialiștii Asociației Pro Infrastructură pe Facebook.
Citește și: VIDEO România pierde prima autostradă prin PNRR pe mâna UMB, firmă care a făcut 27.000.000 € profit
CNAIR a extins a 3-a oară termenele de finalizare pentru Nădășelu-Zimbor și Zimbor-Poarta Sălajului
„Argumentele sunt simple și evidente. CNAIR a extins, a treia oară dacă am numărat noi bine, termenele de finalizare în 28.07.2026 pentru Nădășelu-Zimbor, respectiv 14.12.2026 pe Zimbor-Poarta Sălajului, conform ultimului grafic de execuție aprobat și raportat public.
De ce le-a extins? Pe scurt, fiindcă nu și-a făcut treaba. Licitația pentru viaductele suplimentare pe traseul modificat de alunecările de teren s-a finalizat cu vreo doi ani de întârziere, acordul de mediu s-a revizuit în pas de melc, suprafețele forestiere nu sunt eliberate în totalitate, iar nodul Românași de la capătul din nord nu are încă un constructor.
Chiar și în aceste condiții, lotul Zimbor-Poarta Sălajului ar putea fi deschis în 2025 dacă oficialii CNAIR închid în următoarele luni licitația nodului Românași fără de care tronsonul este muzeu. Și, evident, dacă cei de la UMB decid să își apere blazonul și aduc niște forțe suplimentare ca să dea gata autostrada. În caz contrar, toate șansele să intre în 2026 în al 7-lea an de contract!
Pe Nădășelu-Zimbor avem desigur problema celor două viaducte de pe traseul modificat la Nădășelu și Topa Mică: 9 luni proiectare și alte 18 de execuție.
UMB nu a participat la licitația aceasta și contractul a ajuns la turcii de la Ozaltin, fiind semnat pe 5 iunie 2024.
Le va fi foarte greu să termine în 2026 și să se încadreze în cerințele PNRR.
Contractele au fost semnate cu UMB în 26.06.2020 pe Zimbor-Poarta Sălajului și în 22.09.2020 pe Nădășelu-Zimbor cu ordine de începere emise în 31.05.2021, respectiv 25.01.2021. Ambele prevăd 12 luni de proiectare și 24 de execuție.
În loc de concluzie, arătăm noi elefantul din cameră: urmează încă vreo 2 ani de avans cu lingurița pe Nădășelu-Poarta Sălajului sau vom vedea un șantier reînviat?”, explică specialiștii Asociației Pro Infrastructură.
UMB s-a întins mai mult decât îi e plapuma
UMB, cel mai „tare” constructor de infrastructură rutieră din România, s-a întins, se pare, mai mult decât îi e plapuma, a afirmat Asociația Pro Infrastructură în aprilie 2024, dând și câteva exemple.
„Ciotul A1 dintre Holdea-Margina este doar un exemplu. UMB are probleme, de pildă, și pe cei aproape 32 de kilometri ai „Autostrăzii Ford” - DEx12 Craiova-Pitești dintre nodul cu Autostrada A1 și Colonești. La sfârșitul lunii februarie 2024, sectorul era lăsat paragină, nu lucra nimeni pe el.
Pe DEx12 Colonești-Pitești șoferii trebuie să mai aștepte mult și bine până la anul deoarece termenul actual, noiembrie 2024, poate și cu siguranță va fi extins mult în 2025, pe un contract semnat în 17.08.2021 ce prevede 12 luni de proiectare plus alte 24 de execuție, cu ordin de începere emis în 15.11.2021”, afirmau specialiștii Asociației Pro Infrastructură la vremea respectivă.
Citește și: VIDEO Care este autostrada de 32 de km, lăsată în paragină de Umbrărescu. Niciun utilaj sau muncitor
Iar întârzieri mari au fost acumulate de UMB și pe Autostrada Moldovei - A7.
De pildă, „tronsonul Bacău-Focșani are în total 95,902 kilometri și este format din 3 loturi, contractate toate cu UMB în 15.12.2022, care prevăd 30 de luni de execuție directă, având ordine de începere emise în 03.05.2023 (cele două dinspre Bacău) și 29.03.2023 (cel dinspre Focșani). Așadar, termenele de finalizare sunt noiembrie 2025, respectiv septembrie 2025.
Citește și: VIDEO Care e lotul de pe Autostrada Moldovei care „se mișcă” foarte bine. Terminat în 2024?
Citește și: VIDEO Autostrada Moldovei a primit 600.000.000 €. De ce merg lucrările de 3 ori mai rău ca în plan?
UMB nu se mișcă cum ar trebui nici pe A3 Nădășelu-Zimbor-Poarta Sălajului sau DEx6 Galați-Brăila. La Centura Galați, Umbrărescu chiar a renunțat, pentru că nu scotea profit.
Constructorul UMB, catalogat drept „neserios” de Grindeanu în toamna lui 2023
În toamna lui 2023, prezent la Galați, ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu anunța că se va rupe contractul pentru Centura Mare, contract "unde au fost niște domni care au semnat pe repede înainte".
"Suntem aproape siguri că la Galați vom aplica aceeași soluție ca la Timișoara, unde am avut un constructor neserios. S-a reziliat și în aproape două luni s-a reluat licitația.
Vom rupe acest nod gordian, să începem efectiv lucrul", a declarat Grindeanu, la acea vreme.