Ministrul Mediului, Mircea Fechet, a anunțat că programele Rabla Clasic și Rabla Plus ar putea fi modificate radical din acest an, cu un mai mare accent pe „verde”, după consultări cu producătorii și importatorii auto din România.
Citește și: Criză? Românii și-au cumpărat 684 de modele BMW M în 2024. 89 sunt XM-uri, de peste 170.000 € bucata
Veste proastă, pentru români! Programul Rabla 2025, schimbat radical. Mașinile DIESEL, interzise
„Rabla Clasic este unul dintre cele mai iubite programe de finanțare de către români. Împlinește 20 de ani, anul acest.
La Rabla Clasic ne propunem să fim mai verzi. Să nu mai finanțăm și motorizările diesel. Aceasta este o decizie pe care am luat-o cu producătorii și importatorii auto. Dorim să finanțăm, în viitor, motoare prietenoase cu mediul”, a declarat Mircea Fechet.
„Îmi propun ca bugetul programului rabla să fie cel puțin la fel de mare ca cel de anul trecut.
Citește și: Noutățile Rabla și Rabla Plus 2024: Praguri de 60.000 € și 70.000 €, primă electrică tăiată cu 50%
Urmează, bineînțeles, să vedem, cum am spus și mai devreme, ce finanțăm și în ce cuantum. Dar nu îmi propun să reduc bugetul programul lui rabla pentru că decarbonizare a sectorului de transport, un parc auto național mai nou, mai sigur, mai eficient și mai puțin poluant, până la urmă e o chestiune care ajută pe toată lumea”, a mai spus Fechet.
Citește și: Mașinile Dacia, cotă de piață record în Europa, în 2024. Sandero a bătut VW Golf și Renault Clio
Crește ecobonusul Rabla Plus 2025?
„Îmi doresc ca valoarea ecotichetului la autoturismele electrice să crească, reamintesc că aceasta a scăzut anul trecut de la 10.000 la 5.000 de euro, ceea ce a descurajat, cel mai probabil, mulți români să achiziționeze un autoturism electric”, a declarat ministrul Mediului.
„Ne dorim să simplificăm procedura. Deoarece în acest moment există mai multe ecobonificații, voi veni cu o propunere pentru programul multianual 2025-2030”, a explicat Mircea Fechet.
„Piața de vehicule electrice este în dezvoltare în România, chiar dacă a înregistrat unele scăderi în ultimul an generate de evoluția industriei auto la nivel global.
Producerea acestor modele în România înseamnă timpi mai scurți de așteptare pentru cumpărătorii care își doresc mașini electrice.
Totodată, ne dorim cât mai multe mașini electrice, prietenoase cu mediul înconjurător, mai ales în orașele mari unde traficul este un factor important al creșterii nivelului poluării aerului”, a mai mai declarat ministrul Mediului.
Conform mai multor producători și importatori auto din România, ar fi necesară creșterea ecobonusului Rabla Plus la 7.500-8.000 în 2025 pentru relansarea pieței de mașini electrice.
Reprezentanții Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile din România (APIA) au propus autorităților, în noiembrie 2024, o serie de măsuri pentru susţinerea industriei auto, şi anume: restabilirea atractivităţii vehiculele electrice pentru consumatori, prin readucerea Programului "Rabla" 2025 pe o traiectorie eficientă; dezvoltarea infrastructurii publice de încărcare a vehiculelor electrice prin înfiinţarea unei Comisii Interministeriale care să asigure elaborarea unei strategii coerente de extindere a reţelei de staţii de încărcare şi accelerarea procesului; politici de fiscalitate echitabilă prin ajustarea taxelor auto pentru a sprijini decarbonizarea sectorului, dar fără a penaliza disproporţionat anumite segmente de consumatori; campanii de informare şi educare a consumatorilor pentru promovarea beneficiilor adoptării mijloacelor "verzi" de transport şi a noilor tehnologii asupra sănătăţii şi siguranţei în trafic.
Piața de mașini electrice din România, -36% în 2024
Cu ecobonusul Rabla Plus tăiat cu 50% de guvern în 2024, românii au înmatriculat doar 9.743 de mașini electrice noi anul trecut, cu peste 36% mai puține ca în 2023.
Citește și: Românii nu au bani de mașini electrice. Doar 9.743, în 2024. Benzina la putere, dieselul în creștere
Prin urmare, cota de piață a mașinilor electrice a scăzut la 6,5% anul trecut, de la 10,7% în 2023 (15.315 unități), când ecobonusul Rabla Plus era 10.100 €.
Top-ul mărcilor de mașini electrice preferate de români în 2024 este condus de Dacia (3.263 unități), Tesla (2.550 unități) și Hyundai (599 unități). Urmează Volkswagen și Renault, cu 436 unități și, respectiv, 434 unități.