Conceptul plăcerii de a conduce a fost introdus în clasa medie premium de BMW E21, ”treiarul” botezat ”rechinul” de pasionați, datorită arhitecturii agresive a părții frontale. Iar a 7-a generație BMW Seria 3 a adus la zi tradiția cu un design sculptat de excepție. Teoretic, coupe-ul noului Seria 3 ar fi trebuit să urmeze aceeași linie evolutivă. Dar, cum din 2014 bavarezii au disociat sedan-ul și break-ul de coupe, cabrio și fastback (Gran Coupe), în Seria 3 și, respectiv, Seria 4, iar Concept i4 a anticipat în martie, la Salonul Auto Virtual de la Geneva 2020, o schimbare de design majoră, noul Seria 4 se rupe total, la nivelul design-ului frontal, de Seria 3.
Bine, rău, urmează să decidă piața. Până atunci, grila radiatorului noului BMW Seria 4 Coupé, mare şi accentuată vertical, se înclină spre înainte şi se extinde până aproape de marginea inferioară a spoilerului faţă. Prizele de aer standard au o structură mesh, care până acum era disponibilă doar la modelele M340i şi M340d. Iar "rinichii" drepţi, conectaţi în centru, reiau într-un fel un element de design din trecutul companiei, unul împărtăşit de clasici precum BMW 328 şi BMW 3.0 CSi.
Linia laterală a noului Seria 4 Coupé este definită de suprafeţe precise şi bine sculptate. Consolele scurte, montanţii supli, uşile lungi cu ferestre fără ramă şi linia cursivă a acoperişului accentuează aspectul elegant. Iar imaginea dinamică este întărită de linia habitaclului are se îngustează spre spate pentru a face loc umerilor puternici.
Şi spatele este definit de suprafeţe mari, clar conturate. Stopurile LED integrale, subţiri şi elegante, cu bare de lumini ce luminează constant, subliniază aspectul puternic al maşinii, ca și la Seria 8 sau X6, de exemplu.
Interior sportiv și rafinat, dar în antiteză cu exteriorul
Dacă exteriorul noului Seria 4 șochează la prima vedere, habitaclul este în antiteză, cuminte, ca la Seria 3. Suprafeţele proiectate curat, materialele de înaltă calitate şi designul orientat către conducător al cockpitului definesc ambianţa premium şi orientarea către performanţă. Scaunele sport şi volanul sport îmbrăcat în piele nou proiectat sunt standard. Disponibil standard, parbrizul cu izolare fonică suplimentară contribuie la confortul pe distanţe lungi.
Panoul de instrumente şi displayul central formează un grup de afişare cu suprafaţă mare. Butonul Start/Stop pentru motor este poziţionat acum într-un panou de control de pe consola centrală. Scaunele din spate specifice modelului, cu tetiere integrale şi caracter pronunţat de locuri individuale, au fost concepute pentru a găzdui doi pasageri.
TwinPower Turbo, mild-hybrid pe 48V, rigiditate superioară
Noul BMW M440i xDrive Coupé şi toate modelele diesel dispun de tehnologie mild hybrid. Montarea unui generator-starter 48V puternic şi a unei a doua baterii litiu ion de capacitate mare permite generarea şi stocarea unei cantităţi mai mari de energie la frânare. Această energie este folosită nu numai pentru alimentarea sistemului electric, dar şi pentru a uşura sarcina motorului termic şi pentru a-i mări puterea.
Generatorul-starter produce un efect de impuls electric care oferă instantaneu un plus de 11 CP pentru accelerări sau demaraje mai dinamice. Mai mult, puternicul generator-starter creşte şi eficienţa prin asistarea motorului în timp ce se rulează la viteză constantă şi îmbunătăţeşte confortul atunci când funcţiile Auto Start Stop şi coasting sunt utilizate. Funcţia de coasting, cu decuplarea şi oprirea motorului, este activată automat la ridicarea pedalei de acceleraţie, în modul COMFORT şi ECO PRO, la viteze între 25 km/h şi 160 km/h.
Asemenea motorului cu şase cilindri dispuşi în linie, ce furnizează 374 CP, aflat sub capota vârfului de gamă, există şi două propulsoare pe benzină, cu patru cilindri, ce oferă 184 CP la noul BMW 420i Coupé, respectiv 258 CP la noul BMW 430i Coupé. Un motor diesel cu patru cilindri, ce dezvoltă 190 CP, propulsează BMW 420d Coupé şi BMW 420d xDrive Coupé. Toate motoarele diesel dispun acum de sistem turbo cu două turbine şi sistem catalitic BMW BluePerformance care include catalizator SCR cu Adblue.
Toată gama Seria 4 dispune standard, în premiră, de transmisie automată, Steptronic, cu opt trepte. Deci, din păcate, deocamdată nu se spune nimic despre disponibilitatea unei cutii manuale. Transmisia Steptronic Sport cu opt trepte, disponibilă standard în modelele BMW M şi disponibilă ca opţiune pentru toate celelalte variante de model, asigură schimbarea mai rapidă a treptelor şi este completată cu clapete de schimbare pe volan. De asemenea, dispune şi de noua funcţie Sprint, care ajustează caracteristicile motorului şi de schimbare pentru a oferi dinamică maximă la acceleraţia în reprize şi la manevrele de depăşire.
Proporţiile specifice modelului, proprietăţile aerodinamice optimizate, rigiditatea crescută a caroseriei, centrul de greutate coborât cu 21 de milimetri decât cel al noului BMW Seria 3 Sedan şi ajustările atente ale geometriei şasiului oferă noului BMW Seria 4 Coupé un caracter sportiv accentuat. O combinaţie inteligentă de materiale a fost utilizată pentru a optimiza masa caroseriei, dar şi a tehnologiei şasiului.
Atât suspensia standard, cât şi cea M Sport includ amortizoare cu răspuns variabil în funcţie de cursă. Clienţii pot opta şi pentru suspensia M adaptivă cu amortizoare controlate electronic. Direcţia sport variabilă este inclusă cu cele două variante opţionale de suspensie. Noul BMW Seria 4 Coupé este echipat standard cu jante de 17 ţoli, din aliaj uşor. Frânele M Sport opţionale sunt disponibile cu etriere de culoare albastră sau roşie.
Echiparea standard pentru noile BMW M440i xDrive Coupé şi BMW M440d xDrive Coupé oferă jante M de 18 ţoli, din aliaj uşor, şi diferenţial M Sport cu funcţie de blocare variabilă, controlată electronic. Acest element este disponibil şi ca opţiune pentru BMW 430i Coupé şi BMW 430d xDrive Coupé, în combinaţie cu suspensia M Sport sau suspensia M adaptivă.
Pachet M Sport Pro, în premieră
Modelul M Sport este disponibil ca alternativă la specificaţia standard, cuprinzând dotări precum prizele de aer foarte mari în faţă şi difuzorul spate conturat proeminent, suspensie M Sport, jante M de 18 inch, din aliaj uşor, protecţie pentru genunchi pe laterale consolei centrale şi alte elemente de interior special concepute. Accentele de exterior în Cerium Gray metalizat reprezintă o particularitate de identificare a modelelor BMW M, care poate fi comandată şi cu pachetul de exterior M Carbon.
Pachetul M Sport Pro, oferit în premieră pentru un model BMW, duce intensitatea plăcerii condusului la un nivel superior. Preia dotările modelului M Sport şi adaugă elemente precum jante M de 19 inch, din aliaj uşor, transmisie Steptronic Sport cu opt trepte, spoiler spate, acustică sportivă transmisă în habitaclu şi sistem de sonorizare surround Harman Kardon. În plus, o selecţie vastă de accesorii M Performance va fi de disponibilă încă de la lansarea noului BMW Seria 4 Coupé.
Gamă extinsă de opţionale
O gamă largă de accesorii opţionale poate fi comandată pentru accentuarea caracterului individual în automobil şi pentru sporirea confortul la condus. Tapiţeria din stofă/Sensatec este disponibilă ca alternativă la tapiţeria standard de stofă pentru scaunele sport, dar există şi opţiunea de tapiţerie cu piele Vernasca, tapiţerie extinsă BMW Individual din piele Merino. Pe lângă scaunele sport ajustabile electric şi scaunele încălzite, scaunele ventilate sunt disponibile acum în premieră oebtrz acest model. De asemenea, pe lista de opţionale se regăsesc şi benzile decorative de interior BMW Individual, panoul de instrumente acoperit în Sensatec şi panoul de instrumente BMW Individual acoperit în piele.
Reglarea automată a aerului condiţionat pe trei zone şi pachetul Storage sunt disponibile standard la Seria 4 Coupé. Opţional pot fi comandate un sistem auxiliar de încălzire, dar şi iluminare ambientală, inclusiv Welcome Light Carpet. De asemenea, trapa de sticlă are o suprafaţă de sticlă mai lungă cu 24 de milimetri faţă de cea a modelului anterior.
Spătarul locurilor din spate ale noului BMW Seria 4 Coupé este divizat standard în raport 40:20:40, iar secţiunile individuale pot fi eliberate şi pliate prin apăsarea unui buton din portbagaj. Portbagajul are o capacitate de stocare de 440 de litri. Ca opţiune este disponibil un cârlig de tractare, care se extinde şi se retrage electric.
Disponibil standard, Live Cockpit Plus cuprinde sistemul de control/operare iDrive cu display central de 8,8 inch (22,35 cm) şi controler tactil, un panou de instrumente cu tehnologie Black Panel, centrat în jurul unui monitor color de 5,1 inch (12,96 cm), sisteme de navigaţie şi multimedia, două porturi USB pentru transfer de date şi o interfaţă WiFi. O cartelă SIM încorporată, cu conectivitate 4G LTE, dar şi pachetul standard Connected Professional fac posibilă utilizarea serviciilor digitale precum BMW TeleServices şi Intelligent Emergency Call (apel inteligent de urgenţă), Real Time Traffic Information (informaţii despre trafic în timp real) cu avertizare de pericol, servicii remote (inclusiv Remote Software Update) şi servicii de concierge.
Conducătorul şi pasagerii noului BMW Seria 4 Coupé vor beneficia şi de opţiunile îmbunătăţite pentru funcţionarea intuitivă şi serviciile digitale inovatoare aduse de includerea sistemului de operare BMW 7.0 în noul BMW Seria 4 Coupé. Conţinutul afişajului poate fi configurat individual, în timp ce interacţiunea multimodală intuitivă între conducător şi automobil poate avea loc - în funcţie de situaţie - prin intermediul ecranului tactil al displayului central, controlerul iDrive clasic, butoanele multifuncţionale de pe volan, controlul vocal sau controlul BMW prin gesturi (dotare opţională). Asistentul personal inteligent BMW cu funcţii suplimentare este şi el la dispoziţia clientului ca dotare standard în noul BMW Seria 4 Coupé.
Dotare opţională, BMW Live Cockpit Professional dispune în acelaşi timp de un grup de ecrane complet digital, care cuprinde un panou de instrumente digitale în spatele volanului, cu o diagonală de 12,3 inch (31,24 cm), şi de display central de 10,25 inch (26,04 cm). Afişarea complet digitală a instrumentelor din cockpit oferă suficient spaţiu pentru a găzdui un rezumat al hărţii de navigaţie, indicatori de stare pentru sistemele de asistare a condusului sau reprezentarea 3D a zonei înconjurătoare.
În ceea ce priveşte serviciile digitale, una dintre caracteristicile remarcabile pentru noul BMW Seria 4 Coupé este BMW Maps. Pe lângă calcularea traseelor şi a timpului de sosire cu o precizie mai mare, noul sistem de navigaţie bazat pe cloud permite conducătorilor să introducă orice cuvânt atunci când caută o destinaţie.
BMW Live Cockpit Plus şi BMW Live Cockpit Professional vin şi cu integrare optimizată a smartphone-urilor. Alături de Apple CarPlay, sistemul de operare pentru noul BMW Seria 4 Coupé include acum şi Android Auto. Remote Software Upgrade este o altă dotare nouă, care permite ca funcţiile îmbunătăţite ale automobilului şi serviciile digitale suplimentare să fie importate "over-the-air" în maşină.