În primele 6 luni din 2025, în Europa au fost înmatriculate un număr de 6.844.426 de mașini noi, în scadere cu 0,3% față aceeași perioadă din 2024, conform datelor Jato.
Iar din totalul autoturismelor înmatriculate în UE în S1 2025, 327.712 au fost mașini chinezești (+91%).
„Prețurile ridicate, tensiunile geopolitice și economice cu partenerii comerciali ai Europei și realitatea pieței post-pandemice se află în spatele declinului”, a explicat Felipe Munoz, analist global la Jato Dynamics, adăugândcă „Europa de Vest a pierdut echivalentul a peste 2,5 milioane de unități de vânzări anuale începând cu 2019”.
Citește și: Mașinile electrice chinezești, „spioni” pe 4 roți. Armata Israeliană a interzis mai multe modele
Mașinile chinezești, coșmarul industriei auto din Europa. Au inundat piața. 327.712 unități, în 2025
Mărcile auto chinezești au înregistrat o cotă de piață record în iunie 2025 și au depășit cota de 5% în Europa, în primele 6 luni din 2025, potrivit datelor Jato.
Pe măsură ce piața europeană a automobilelor noi s-a restrâns, concurența s-a intensificat - în mare măsură în detrimentul producătorilor auto europeni, japonezi, coreeni și americani.
Citește și: VIDEO Mașinile chinezești, slabe? 4 SUV-uri cu nume greu de pronunțat au luat 5 stele Euro NCAP
În schimb, cota de piață a mărcilor auto chinezești în S1 2025 aproape s-a dublat în comparație cu perioada corespunzătoare din 2024, atingând un nou record de 5,1%. Volumul acestora a crescut cu 91%.
De la începutul anului până în prezent, mărcile chinezești au ajuns la mică distanță de Mercedes, cu o cotă de 5,2%, și înaintea Ford, cu 3,8%. Iar combinate, mărcile auto chinezești au depășit vânzările Mercedes în iunie.
Citește și: EXCLUSIV Câte mașini chinezești noi și-au luat românii în 2024 și ce modele au ales
Cinci producători auto din China conduc ofensiva asupra pieței auto europene
Cinci producători auto din China conduc această creștere rapidă: BYD, Jaecoo, Omoda, Leapmotor și Xpeng.
BYD, care a fost deosebit de agresiv în strategia sa de prețuri, a înregistrat 70.500 de unități în S1 2025 - o creștere anuală de 311%. Numai în luna iunie, BYD a înmatriculat 15.565 de unități, intrând în topul celor mai vândute 25 de mărci și depășind Suzuki, Mini și Jeep. BYD Seal U a fost, alături de Volkswagen Tiguan, cel mai bine vândut PHEV în Europa în iunie și al treilea în S1 2025.
Mărcile Jaecoo și Omoda, ambele parte a Chery, au înregistrat, de asemenea, progrese substanțiale, deși acestea nu s-au datorat gamei lor electrice. SUV-urile plug-in hybrid au reprezentat 29% din înmatriculările lor lunare combinate în iunie, în timp ce modelele ICE tradiționale au reprezentat aproape două treimi (63%) din total.
Jaecoo 7 a fost al 9-lea cel mai bine vândut PHEV din Europa în iunie.
Leapmotor a vândut peste 8.300 de unități numai în luna iunie - în mare parte datorită popularității mașinii de oraș T03 și a SUV-ului C10.
Iar Xpeng a devenit cea mai de succes marcă auto chineză high-end în Europa în 2025, cu 8.338 de unități înmatriculate în prima jumătate a anului. Creșterea sa a fost determinată de cererea puternică pentru SUV-ul G6, care a reprezentat 5.615 din aceste înmatriculări.
În timp ce mărcile auto chineze și-au continuat ascensiunea remarcabilă, unii dintre cei mai mari jucători din industrie au cedat cote de piață.
Stellantis a înregistrat cea mai mare scădere în primele 6 luni ale anului, cota sa de piață scăzând de la 16,7% la 15,3% de la an la an. De fapt, grupul a înregistrat cel mai scăzut volum de înmatriculări în S1 în Europa-28 de la crearea sa în 2021.