Jurnaliștii de la Le Figaro au descoperit că, din ianuarie 2024, Ministerului Apărării din Israel a interzis, din rațiuni de securitate, utilizarea mașinilor electrice făcute de constructorul chinez BYD de către ofiţerii superiori şi le-a exclus din licitaţiile publice), precum și faptul că și alte autovehicule chinezești au fost interzise în bazele militare sensibile.
Citește și: Aplicaţia chizească DeepSeek fură datele europenilor. Germania cere Apple şi Google s-o blocheze
Mașinile electrice chinezești, „spioni” pe 4 roți. Armata Israeliană a interzis mai multe modele
Motivul invocat de Ministerul israelian al Apărării pentru interzicerea mașinilor chinezești este teama că aceste vehicule ar putea fi folosite ca platforme de colectare de informaţii de către autoritățile de la Beijing.
Harel Menashri, fost şef al departamentului cibernetic al Shin Bet, serviciul israelian de informaţii interne, a explicat că autovehiculele moderne sunt echipate cu numeroşi senzori (audio, video, geolocalizare, biometrici, etc.) şi module de comunicare integrate care pot transmite toate aceste informaţii către servere din orice colț al lumii.
Pe scurt, aceste maşini acţionează ca platforme mobile de informaţii, capabile să colecteze şi să extragă date despre ocupanţi, deplasările şi anturajul acestora, expunând potenţial informaţii confidenţiale legate de mişcările sau obiceiurile ofiţerilor superiori israelieni.
Citește și: Dependența țărilor din UE de tehnologia 5G chineză ridică semne de întrebare în Parlamentul European
Îngrijorarea specialiștilor israelieni în contrainformaţii se datorează atât sofisticării tehnice a acestor vehicule, cât şi cadrului legislativ din China.
Legea privind informaţiile naţionale în vigoare la Beijing impune tuturor firmelor din ţară să „coopereze” cu autorităţile, dacă acestea solicită acest lucru. Această obligaţie, combinată cu opacitatea software-ului integrat şi imposibilitatea de a verifica integral codul sursă, înseamnă că nu se poate garanta confidenţialitatea datelor sensibile colectate la bordul mașinilor BYD și ale altor producători chinezi.
Această problemă, evident, nu afectează doar Israelul. Neîncrederea faţă de tehnologiile conectate chineze a devenit o mişcare generală, impulsionată în mare măsură de Statele Unite.
Citește și: Un router foarte folosit în România este sub investigaţie, în Statele Unite. Care este problema?
În ianuarie 2025, administraţia Biden a anunţat o regulă radicală care interzice, pe termen lung, importul şi comercializarea de maşini conectate echipate cu software sau componente de origine chineză, indiferent de locul de asamblare.
Potrivit secretarului american al Comerţului de la acea vreme, Gina Raimondo, „maşinile moderne sunt adevărate centre de date pe roţi, echipate cu camere, microfoane şi GPS. În mâini greşite, aceste tehnologii ar putea deveni instrumente de spionaj redutabile”.