Cocktail regal: Sânge albastru cu miros de benzină

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 12.07.2019 - 08:29

Concursul de Eleganță de la Sinaia a evoluat spectaculos în ultimii ani, devenind un adevărat reper în Europa de Est.

SHARE

Cea de-a 9-a ediție modernă, desfășurată în ultimul weekend al lunii iunie, a strâns un număr-record de participanți și vizitatori și a fost câștigată de un Aero 30, o mașină cu sânge albastru care a aparținut Majestății Sale Regele Mihai I.

Nu e Concorso d’Eleganza Villa d’Este, Pebble Beach Concours d’Elegance sau Goodwood Festival of Speed. Nu încă! Dar, dacă menține trendul ascendent, Concursul de Eleganță de la Sinaia are toate șansele să devină un fenomen în lumea mașinilor de epocă.

Locația, cu Peleșul și Pelișorul pe fundal, îi conferă aerul unui cocktail regal, al unei petreceri în aer liber la care participă doar capete încoronate. Iar organizatorii, participanții și publicul au început să înțeleagă din ce în mai bine acest lucru.

Acorduri fine de vioară, violoncel și contrabas, covor roșu pentru defilarea automobilelor, miros îmbătător de lavandă combinat cu aburi de benzină crudă și fum de ulei de motor ars, rochii de bal pline de volane, pălării dantelate spectaculoase și costume bărbătești atent croite și asortate.

Bineînțeles, totul în ton cu formele voluptoase ale automobilelor de altădată. Iar pentru ca atmosfera petrecerii regale motorizate să fie completă, mașinile participante au venit cu povești fabuloase.

Cum paginile revistei noastre nu ar fi suficiente pentru a le cuprinde, le-am ales pe cele pe care le-am considerat cele mai interesante, punând accent pe câștigătoarele CES 2019.

Vă invităm să le ascultați live pe cele de la CES 2020 (ca în fiecare an, va avea loc în ultimul weekend al lunii iunie).

Ediția 2019 a Concursului de Eleganță de la Sinaia a atras un număr de participanți record (35 de bijuterii pe patru roți) și a fost marcată de noutăți importante.

BMW Group a avut o prezenţă specială, cu un model BMW 327 cu o poveste românească fascinantă, despre care ați putut citi în numărul trecut al revistei Newsweek România, aniversarea a 80 de ani de la victoria pilotului român Petre Cristea de la Nürburgring prin prezentarea mașinii de curse a acestuia (BMW 328) și amenajarea, în premieră, a unei expoziții de motociclete BMW.

Citroën a aniversat 100 de ani ca marcă invitată. Anul 2019 a marcat întoarcerea automobilelor de competiţie în eveniment, dar şi debutul unei categorii noi, dedicată unora dintre cele mai mici automobile din istorie - „Legende de mic litraj“.

Şi în acest an, preşedintele juriului a fost jurnalistul austriac Wolfgang Buchta, redactor-şef al publicaţiei de specialitate Austro Classic.

Iar juriul a beneficiat de prezenţa a noi membri de marcă, precum Alexey Kheza, designerul BMW care a semnat exteriorul noilor BMW Seria 3 şi BMW Seria 7, și Jackie Jouret, o jurnalistă americană cu o experienţă bogată, autoarea descoperirii modelului BMW 507 care a aparţinut lui Elvis Presley.

Automobile de poveste

Orice automobil are o poveste, dar, ca și în cazul oamenilor, unele au văzut mai multe în viață decât altele. CES 2019 a fost câștigat, prin obținerea trofeului „Best of Show“ și a locului I la categoria „Antebelice Cabriolet“, de un Aero 30 Roadster.

Mașina a fost cadoul preşedintelui cehoslovac Edvard Benes pentru Regele Mihai I (avea 16 ani la acea vreme), cu ocazia vizitei Regelui Carol al II-lea în Cehoslovacia. A fost al treilea automobil din colecția Regelui Mihai I, iar poveștile spun că acesta era văzut adesea la volanul său gonind între Sinaia și București.

La abdicarea Regelui Mihai I şi ca urmare a exilului acestuia, automobilul a fost cumpărat de unul din membrii Gărzii Regale, în 1947. Ulterior, automobilul avea să fie abandonat cu probleme tehnice, ceea ce l-a salvat de la confiscarea de către regimul comunist.

În 1950, mașina a fost cumpărată și reparată de Bella Neugebauer, care a folosit-o constant până la vârsta de peste 100 de ani. Apoi, Aero-ul 30 a intrat în colecţia familiei Hani, care l-a restaurat și l-a adus din nou în curtea Castelului Peleș după aproximativ 70 de ani.

Locul II la „Antebelice Cabriolet“ a fost obținut de un Mercedes 170 V din 1936, cu o versiune rară de caroserie (cabriolimusine), cu acoperiș textil amovibil și panouri laterale întregi, inclusiv portiere cu ramă, venit din Bulgaria.

Despre 170 V se poate spune că a fost modelul care a stat la baza revenirii Mercedes după Cel De-al Doilea Război Mondial. A fost singurul model Mercedes construit înainte şi după război (peste 70.000 de unități înainte şi peste 80.000 de unități după). Modelul a fost produs până în 1952, fiind înlocuit de W120 (Mercedes Benz 180), avea 38 de cai putere și putea atinge 108 km/h.

Categoria „Antebelice Sedan“ a fost câștigată de cea mai bătrână mașină din concurs, un Fiat 501 din 1924. Fiat 501 a fost primul model construit de italieni după Primul Război Mondial, ca răspuns la invazia Ford, cu Model A, pe piața europeană.

Mașina are o arhitectură ciudată, cu volan pe dreapta și două portiere în diagonală (dreapta spate și stânga față).  Locul II a fost obținut de un Plymouth Sedan din 1930.

La „Postbelice Sedan“ a triumfat un Mercedes 190 SL din 1959, unul din primele modele sport postbelice de mare succes. 190 SL a fost prezentat, împreună cu 300 SL, la Salonul Auto de la New York din 1954.

Nu avea croseria ultraușoară și motorul cu injecție pe benzină ale 300SL, dar avea un design similar, era mult mai ieftin și avea performanțe decente grație unui „benzinar“ de 1.9 litri / 105 cai putere.

Iar pe cea de-a doua treaptă a podiumului s-a clasat un Chevrolet Corvette C1 (1958). Dezvoltat în secret sub numele „Project Opel“ și semnat de unul din pionierii americani ai designului auto – Harely Earl, C1 a fost una dintre puţinele concept car-uri care a intrat în producţie.

Lansarea sa a venit într-un moment în care Chevrolet era recunoscut că face automobile pentru a fi conduse de mame şi a fost iniţial primit cu scepticism de public.

Singer 4AD (1951) nu a fost o mașină de cusut, ci un alt automobil interesant prezent la CES 2019. Compania a fost înfiinţată de George Singer în 1874, ca producător de biciclete, în Marea Britanie, și a început să facă mașini în 1905.

Modelul 4AD a fost prezentat la Salonul Auto de la Paris din 1951 și a fost premiat la categoria
Roadster. Datorită formelor sale, modelul a fost poreclit „Cântăreața“.

Un spectaculos Buick Riviera din 1967, care i-a aparținut lui Ron Pinkard, actor în serialul anilor ’70 Emergency, a câștigat categoria „Postbelice Coupe“.

Actualul proprietar, un restaurator de picturi și monumente, este doar al treilea. Iar mașina a fost refăcută integral chiar de acesta, inclusiv vopsit și sablat.

Buick-ul Riviera din 1967 are sub capotă un V8 de 7.0 supraalimentat cu compresor, care dezvoltă 360 de cai putere, și faruri escamontabile (se ascund sub grila față).

Locurile doi și trei la „Postbelice Coupe“ au fost ocupate de un Ford Mustang din 1967 și un BMW 2800 CS din 1969.

Interesant, echipa de design care a desenat Mustang-ul a fost coordonată de Joe (Iosif) Oros, un designer cu origini românești despre care se spune că vorbea fluent limba română, deşi se născuse în Cleveland.

La categoria „Postbelice Sedan“ a fost declarat câștigător un Gaz M21 din 1962. Adică o Volga, temuta mașină utilizată de KGB și Securitate.

La cumpărare, fiind „foarte fiabilă“, mașina era livrată cu piese de schimb, două truse de scule, cutii de vopsea originală pentru retușuri și pompă pentru umflat cauciucurile. De asemenea, Volga dispune de un sistem de ungere a caroseriei, tabla nefiind bine tratată anticoroziune.

Locul II la „Postbelice Sedan“ a fost obținut de un impunător Buick Super 8 din 1947. Cu o lungime de 5,3 metri, limuzina era animată de un motor Fireball, cu opt cilindri în linie, de 4,1 litri, care dezvolta 110 cai putere. Surprinzător este echilibrul acestui motor care și acum, după mai bine de 70 de ani, abia se aude când merge.

Categoria „Legende de mic litraj“ a fost câștigată de un BMW Isetta 300 (1959). Construită sub licenta de la producătorul de frigidere si scootere Iso, Isetta, cel mai scurt autovehicul din concurs a fost modernizat de bavarezi cu un motor în patru timpi (vs. doi timpi la Iso) de motocicletă BMW R25 (250 cmc și 12 CP).

Apoi, s-a trecut la un motor de 300 cmc şi 13 CP. Mașinuța a fost costruită în versiuni cu trei și patru roți, cea cu trei roți putând fi înmatriculată în Marea Britanie, unde modelul era foarte popular, ca motocicletă, prin înlocuirea cutiei de viteze cu una fără marșarier, pentru a plăti taxe mai mici.

La secțiunea „Automobile de competiție“ s-a impus fără drept de apel un De Tomaso Pantera din 1972, de 500 de cai putere, cu specificații de Grupa IV (a debutat în cursa de 1.000 km de la Monza).

În 1981, Mike DiGonis a stabilit cu mașina un record de viteză pe traseul de sare de la Bonneville. Apoi, a câștigat US Express (Cannonball Race) în 1982, traversând America din New York în San Francisco în 34 h și 18 min. -  3.013 mile, 7 opriri de alimentare şi 7 „conversaţii“ cu „highway patrol“.

Iar pe locul al doilea s-a clasat un Alfa Romeo GTA din 1970. Maşina a concurat mai bine de 30 de ani în curse de circuit şi curse de coastă și dispune de un motor atmosferic pe benzină de 2.0 litri și 182 de cai putere, cu injecție Spica.

Nu în cele din urmă, trofeul categoriei „Fabricat în România“ i-a revenit unui Oltcit Club din 1982, cu numărul de serie „0172“, care poziționează mașina printre primele modele de preserie realizate la Craiova. Mașina a fost prezentată în stare orginală, nerestaurată, și inclusiv radioul Predeal funcționa.

100 de ani Citroën

Citroën a sărbătorit cei 100 de ani de existență la CES 2019, organizat de Retromobil Club România, sub înaltul Patronaj al Alteţei Sale Regale Principele Radu al României.

Special pentru acest eveniment, Citroën a amenajat o expozitie inedită „Citroën#100“, care a reunit cele mai cunoscute modele Citroën ale tuturor timpurilor, precum Citroën DS Pallas (1971), Citroën DS Pallas (1973), Citroën Type HY (1974), Citroën CX Prestige (1982), Citroën GSA (1984), 2CV (1989), Citroën BX GTI (1989), Citroën Xantia Activa (1994) și Citroën XM (1995). 

95 de ani

a avut cea mai bătrână mașină
înscrisă în concurs - un Fiat 501 din 1924

În concursul propriu zis au fost înscrise două Citroën-uri, revoluționarul Traction Avant (1951 – locul 3 la „Postbelice Sedan“) și inovatorul Citroën DS Pallase IE (1970 – locul 4 la „Postbelice Sedan“).

Fondat în 1919, Citroën a fost primul producător din afara Statelor Unite ale Americii care a fabricat autovehicule în masă.

Ambiția lui André Citroën a fost să transforme automobilele în bunuri accesibile tuturor, iar talentul și viziunea sa îndrăzneață au lăsat o amprentă ce continuă și în zilele noastre, în 2018, de exemplu, Citroën comercializând în Europa 825.000 de unități.

80 de ani de la victoria unui român pe Nürburgring

La finalul CES 2019, a avut loc aniversarea a 80 de ani de la victoria pilotului român Petre Cristea la volanul unui BMW 328 în cursa Eifelrennen, desfășurată pe circuitul de la  Nürburgring, în data de 21 mai 1939, cu o mașină adevărată.

Victoria a fost cu atât mai importantă și mai răsunătoare, cu cât Cristea a câștigat în fața echipei oficiale BMW, iar drept mărturie pilotul român are un loc dedicat în Muzeul BMW de la München.

BMW a intrat în lumea automobilului în 1928, cu modelul BMW 3/15, sub licență Austin.

Dar modelul care a marcat decisiv destinul sportiv al mărcii a fost BMW 328. Pe 13 iunie 1936, pilotul Ernst Henne a câștigat prima cursă cu BMW 328, terminând Eifelrennen cu o viteză medie-record de 101,5 km/h, în ciuda motorului de 2.0 litri și 80 de cai putere.

Apoi, victoriile au început să curgă, modelul devenind extrem de apreciat și respectat în lumea curselor.

Deşi produs într-un număr limitat de numai 464 de exemplare, modelul BMW 328 s-a dovedit foarte popular şi printre piloţii români.

Alături de Petre Cristea, care a semnat un palmares internaţional remarcabil, nume precum Marin Dumitrescu, Alexe de Vassal, Vintilă Frumuşanu, Nadler, Ion Bolony, Valentin Tânţăreanu sau Alexandru Uţă au concurat în multe curse româneşti la volanul unui BMW 328.

Comentarii

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2019 NEWS INTERNATIONAL S.A.